gogutn Skrevet August 24, 2012 Share Skrevet August 24, 2012 Nå har jeg tatt meg råd til å fikse min bmw e39. Bilen har stått i ro i godt over 1år da automaten va fullstendig defekt. Byttet automatkasse (brukt) hos strandveien auto og dette kostet meg 15tusen med arbeid osv, og jeg trodde alt var klart til kjøring men viste seg også at den skulle på eukontroll som ble en dyr affære, kostet 26tusen og byttet egentlig det meste på bilen og jeg skulle starte den og kjøre den hjem med prøveskilt så måtte jeg ha en booster til batteriet og bilen startet. Da jeg kjørte hjemover, cirka 3mil så begynte abs,antispin å slå seg av + at automatkassen som nettopp har blitt byttet satte seg i nødmodus (4gir) og jeg tenkte med dette at noe var galt med dynamo/batteri da lysene i bilen begynte å blinke vilt. har fått flere kompiser med bilene sine med startkabler for å hjelpe meg med å få start på den, men etter at vi har fått liv i den og den står på i flere titalls minutter så slår jeg av bilen og bilen er helt tom for strøm når jeg prøver å slå på den selv. viktig å merke at batteriet ble kjøpt i desember 2011 fra biltema 100a og kostet 1000kr og de har garanti på 2år tror jeg på batteriene sine, og dynamoen er jeg ganske sikker på skal funke men er ikke noen bilekspert... Batteriet ble aldri fulladet da jeg kjøpte den, fikk en kompis i vinter til å starte bilen med startkabler og jeg kjørte et stykke og da virket batteriet som det skulle og alt elektronisk virket, så kanskje batteiert e dødt etter at jeg ikke har kjørt den fra perioden januar-august 2012? håper på svar av ekspert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet August 24, 2012 Share Skrevet August 24, 2012 Du kan jo utelukke dynamo ved å måle på batt når motoren er i. Da skal det stå mellom 13,7 og 14,4 for for lading. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conan12 Skrevet August 24, 2012 Share Skrevet August 24, 2012 Hei. Det kan være dårlig jording. Sjekk at klemmer på batteri er ok,jording til karosseri,de sitter på siden av motoren ,hatt samme probl selv.Men det er jo også dynamoen da, den lader ikke å da går den kun på batteri å da begynner lamper å littavhvert å blinke/lyse, sjekk jording,så dynamo,den kan lure deg!! Heller litt over på dynamo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joakimh Skrevet August 24, 2012 Share Skrevet August 24, 2012 Du kan jo utelukke dynamo ved å måle på batt når motoren er i. Da skal det stå mellom 13,7 og 14,4 for for lading. du kan ikke utelukke det med bare og måle ladespenning. du vet ikke om bilen gir nok strøm (amper). for og utelukke det så må bilen svive og dynamoen under belasting (setevarme,lys osv.... på) og så måler du strømen med tangamperemeter. men ladespenning kan indikere at det er noe feil det står merket med strømengden dynamoen skal klare på dynamoen men ca den strømengeden som står der er ok men det kan godt være batteriet. et batteri tåler dorlig og stå over lenger tid uten strøm. så sats på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet August 25, 2012 Share Skrevet August 25, 2012 Du kan jo utelukke dynamo ved å måle på batt når motoren er i. Da skal det stå mellom 13,7 og 14,4 for for lading. du kan ikke utelukke det med bare og måle ladespenning. du vet ikke om bilen gir nok strøm (amper). for og utelukke det så må bilen svive og dynamoen under belasting (setevarme,lys osv.... på) og så måler du strømen med tangamperemeter. men ladespenning kan indikere at det er noe feil det står merket med strømengden dynamoen skal klare på dynamoen men ca den strømengeden som står der er ok men det kan godt være batteriet. et batteri tåler dorlig og stå over lenger tid uten strøm. så sats på det. Som regel er en god indikasjon på at dynamo funker ladespenning, hvordan ellers hadde du målt? Er jo bare å måle med MOTOR PÅ LYS PÅ OSV. Klarer den å levere da så er den ok. Må ike være rakettforsker for å forstå dette. Et måleinstrument nå til dags er mulitmeter, den vil jo også kunne lese av AMP dersom behov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet August 25, 2012 Share Skrevet August 25, 2012 Du kobler ikke et vanlig multimeter til å måle ladestrøm, da brenner det opp like raskt som du rekker å tenke f***... Enkleste å gjøre i denne situasjonen er å sette inn et batteri man VET er i orden. Biltemabatteri som ikke er i bruk har en tendens til å være dødt etter noen mnd. Har samme erfaring på flere batterier derifra, og akkurat der og da hjelper jo ikke garantien, da trenger man jo et batteri som funker. Så, forsøk med et batteri fra annen bil. Og sørg for å gå over tilkoblinger mot jord, dynamo, starter og på batteriet for å eliminere kontakttrøbbel. Forsøk å lade batteriet med vanlig konstantstrømlader (gammeldags type) over natten for å muligens kunne hente det opp igjen. Evt lever det til test hos en forhandler eller verksted med skikkelig batteritester. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joakimh Skrevet August 29, 2012 Share Skrevet August 29, 2012 Du kan jo utelukke dynamo ved å måle på batt når motoren er i. Da skal det stå mellom 13,7 og 14,4 for for lading. du kan ikke utelukke det med bare og måle ladespenning. du vet ikke om bilen gir nok strøm (amper). for og utelukke det så må bilen svive og dynamoen under belasting (setevarme,lys osv.... på) og så måler du strømen med tangamperemeter. men ladespenning kan indikere at det er noe feil det står merket med strømengden dynamoen skal klare på dynamoen men ca den strømengeden som står der er ok men det kan godt være batteriet. et batteri tåler dorlig og stå over lenger tid uten strøm. så sats på det. Som regel er en god indikasjon på at dynamo funker ladespenning, hvordan ellers hadde du målt? Er jo bare å måle med MOTOR PÅ LYS PÅ OSV. Klarer den å levere da så er den ok. Må ike være rakettforsker for å forstå dette. Et måleinstrument nå til dags er mulitmeter, den vil jo også kunne lese av AMP dersom behov. vis du hadde lest alt jeg skrev så står det nesten akuratt det du skriver " men ladespenning kan indikere at det er noe feil" og som han ovenfor også har skrevet så brenner du opp multimetere vis du prøver deg på å måle strøm (amper) i ladekretsen pga det tåler somregelt 10-15A og bilen lader med +40A mens et tangampermeter tålersomregelt +300A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå