NBCustom Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Har hørt diverse rykter om at det skal være vanskelig å få det godkjent i disse dager. Men, hvis man oppgraderer bremser/understellskomponenter osv. er det da mulig å få godkjent en slik ombygging? Så lenge man holder seg innenfor hk/nm av bensinutgaven? Hvilke krav vil stilles? Har søkt litt rundt, men er ingen som har noe kontroll på det overhodet.
D.Toft Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 er redd vekten vil sette en stopper. men nå vet ikke jeg hva vekten er på en dieselmotor du har tenkt å bruke, kontra vekten på orginal motoren. problemet er at man ikke får overskride tillatte vekter, og man må være innenfor vekten med god margin. motor kan heller ikke være eldre enn bilen. dette ble jeg fortalt av vegvesen i bergen ang ombygging som jeg hadde planer om.
NBCustom Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 er redd vekten vil sette en stopper.men nå vet ikke jeg hva vekten er på en dieselmotor du har tenkt å bruke, kontra vekten på orginal motoren. problemet er at man ikke får overskride tillatte vekter, og man må være innenfor vekten med god margin. motor kan heller ikke være eldre enn bilen. dette ble jeg fortalt av vegvesen i bergen ang ombygging som jeg hadde planer om. Ok, da blir vanskelig. Er disse tillatte vektene, vekten på motoren som sitter i bilen originalt eller? En diesel veier nok mer enn samtlige bensinmotorer i et gitt karosseri, ja Dem må få ut fingen angående amatørbygg-regelverket, så det går an å bygge noe skikkelige biler. Slik regelverket er nå må man nærmest henvise til andre bygg, og da får man jo ikke bygd noe "nytt", kun det som allerede er bygd av andre
D.Toft Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 ja, vekten orginalt som teller. ko mer du kan dokumentere, jo lettere er det. man har heller ikke lov å endre passasjerantallet.. får visst heller ikke lov å henvise til andre bygg påtide å slette alle regler, og la folk bygge bilene sine, så lenge det er forsvarlig.. er ikke mangen land som har slike trangsynte regler som norge..
kvammis Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Hvilken bil er det sakk om da ? Jeg fikk min e39 godkjennt fra r6 til v8. Skulle tro det gikk med en r6 diesel også da. Er tillat totalvekt som står i vognkort du må holde deg under, altså bil + 5 personer.
Nytern Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Såå.. Hvis man har en diesel E30, kan bt være greiere mht godkjenning av en typisk "tung" motor enn om man rocka bensin E30? Teit formulert men
NBCustom Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 Hvilken bil er det sakk om da ? Jeg fikk min e39 godkjennt fra r6 til v8. Skulle tro det gikk med en r6 diesel også da. Er tillat totalvekt som står i vognkort du må holde deg under, altså bil + 5 personer. Interessant. Tenker evt å bruke m21d24 med mekanisk pumpe (ledninger = jalla) og pare med for eksempel E9, E3, E12 eller noe sånt. Kan fort hende det blir et helt annet merke eller karosseri, men den første tanken som slo meg var det nevnte
NBCustom Skrevet August 17, 2012 Forfatter Skrevet August 17, 2012 Såå.. Hvis man har en diesel E30, kan bt være greiere mht godkjenning av en typisk "tung" motor enn om man rocka bensin E30? Teit formulert men Mener det ja, husker for noen år siden at det ble nevnt at S-motorer var lettere å få godkjent i diesel e30'r pga vekta.
Nytern Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Ahh, kjekt å vite.. Håper jeg finner en M21 før jeg begynner vurdere noe sånt
kvammis Skrevet August 17, 2012 Skrevet August 17, 2012 Har bare med hvilken vekt den aktuelle bilen er typegodkjennt med. Sjekket i full fart E30 stv. 2 tilfeldige biler. Kan variere ved forskjellig typegodkjenning 324td: 1780 325: 1750
OrjanBmw Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Har bare med hvilken vekt den aktuelle bilen er typegodkjennt med. Sjekket i full fart E30 stv. 2 tilfeldige biler. Kan variere ved forskjellig typegodkjenning 324td: 1780 325: 1750 Hvis det ikke er snakk om MYE vektforskjell kan jo dette snikes gjennom ved å lette bilen på andre måter før kontroll og evt remontere det etterpå. F.eks: dieselmotoren veier 30kg mer enn bensinmotor *fjern reservedekk og bruk heller en minikompressor og en skum på boks (mange nye biler gjør dette i dag. *demonter deler som ikke har en teknisk funksjon men som veier litt. f.eks. elektrisk vindusheis osv. da detter du fort under 30kg og bilens totalvekt vil matche bensinmotor. dette kan monteres igjen i ettertid hvis du er litt snikete
kvammis Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Stemmer det. Den største utfordringen i mitt tilfelle var å holde seg under tillat forakselvekt. (kan heller ikke overskrides eller endres uten ny typegodkjenning) Ble løst ved letting av bilen, og det var ikke noe problem for vedkomende hos BT.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå