Rostad Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Fikk check engine, EML og ASC lampe i bilen da jeg var på bilferie i sverige.. (M52TU motor) Byttes gasspjell og kamsensor etter diagnosen i sverige, men det hjalp ikke. Så etter feilsøking på strandveien auto, kom de fram til at problemet ligger i Styreenheten. Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med hvordan man kan bytte til en brukt styreenhet, eller må jeg kjøpe ny. De på BMW sa at det ikke gikk, men jeg lurer på om de sier det pga prinsipp. Må man ha DME, EWS og tilhørende nøkkel, eller kan det kodes om med DIS eller annet diagnoseverktøy?
mudbug Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Fikk check engine, EML og ASC lampe i bilen da jeg var på bilferie i sverige.. (M52TU motor)Byttes gasspjell og kamsensor etter diagnosen i sverige, men det hjalp ikke. Så etter feilsøking på strandveien auto, kom de fram til at problemet ligger i Styreenheten. Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med hvordan man kan bytte til en brukt styreenhet, eller må jeg kjøpe ny. De på BMW sa at det ikke gikk, men jeg lurer på om de sier det pga prinsipp. Må man ha DME, EWS og tilhørende nøkkel, eller kan det kodes om med DIS eller annet diagnoseverktøy? Hei! Jeg fikk nettopp denne feilmelding på min bil. Det visste det er travel pedal sensor som er innebygget på gass spjelden. Jeg byttet den, nullstilte adaption value , ingen feil så langt. Hvilken feil i diagnosen på din bil?? Du byttet ny eller brukt gass spjelden??? Du må nullstille adaption value på DME når du bytter gass spjelden, ellers får du sammen feilen om du har ny gass spjelden. Du kan slette i Dis, ellers manual Fra DIS: A faulty throttle adjusts the adaptation values stored in the DME control unit. These adaptation values must be reset after the throttle assembly has been replaced A faulty throttle adjusts the adaptation values stored in the DME control unit. These adaptation values must be reset after the throttle assembly has been replaced. Clearing adaptation values: - Connect DIS Tester - Select vehicle type - Select "DME Motor Electronics MS42", ne carry out individual brief test - Continue with bottom right arrow - The "Fault pattern selection" window appears. Select "Function selection" (bottom left) - The "Function and component selection" window appears: - Select "Service functions" - Select "Drive" - Select "Digital Motor Electronics" - Select "Reset adaptations" - Select "Test schedule" (bottom left) - The "Test schedule" window appears. ne Select "Reset adaptations" - Continue with bottom right arrow For subsequent procedure, follow DIS instructions. The new adaptation values are stored in the DME control unit after the engine is started for the first time. Manuell nullstilling: 1. Switch off ignition for 30 seconds 2. Turn on ignition and delete DME adaptations and fault code memory 3. Press accelerator pedal to wide open throttle four times. 4. Switch off ignition and wait 30 sec before start the engine.
mudbug Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Ellers du kan sende din DME til ECU DOCTORS http://www.ecudoctors.com/about-us.html
mudbug Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Prøv den på brukte DME ECU: http://ecudecode.go-ecommerce.com/shopp ... 42-1069708
Fekzen Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Det går att läsa ur hela innehållet ur epromet på en MS42 styrenhet och sedan skriva i det i chipet på en annan MS42 styrenhet. Dvs klona dem , både motorstyrprogrammet och immo information etc följer med då. Mvh// A.Fekzen
Rostad Skrevet August 24, 2012 Forfatter Skrevet August 24, 2012 Det ble lest ut feilkode på både termostat og gassspjell uten at det var feil på disse. Jeg fikk reseta adaptations etter jeg bytta gassspjell, men den oppførte seg akkurat likens som før bytte. Hjernen har vært igjennom bytte av heile kontakten Ref: Denne tråden Så er skeptisk til å reparere denne en gang til. Simco(de som reparerte hjernen sist) skulle ha 3750+ moms for å klone hjernen min til en brukt som jeg måtte skaffe til dem. Strandveien skulle ha 9900kr for å sette inn en ny og ordne alt. Føler jeg er noe skeptisk til å begynne med noe brukt her igjen, selv om det ser ut til å være langt billigere. Noen som vet av en Guide for gjøre denne kloningen?
Fekzen Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Rostad, det är lite jobb med att klona dessa eftersom du behöver flytta över _all_ data. Räcker inte med att flytta över datablocket som man läser ur seriellt med ett interface utan du måste löda ur två stycken PSOP44 Eprom. Läsa ur den du ska spara i en eprom programmerare och sedan skriva över exakta innehållet till det andra Epromet. http://www.blue-diamond.org/pics/PSOP44ob.jpg Skicka mig ett PM om du är intressert av att få den klonad så kan jag ordna ett bättre pris på det. Mvh// A.Fekzen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå