Gå til innhold

Spørsmål angående senking av E39 ITA med nivåregulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt på senkefjører forran på bilen å ønsker å senke litt bak også, ser ut som de fleste gjør dette på verksted via pc.

Mensenker du bak vil jo det si da at den fyller mindre luft i belgene, vil ikke bilen da bli mykere og mer ustabil bak (vinglete) eller vil stødemperne kompensere dette??

Er self leveling suspension det samme som EDC eller er EDC mer avansert

Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke svare på hvilket utslag denne senkingen vil gi, men jeg kan forsøke å svare på forskjellen mellom self-levelling suspension og EDC.

Self-levelling suspension virker på bakakselen, og holder bakenden på samme nivå uavhengig av last eller om du trekker tilhenger. Den virker også mot skjevt fordelt last. Høydejusteringen foregår ved hjelp av sylindre som fylles/tømmes av komprimert luft.

EDC, elektronisk demperkontroll er et annet system som virker på alle fire støtdempere. Det justerer demperne for å øke komfort, sikkerhet og sportslighet. Dette systemet jobber hele tiden blant annet for å motvirke krenging, og at nesen på bilen dipper ved kraftig bremsing. Dette skal sikre bedre vektfordeling og bedre grep på alle hjulene, og dermed økt sikkerhet og bedre kjøreegenskaper. EDC hjelper også til å stabilisere bilen dersom den er tungt lastet.

Jeg har ikke prøvd og opplevd disse to systemene i praksis, så kanskje noen andre kan bidra med det. Du har i hvert fall den grunnleggende teorien her :)

Skrevet

Veldig bra, takk for det.

Tror nemmlig det er mange som forveksler disse to tingene, det spesielt når en har spørsmål om deler til bil, da er det greit å ikke kalle nivåregulering EDC

Skrevet

kan fint kjøpe senkesett til denne, H&R eller Eibach er og anbefalle.

Her er det da med fjører foran og stag bak som gjør at bilen selv senker bilen bak.

Man får også senkesett i fra Billstein, her er det 4 dempere med fjører foran og stag bak.

Skrevet

Så det følger med stag på enkelte da tydeligvis, takk for info.

Jeg skulle uansett inn med bilen på 4 hjulskontroll så da ba jeg de senke den litt bak via det de bruker til diagnose/programmering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...