klev Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Tenkte jeg skulle bygge meg turbomotor i vinter. Har en e36 318is som har fått full overhaling i det siste, eneste den mangler for å være helt perfekt nå, er power. Første jeg tenkte på, var å bygge av m50b25/28 motor. Men så siden jeg har liggende en M42 motor, som er orginalt og att jeg ser for meg banekjøring går bedre med en lett 4 i forhold til en 6r. Så burde jeg gå for m42. + att skulle jeg bli stoppet av Vegvesenet, så slipper jeg bytte motor for og vise den igjen Men på den andre siden, er det lettere og hente ut mer effekt av en 6r. Målet er over 500hk, alt av innmat kommer til og bli byttet, samme hvilken motor jeg skulle gå for. Så hva bør jeg gjøre? Er 5-600hk i en M42 noe særlig?
JulianS Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Bonje larsson i sverige har bremsa 615hk med gromme kammer og m47 veiv.. blir dyrt! Hva skal du bruke bilen til?
klev Skrevet September 12, 2012 Forfatter Skrevet September 12, 2012 Bonje larsson i sverige har bremsa 615hk med gromme kammer og m47 veiv.. blir dyrt! Hva skal du bruke bilen til? Blir vel ikke noe spesielt egentlig. Kjøre litt på bane, men og kunne ta den på butikken en tur. Så ser egentlig for meg 500+ i m50 ikke er så ekstremt som i en liten 4r. Kanskje rundt 4-500 er bra nok i en m42. Tenkte jeg måtte diskutere med noen, siden jeg rett å slett ikke har peiling Edit: Hva er realistisk i en m42? Tenkte borring,oring i blokk, nye råder/stempler, andre ventiler+++
JulianS Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Dette er i e30 da, lav komp og 1kg ladetrykk. 250hk kanskje? når jeg lada 1.6kg så gjorde den 0-200 på 16sek med vinterdekk.. Hvis du kjører smidd innmat og gromme lagre + litt grommere kammer og 10:1 eller 9.5:1 cr så er jeg sikker på at 400hk driftsikkert ikke er noe problem
klev Skrevet September 12, 2012 Forfatter Skrevet September 12, 2012 Dette er i e30 da, lav komp og 1kg ladetrykk. 250hk kanskje? når jeg lada 1.6kg så gjorde den 0-200 på 16sek med vinterdekk.. Hvis du kjører smidd innmat og gromme lagre + litt grommere kammer og 10:1 eller 9.5:1 cr så er jeg sikker på at 400hk driftsikkert ikke er noe problem Ser de stemplene vac motorsports selger,så har de 8,5:1 for turbo bruk. Men burde jeg gå opp til 9,5/10:1 altså?
JulianS Skrevet September 12, 2012 Skrevet September 12, 2012 Ja, blir mye mer kjørbar. tidligere ladetrykk osv..
BB454BB Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 Ja, blir mye mer kjørbar. tidligere ladetrykk osv.. har du drukket brennevin??? 400hest på en 4er med 10 i komp og overladd?? skal han kjøre 120octan då? og på filmen du linka ut så begynte jo aldri noen av dragene dine på under 4000rpm... og selv om det var vått ute gikk det ikkje i spinn i en e30? her er en snutt du kan ta en titt på...det er knusktørt, og eg begynner i 2 giret. bilen er meget kjørbar og fullt ladetrykk på 4-4300rpm.. da dette ble filmet så gikk bilen på rundt 1,2bar trykk etter den var i benk kjørte eg 2.3bar all day...
JulianS Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 Med ti i komp har jeg lada 1.1 bar uten problemer. og med 0.4 bar så spant det på tørt med r-dekk, men jeg bygger ikke bil for å spinne På videoen så river den seg løs i 3. gir å, men det var ikke noe ketchup-effekt heller.. Å måle motoreffekt i hjulspinn blir litt for dumt.. Kompforholdet du kjører med er jo helt latterlig.. får vel ikke starta når det er ordentlig kaldt? Alle nye bmw-motorer med turbo har over 10:1 cr, men også direkte innsprøytning. PSA 1.6thp motoren som sitter i mini cooper s har ikke direkte insprøytning men fortsatt over 10:1.. Regner med at neste generasjon turbomotorer blir bygd med 6.5:1 i komp og med ladetrykk på 4-5 kilo
BB454BB Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 Med ti i komp har jeg lada 1.1 bar uten problemer. og med 0.4 bar så spant det på tørt med r-dekk, men jeg bygger ikke bil for å spinne På videoen så river den seg løs i 3. gir å, men det var ikke noe ketchup-effekt heller.. Å måle motoreffekt i hjulspinn blir litt for dumt.. Kompforholdet du kjører med er jo helt latterlig.. får vel ikke starta når det er ordentlig kaldt? Alle nye bmw-motorer med turbo har over 10:1 cr, men også direkte innsprøytning. PSA 1.6thp motoren som sitter i mini cooper s har ikke direkte insprøytning men fortsatt over 10:1.. Regner med at neste generasjon turbomotorer blir bygd med 6.5:1 i komp og med ladetrykk på 4-5 kilo var ikkje direkte hjulspinn eg mente du skal måle effekt med, men du kjører gammal bmw e30, bakstillingen på en slik bil suger balle, så at du ikkje river det løst når det var vått var underlig.... kan du begrunne hvorfor eg ikkje skulle få start når det er kaldt?? her på vestlandet ser vi meeeget sjeldent kaldere enn -10 på vinter.. du har ladet 1.1bar ladetrykk på en motor med 10:1 i kompresjon, ok. Hvilken tenning kjører du med på det trykket? du snakker om ketchup effekt...er du av den typen som er interessert i en momentkurve så går diagonalt? det er vel grådi tøft å kjøre rundt på rudskogen og hoppe på clutchen for å få det i gang
BB454BB Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 de nyere bmw motorene går nok med vnt turboer og variable kamtider.. å dra frem orginale turbo motorer her blir vel ikkje helt korrekt? da disse bmw motorene gjerne gir 200-250hest på en 2liter? ja om du vil ha mer da? bare å lade på? eller sitte på større turbo og lade? eller er det bom stopp? eg tipper du kommer ikkje opp i fantastiske tall på en slik kompresjon med mindre du har sykt mye midler, eller har drevet i motorsportens verden siden tidenes morgen!
JulianS Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 Hva bakstillinga di gjør veit ikke jeg noe om! men rettfram har jeg aldri hatt problem med festet.. Jeg er en sånn idiot som liker at momentkurva ikke går rett opp ja! jeg er nok helt på trynet tjukk i hue! Tenninga veit jeg ikke noe om.. men ikke noe problem med tenningsbank eller eksostemp.. Du må nok bare akseptere at det er andre måter å gjøre ting på en akkurat den måten du gjør ting..
JulianS Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 ja så variable kamtider er en bakdel? bare fordi at du trenger ei snever momentkurve for å kunne spinne i alle gir så betyr ikke det at alle andre vil ha det sånn.. aldri vært borti noen som bygger turbomotor med såå lav komp..
BB454BB Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 tenninga vet du ikke noe om? hehe, ok det sier vel sitt? det finnes mangen måter å trimme en motor på, ingen tvil om det! men å drive å tipse folk om å kjøre 10:1 i komp og presse 400hest ut av en stakkars 2liter, DET er helt godnatt! eg tipper den motoren raser etter ikke mye bruk, iallefall om vedkommende er så heldig å klarer å skvise de 400hk ut av den på den sinnsykt banale kompen du referer til... hva skulle være negativt med en momentkurve som går rett opp?? du MÅ jo ikkje kjøre på fullgass når det spooler opp om du ikkje vil gå i spinn eller akse voldsomt.. med en diagonal kurve som du tydeligvis er tilhenger av, så må jo du bare holde kølet og vente på bedre tider.... DET er godnatt...
BB454BB Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 ja så variable kamtider er en bakdel? bare fordi at du trenger ei snever momentkurve for å kunne spinne i alle gir så betyr ikke det at alle andre vil ha det sånn.. aldri vært borti noen som bygger turbomotor med såå lav komp.. variable kamtider er helt kanon! da får man teoretisk i "pose og sekk" men går disse m42ene med variabel kamtid da? det er så SYKT mye fordeler med ett lavere kompresjonsforhold i forhold til å kjøre en høyere komp og trekke av alle veier, (tenning, ladetrykk) har det noen gang vært negativt å lade mye trykk? tror du WRC bilene for eksempel går rundt på 0,8 ladetrykk???....
JulianS Skrevet Oktober 25, 2012 Skrevet Oktober 25, 2012 Nei du har nok rett, Bruk ti toppakninger, lad 4kilo og 90grader fortenning.. natta! Er noe som heter "en mellomting"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå