broderaron Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Er det skadelig for kjølesystemet å fylle rød frostveske på BMW'en min? Vet at det skal være blå frostveske osv. Den røde frostveske som jeg har kjøpt inn er av typen mobil og skal være snill mot aluminium. Bilen er en e39 530d '99.
OrjanBmw Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 TROR ikke det skal være noe problem sålenge du fjerner alle rester etter blå/grønn kjølevæske da de skaper en kjemisk reaksjon i kontakt med rød
broderaron Skrevet August 24, 2012 Forfatter Skrevet August 24, 2012 Var det jeg også tenkte. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
MaWeRiCk Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Ja det er ikke bra å blande Rød frostveske med Blå/grønn. Du ødelegger rustbeskyttelsen i kjøleveska og de kan skille seg og bli grøtete avleiring i kjølesystemet.. Spyl gjennom før du bytter kjøleveske så unngår du problemer...
bjalle Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Og bland nøyaktig 50\50 hvis den ikke er ferdigblandet,smører også varmeventiler og vannpumpe i tillegg til rustbeskyttelsen.Kjøp ikke dyr mobil1 eller bmw frostvæske,det er akkurat det samme i flasken hos biltema,mekonomen,felleskjøpet etc
HMW Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Mange nyere frostvesker kan fint blandes.. Likevel ville jeg nok flushet godt ut.
D.Toft Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 rød skal ikke blandes me andre typer. grønn og blå kan blandes.
Bmwrob Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Gammel myte av grønn og blå kan blandes nå. Finnes noen grønne som ikek kan blandes med noen blå og... Er jo folk som har testet det og.
HMW Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Frostvæske MaxLife AF Concentrate 1L Blandbar med de fleste typer rød, blå og grønn frostvæske, ( bl. annet BS 6580, G12+, G13, G30, G33, og G48) Tror de som lager dette har mer greie på det enn dere .. I dag kan mange blandes med de gamle veskene. "Folk" som tester ting har jeg liten tro på.. .må nok komme med noe mer holdbart før du skal avlive myter og diverse
S.Hafsmo Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Tryggest å flushe godt uansett da. Ingenting som tar skade av det (sett at man har mulighet til å gjøre vel og merke). Er ikke så lenge siden det var en her som hadde fyllt feil (husker ikke om det var rødt i blå eller omvendt) og endte opp med noe geleaktige greier i hele systemet.
HMW Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Som nevnt i mitt første svar. Jeg ville flushet, dog har jeg blandet i flere "vrakbiler" som er kjørt flere år etterpå. ALT som har stått i skapet er blitt helt på, aldri noe problem. De som får gele i tanken har ofte helt på noe for å tette lekkasjer samtidig...det er ikke å anbefale
Bmwrob Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Frostvæske MaxLife AF Concentrate 1LBlandbar med de fleste typer rød, blå og grønn frostvæske, ( bl. annet BS 6580, G12+, G13, G30, G33, og G48) Tror de som lager dette har mer greie på det enn dere .. I dag kan mange blandes med de gamle veskene. "Folk" som tester ting har jeg liten tro på.. .må nok komme med noe mer holdbart før du skal avlive myter og diverse Ok, jeg svarte på begrunnelse av at jeg ikke vet hva han bruker. Såklart finnes det jo produkter som er laget for å kunne mixes med andre. Uansett så er jeg ikke for å mixe noe som helst og kjøre rent på en variant. Grunnen til dette er, såklart det går an å mixe noe av de nyere som er utviklet for dette. Men som regel så vil den ene hemme den andre litt. (Tenk batt, om den ene er bedre enn den andre så vil den som er bedre "synke" til nivå til den andre.) Nå linker jeg til en litt morsom test med elektroder. Litt OT. http://www.audizine.com/forum/showthrea ... mp-Testing
HMW Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Greit å alltid være på den trygge siden, men om noe skal avlives så må det være det at en får store problemer om man blander. Dette står rundt om på alle forum. Uten stor alvorlighet kan en ihvertfall si at jeg har testet dette ved fler anledninger - hele året - med hardt bruk Tror ikke vi drar den diskusjonen lenger. Til trådstarter.. jeg ville gjort som du er blitt anbefalt og byttet ALT. Har du ikke fått ut ALT så er det mest sannsynlig ingen fare i det hele tatt. Vanskelig å få det helt tomt. Må da eventuelt bytte to ganger for å få ut mest mulig.
Bmwrob Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Greit å alltid være på den trygge siden, men om noe skal avlives så må det være det at en får store problemer om man blander. Dette står rundt om på alle forum. Uten stor alvorlighet kan en ihvertfall si at jeg har testet dette ved fler anledninger - hele året - med hardt bruk Tror ikke vi drar den diskusjonen lenger. Til trådstarter.. jeg ville gjort som du er blitt anbefalt og byttet ALT. Har du ikke fått ut ALT så er det mest sannsynlig ingen fare i det hele tatt. Vanskelig å få det helt tomt. Må da eventuelt bytte to ganger for å få ut mest mulig. Helt enig. Vi kan heller snakke om byttinga! Min metode da jeg hentet bilen min og forrige eier hadde blandet litt av hvert.. Først tappeplugg.. Deretter hageslange all way helt til det kom helt rent vann ut. Innbiller meg at det er bittelitt igjen i systemet, men ikke sett fnugg av noe reaksjon enda. Heller ikke da jeg tok ut 1dl og kjørte på i laben på skolen
HMW Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Husk å sett på tenning og full varme på anlegget.. hvis ikke kan det fort bli stående igjen noen dl i registeret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå