Jump to content

Mistet oljetrykk på M40. Pumpe eller noe annet?


wbiter
 Share

Recommended Posts

Kan starte med hvordan dette skjedde. Jeg byttet olje og oljefilter på et rutine oljeskift. Men (det gamle) filteret hadde gått i stykker og den nederste metallringen (stor aluminiumsring som er en del av filteret) ble liggende igjen i koppen. I et kunststykke uten like la jeg ikke merke til dette og la det nye filteret nedi med denne ringen nedi. Fordi den fungerte greit gjorde jeg aldri noe mer med det, men den ekstra ringen sperret for oljen og skapte antagelig veldig høyt trykk for pumpen.

En kald vinterdag mange måneder etter manglet jeg oljetrykk, hørte det på motoren (metall mot metall) pluss oljelampa lyste uten at jeg manglet olje. Dagen etter (som var varmere) startet den igjen greit og fordi jeg hadde null anelse om hva som var galt ble det ikke gjort noe. Noen dager senere var jeg på tur, et sted med lite folk og trafikk, bilen ble stående en stund og når jeg skulle starte den igjen kom det samme problemet. Jeg hadde ikke mobil med meg og hadde ikke annet valg enn å kjøre hjem på denne måten. Det var ca 1 mil hjem og jeg forsøkte å kjøre så forsiktig som mulig men det hørtes jo grusomt ut. Jeg slo av motoren i alle nedoverbakker og stoppet til og med halvveis og fylte bittelitt olje som faktisk hjalp i ca 1 minutt.

Uansett, jeg kom meg helskinnet hjem og denne gangen sjekket jeg oljefilteret og fant den tidligere nevnte ringen. Så snart jeg fikk fjernet den hørtes den ok ut og oljelampa lyste ikke lengere. Men motoren var aldri den samme igjen etter det. Det tok flere sekunder etter oppstart før oljelampa sluttet å lyse og når den ble varmkjørt hørtes motoren ikke bra ut - nesten som jeg hadde litt frieksos eller et rått effektanlegg. Når den ble kald igjen var den ok. Jeg byttet igjen olje og filter (hele denne gang. :) ) og det hjalp marginalt. Men til slutt - en varm sommerdag slo det inn igjen, oljetrykket var borte.

Så er spørsmålet; Er dette oljepumpa eller kan det være diverse lagre, pakninger el. som skal holde oljetrykket på riktig nivå. Jeg vil jo tro alle disse deler ble hardt belastet hele den perioden jeg kjørte med nesten helt sperret oljefilter. Har lest litt på forum og noen har til og med foreslått lager til hovedakselen (eller hva det heter).

Jeg skal uansett forsøke å fikse dette selv (har ikke mye peil men har heldigvis god tid), men noen som vet hvor det er lurt å begynne? For nå tenker jeg å demontere oljepumpe men det er jo ingen liten jobb.

Alle innspill mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...