Gå til innhold

E34 525IX Bygge om fra standard til M bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en 1996 mod E34 525IX touring som jeg har lyst å bygge om til M5 bil med 6 trinns kasse.

Men lurer da på om understellet(4x4) tåler det?

Får man det godkjent av norsk BT?

Mye som må til for å gjøre ei slik ombygging?

Er min første BMW.

Skrevet

Om du skal kjøre 4x4 så blir det mye ombygging av bunnpanne, motorfester og girkassevinkler.

Du kan jo bare ta vekk alt av framhjulstrekken + fordelingskassa og sette dit så den blir vanlig bakhjulstrekk.

Men du må nok beholde fjærbeina og slik foran, siden fjærtårnene og innfestningsvinklene er unike på iX modeller kontra vanlige E34. Blir også trangere i motorrommet til motoren enn på vanlig E34, men det skal gå uansett.

Skrevet
Hei.

Har en 1996 mod E34 525IX touring som jeg har lyst å bygge om til M5 bil med 6 trinns kasse.

Men lurer da på om understellet(4x4) tåler det?

Får man det godkjent av norsk BT?

Mye som må til for å gjøre ei slik ombygging?

Er min første BMW.

heisann! skal du bygge om du først søke om ombygging, og eventuelt vise delebil, eller deler til bt, for og gjøre det lettere å godkjenne.

skal du putte i en m5 motor må du bytte alt av understell, bremser, girkasse, mellom Aksel, diff, og ledningsnett... sikkert mer du må bytte også, ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Var ute etter å beholde 4x4 systemet!

Hvis ikke er det enklere å kjøpe en orginal M5!

Må ha 4x4! Har tre fjelloverganger på over 12% stigning til jobb hver dag! Kjører 5 mil en vei hver dag!

Om vinteren kjører jeg ett par timer før første brøytebil er på veiene!

Må ha 4x4, men vil ha mere effekt!

Men M5 utgave ble sikkert ikke laget ut u fra Bmw 525 ix .

Skrevet

spørsmålet er om drivverket tåler det, uten at jeg er ekspert på området jan man sikkert få 300-400 med original innmat men spørs hvor lenge det holder :D bytter du innmaten kan du kjøre en del mer hester, og det holder ;)

søk litt på forumet, maaange har bygd om til turbo ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Skal du beholde 4x4 så er S50 eller S54 motor et bra valg. De er bygget på samme dimensjoner som M50 blokka, og passer ganske bra rett nedi med overflytting av oljepumper/oppsuging og bunnpanne + framdiff fra orginalmotoren.

Du kan også turbolade den orginale M50n, men det blir nok noe dyrere i lengden. M50 motoren tåler fint 0,5-0,8 bar med skikkelig oppsett på orginal innmat. Mye customjobb dog.

Det kom en Alpinautgave av iXn med 231hk, så over det blir det nok vanskelig å få godkjent. iX drivverket tåler mye effekt bare man ikke misbruker det på tørr asfalt samt holder leddene i god stand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...