BilBruker Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 Hei! Ifjor ble jeg kjent med en dings på nettet, kalt "Arduino Mega 2656". Begynte å lese mer om denne da jeg ble fasinert over bruksområdet til saken. Startet med at jeg fant en YouTube-video hvor en kar hadde tatt sitt gamle E36 speedometer, koblet det opp imot sin Arduino og styrte det slik at det fungerte via USB sammen med bilspill simulatoren "Live For Speed" (som jeg også forøvrig er stor fan av). Jeg må jo nesten fortelle litt om det tekniske ved Arduino'n og hensikten med den. Det er et lite kretskort, kommer i mange størrelser og versjoner. Det varierer da gjerne med innebygd minne, antall pinner input/output(tilkoblinger), chipset og USB/ekstern strøm (for mobilisering). Kortet er laget slik at man kan programmere alt kortet skal gjøre via PC (kan velge imellom flere språk å kode i), og laste opp koden din til enhetens minne. Det er nesten bare fantasien som setter en stopper for hva du kan gjøre med dette kortet! Kikket på Ebay etter en piratkopi fra Kina (pga pris), da kretskort tegningene og alt av kode for å programmere disse mikroprosessorene ligger som freeware hos http://www.Arduino.cc. Fikk kortet, begynte å tukle med det og ble veldig glad i den lille dingsen! Versjonen jeg kjøpte var en Arduino Megaboard 2650. Denne har mange pinner, endel minne, USB tilkobling og mulighet til ekstern strømtilførsel (AC-DC adapter, eller batteripakke). Har siden den gang sett MYE rart som er styrt/overvåket av denne enheten. -Sittegressklipper med EFI -Alt av radiostyrte ting som styres via nett/mobil/pc -Radio -Telfon -LED 3D Kuber (viser animasjoner i virkelig 3D) -Radar -Fjernstyring av ALT mulig (garasjeporter, dører, heis osv osv). Dette er bare noen få ting jeg har fått frem på YouTube, siste jeg fant var en som skulle lage motorstyring til en 600ccm motorsykkel! PC styrt "tanks" PC styrt enkel skjerm RC Gressklipper "Scooterputer" Planen min for denne lille tassen er en form for kjørekomputer / dashlogger. Jeg vil bruke den på to områder (eventuelt ha to Arduinoer for å separerer systemene), det ene området blir da selve bilen og legge til mere ekstrautstyr på den. Mine planer/ønsker er følgende -User interface: En skjerm med x antall knapper, som gir sjaføren mulighet til å få data på skjerm samt konfigurere hele systemet. -Avansert Shiftlight: Lage en fastmontert aluplate (lakkert sort) bak rattet, foran speedometeret. Lage små hull og montere RGB LEDs bak hullene. Hele poenget blir at lysene representerer en skala, og begynner å lyse fra et gitt RPM nivå. RGB LEDs kan jo vise flere farger, så jeg skal bruke fargene grønn/oransje/rød. Planen var da å programmere det slik at de første LEDene lyser grønt, så de etter det oransje og de siste rødt. Når man når en sperrelinje, så blinker alle LEDsa rødt. Bestekompisen min har en BMW 130i med BMW Performance ratt (-Martin- her inne), og der er det en LED skala på lik linje med min tankegang. Tenkte å lage det slik at man kan konfigurerer settings for shiftlighten i User interfacet. Feks når skal lysene begynne, og hvor sperrelinja/rødsonen begynner. -RPM måler (lese av signalkabelen fra motoren) -Forbruksmåler, med mange typer utregninger (totalt forbruk, gjennomsnitt (per runde, minutt, time, dag, måned, år osv)). -Tempmåler inne og ute -Styring av lys, feks med lyssensorer (automatisk på med tåkelys, og av med hovedlys om dagen. Med muligheten til å skru dette av ved interfacet) -Regnsensor, koble dette opp mot styring av vindusviskeren. -Lys med fjernstyring. Feks koble opp LEDs i motorrommet/interiørlys/bagasje. Kult å kunne stå utenfor bilen på et høsttreff om kvelden med tenningen av, og fortsatt kunne skru på lys i motorrommet via fjernkontroll feks mens man står ute å prater og viser. -Temperatur sensorer, koble dette opp mot originale på motor osv. Eller bare legge opp nye i innsug/eksos/vann/olje/luft i motorrommet/friskluft(ved fangeren)/inni bilen/bagasjen feks. -Gir, håndbrekk, clutch, brems, gass: Legge opp håndlagde brytere, som gir et signal om hvilken posisjon girspaken står i, er brekket på, mengde gass/brems/clutch. Da tenkte jeg å bruke enkle metallgjenstander på giret, som sier ifra. Av/på kontaktbryter på brekket. Distansesensor på gass/brems/clutch. -Understell/kjøring: Tenkte distansesensor på hvert hjul/demper, som overvåker last på hjulet i mens man svinger. Distansesensor på styring for å logge rattutslag. Gyroskop/axis sensor for å logge g-krefter, rettning, helling osv osv. Kombinere dette med en videofeed fra turen så blir det som å se Live For Speed/Grand Turismo 5 med det viewet som gir deg all data om hvordan du kjører og bilen oppfører seg på veien. -Dashlogger/racelogger (eller hva man skal kalle dette): Programmere det slik at data logges på SD-kort, eller rett på PC. Muligheten til å logge hvordan du kjører. -Garasjeport åpner og lysstyring i garasjen. Har mange flere ideer, dette er de som har falt meg inn ved bilbruk. Grunnen til at jeg har laget denne tråden er at jeg vil gjerne ha hjelp fra dere her inne, tips og ideer til nye oppfinnelser og hvordan dette kan implementeres på bilen. Tenkte at dette kanskje kan bli noe å selge en dag, når det er testet godt. Trenger da også biler å teste på, som feks flamme/varme sensor mot en turbo, kan jeg jo ikke teste da jeg ikke har noe turbo bil Kan jo teste flammesensoren, men må jo lese av verdier på en turbo under kjøring og se hvordan systemet takler det. Så kommenter gjerne om jeg er en komplett idiot, eller om dette kanskje kan være artig å se en dag Og kom gjerne med ideer og tanker! Her er forøvrig en liten liste over noen av de delene som finnes idag til denne dingsen. Kan egentlig koble på akkurat det du vil (MAF-sensor, lambda osv osv), men dette er ting som folk på nettet selger til Arduino og som er testet ut av Arduino fans verden over (får da også lettere teknisk hjelp til de). Sensor/følere: -Røyk-/Gassensor -Tilt-\vinkel-\akselerasjonsensor -Gyroskopsensor -Barometer -Flammesensor -Magnetismesensor -Alkoholsensor -Lyssensor -Distansesensor (infrarød, bølge -Temperatur-/luftfuktighetsensor -Vibrasjonssensor -Vannsensor Diverse utstyr som kan kobles på: -Buzzer (liten høytaller) -Kamera -Leds (RGB og vanlig) -Laser -Mikrofon -Kompass -Realtime klokke Kommunikasjon fra/til Arduino'n: -Ethernet -Blåtann -WiFi -USB -COM-PORT -SD minnekort -GSM/GPRS -GPS Diverse signaldeler: -IR Fjernkontroll -Joystick -Knapper -Elektriske motorer -Servoer -5v/12v/24v Rele som kan styres. -Skjerm (Alle variasjoner, fra små tall skjermer til store/små touchscreen skjermer) -BilBruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 Kult Ser veldig komplisert ut da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 15, 2012 Forfatter Share Skrevet August 15, 2012 Kult Ser veldig komplisert ut da? Kult? Ja! Komplisert.. Vell, det kommer an på hvem som gjør det og hva han/hun gjør. Det er jo to sider av denne saken, programmering og fysisk kobling. Så man må jo kunne programmere, og koble sammen elektronikk på riktig måte. Vanskelighetsgraden øker jo med hvor stort og nyskapende prosjekt du tar på deg. Jeg skal ta for meg en og en funksjon, så kombinere ting etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 Intressant prosjekt, men tidkrevende har selv noen arduino liggende i en skuffe her som jeg har lekt meg litt med, ligger også mye ferdig kode for forskjellig ting inne i arduino biblotektet som kan sys sammen til hva man måtte ønske, dette er ganske enkelt hvis man forstår litt basic c koding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 15, 2012 Forfatter Share Skrevet August 15, 2012 Intressant prosjekt, men tidkrevende har selv noen arduino liggende i en skuffe her som jeg har lekt meg litt med, ligger også mye ferdig kode for forskjellig ting inne i arduino biblotektet som kan sys sammen til hva man måtte ønske, dette er ganske enkelt hvis man forstår litt basic c koding. Tidkrevende, ja det kan man virkelig påstå Som du sier, ligger mye kode ferdig i biblioteket og på nett. Selv har jeg brukt mye ferdigkode og tilpasset dette selv. Skal for det meste kjøpe utstyr og deler som er brukt mye, og skaffe koden for generell bruk. For så gå løs på koden og gjøre det jeg vil Tenkte feks på distansemålere, har funnet mange bra enheter på Ebay blandt annet. Og kodebibliotek tilhørende disse, så måling av distanse er ferdig programmert. Helt genialt Selv programmerer dette i Java, da jeg ikke er helt stø på C'n min -BilBruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 Vil det være muligheter for å bygge en datastyring av en automatkasse som gjør at man kan gire manuelt (en slags sekvensiell girkasse)? Og låse den i hvert gir, samtidig som man kan ha full gass ved girskift? Evt å lage en styring av girskift på manuelle biler, som gjør at man kan gire sekvensielt/evt hendelgiring bak rattet i f1-stil? Dette er gjort i Finland vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 tøff sak dette her. du har ikke tilfeldigvisdatasprut i bilen da? der er jo så og si de fleste inputs du ramser opp. du kunne da koblet denne mot et sprut for å gjøre noe enklere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 20, 2012 Forfatter Share Skrevet August 20, 2012 Vil det være muligheter for å bygge en datastyring av en automatkasse som gjør at man kan gire manuelt (en slags sekvensiell girkasse)? Og låse den i hvert gir, samtidig som man kan ha full gass ved girskift? Evt å lage en styring av girskift på manuelle biler, som gjør at man kan gire sekvensielt/evt hendelgiring bak rattet i f1-stil?Dette er gjort i Finland vet jeg. Lar seg sikkert gjøre, men da burde man ha tegninger over det elektriske det er snakk om samt en person som kan småelektronikk veldig bra. Først da kan man vell koble sammen det fysiske, lage de fysiske løsningene for giring osv osv. Så er det vell ikke så vanskelig å programmere det du snakker om. Men det ville blitt litt av en jobb, ikke noe jeg hadde klart tror jeg men kult å prøvd engang Tenkte på det med min M50 som var automat. hadde vært artig å fjerne girvelgeren og koble seg inn på dens ledningsnett for så å sende signaler fra pcen istedet for girvelgeren. tøff sak dette her. du har ikke tilfeldigvisdatasprut i bilen da?der er jo så og si de fleste inputs du ramser opp. du kunne da koblet denne mot et sprut for å gjøre noe enklere Hehe, ja er en artig dings det her. Nei, har desverre ikke datasprut. Men ser at det gir enklere løsninger på ting. Tror verken lommeboka ei kunnskapene mine er i stand til å bare koble opp et sprut Update på vei! -BilBruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 20, 2012 Share Skrevet August 20, 2012 hvis du klarer å lodde sammen og programere denne saken er så vil jo et datasprut være en lek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 20, 2012 Forfatter Share Skrevet August 20, 2012 hvis du klarer å lodde sammen og programere denne saken er så vil jo et datasprut være en lek Hehe, vell kunne sikkert ha klart det hadde noen fortalt meg hvordan det skal "brukes". Å lage et hjemmelagd sprut hadde vært artig, måtte bare hatt noe å prøve seg på først. Mindre type motor med hjerne, noen som har forslag til noe? Hadde vært noe med en delebil da, som har feks en fungerende m50 motor. så prøvd seg frem med å klippe av alle stikk og koble seg inn på de. -BilBruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 20, 2012 Share Skrevet August 20, 2012 tja. Siden du liker dette DIY greiene så kan du jo se på dette sprutet som ble laget fordi de mente MS ikke var modbart og åpent nok http://www.diyefi.org/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 21, 2012 Forfatter Share Skrevet August 21, 2012 tja.Siden du liker dette DIY greiene så kan du jo se på dette sprutet som ble laget fordi de mente MS ikke var modbart og åpent nok http://www.diyefi.org/ Kikket på det, så rimelig artig ut! Men er vell ufattlig mye jobb og knot. Tror jeg holder meg til kjørekomputer i første omgang samt en form for logger. Tror slike datasprut i mine hender ville endt i motor som ikke starter eller ras Skal ikke begi meg ut på noe slik da jeg ikke har kompetanse eller interesse av å få 3hk mer ut av B20'n Syntes det heller er artig å fokusere på å få vite hvordan jeg kjører, både på veien og på banen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skilbert Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Utrolig interessant prosjekt! Hvilket språk tenker du å programmere i? Har du tenkt noe på hvordan du henter ut informasjonen om forbruk osv. fra bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BilBruker Skrevet August 26, 2012 Forfatter Share Skrevet August 26, 2012 Utrolig interessant prosjekt! Hvilket språk tenker du å programmere i? Har du tenkt noe på hvordan du henter ut informasjonen om forbruk osv. fra bilen? Takk Språket blir Java da jeg er tryggest med det. Forbruk skal jeg i førsteomgang prøve å ta fra de originale kabelen fra M50'n til speedometeret. Dette signalet er feil på E30'er med M50, men skal få tak i en sak som fikser signalet. Kombinerer man forbruk med rpm, tid, fart osv osv så kan man jo regne ut mye rart Driver å kikker etter deler for andre steg i prosjektet, men tar litt tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skilbert Skrevet August 26, 2012 Share Skrevet August 26, 2012 Slett ikke dumt! Java er det jeg er tryggest med selv. Post gjerne litt eksempler på koden du bruker, kan være artig å se Har aldri skrevet en kode til noe lignende før, men dette så veldig gøy ut, fikk nesten lyst til å kjøpe et sånt kort selv. Vil signalet med forbruket kunne være mulig å plugge rett inn, for å så få et tall? eller må dette konverteres først? Forresten kunne det jo vært mulig å lage ryggekamera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå