Yoneck Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Pappa har en 2001 320 touring. Det er en slags mellom-modell, med 170 hk 2,2-liter motor, men uten utvendig facelift. Bilen har pr. dags dato rullet 115.000 km. Den ble kjøpt av BMW AG i München som utstillingsbil i 2003, og har hatt samme eier siden. Eier har akkurat fylt 70 år, og selv om han er glad i å kjøre bil, så er den pent brukt. Det har kommet en ulyd bakfra. En ganske stygg en. For meg høres det ut som det er fra høyre side, og lyden er såpass stygg at jeg ikke ville kjøre noe sted med bilen. Det virker som den endres noe når man svinger, men den blir aldri helt borte. Lyden varierer med fart. Lyden er litt vanskelig å beskrive, men det høres grovere ut enn vanlig hjullageruling. Mer brumming. På Autocentrum elns (BMW på Gardermoen) mener de det er diff OG hjullager høyre side som må byttes. Pris ink. bremsebånd til brekket og litt er nesten 35.000,-. Hjullager kan jeg til en viss grad være med på, selv om jeg syns det er tidlig at noe sånt ryker etter bare 115.000 km. At diffen skal være gåen syns jeg høres rart ut. Er det noen som har lyst til å synse litt? Kan noen anbefale et sted man kan dra i Oslo-/Akershus-området for å få en 2nd opinion? Jeg er mer vant med et annet tysk merke, der jeg har god kontroll på typiske feil, når de forekommer, hvor man drar for å få hjelp, hvor man finner verkstedmanual, delenummer, rimelige deler osv, men når det kommer til BMW, er jeg litt lost.
Jørgen Lie Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Om diffen må byttes, så er det jo bedre å kjøpe en brukt diff fra et huggeri. Nå vet jeg ikke hva prisen for diffen i utgangspunktet er i den totalprisen din, men det der er jo ran. Om bilen kun har gått 115.000km har jeg vanskelig for å tro at det er diffen som har gått.. Hadde nesten villa bytta bare hjullager først, for å se om lyden kom vekk.
Glenno Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Jeg er mer vant med et annet tysk merke, der jeg har god kontroll på typiske feil, når de forekommer, hvor man drar for å få hjelp, hvor man finner verkstedmanual, delenummer, rimelige deler osv, men når det kommer til BMW, er jeg litt lost. Jeg tenker at det er mye info og hente gjennom søk på google og bmw nettsteder slik som eksempelvis bimmers.no. Av bmw nettsteder har en jo uttallige fora slik som bimmers.no, bmwccn, autopower.se... . Gjennom medlemskap gjennom bmwccn får en i tillegg rabatter på deler og arbeide hos enkelte firmaer. http://bmwccn.no/diverse/samarbeidspart ... ttavtaler/ Når det kommer til dele nr har en jo eksempelvis: http://www.bmwfans.info og http://www.realoem.com
Yoneck Skrevet September 14, 2012 Forfatter Skrevet September 14, 2012 Om diffen må byttes, så er det jo bedre å kjøpe en brukt diff fra et huggeri. Nå vet jeg ikke hva prisen for diffen i utgangspunktet er i den totalprisen din, men det der er jo ran. Om bilen kun har gått 115.000km har jeg vanskelig for å tro at det er diffen som har gått.. Hadde nesten villa bytta bare hjullager først, for å se om lyden kom vekk. Er det hjullageret noe man kan bytte selv på fornuftig vis? Jeg er ikke redd for å bli møkkete på henda. Jeg har byttet hjullager bak på min 1992 mercedes "e-klasse" (124 stv) (før noen kommer med morsomheter, så har den gått 550.000, hvorav jeg har hatt den i 275.000 km ). Jeg syns også det høres rart ut med diffen, men folka på BMW slenger vel ikke bare ut feilmeldinger uten å ha hold for det? Pappa sier det "klakket" inni der når det ble vridd på hjulene, uten at det gjorde meg noe særlig lurere.
Jørgen Lie Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Tja, det kommer jo an på hvor nevenyttig man er, samt hvilket utstyr man har tilgang til. Et hjullager bør jo monteres riktig, slik at det ikke blir unødig slitasje og raskt ødelagt igjen. Nå er jeg ikke sikkert på hvordan det er på E46, om det er kun lager, eller om det er lager og nav i samme greia. Til og med folka på BMW kan ta feil. Det har skjedd før, men etter det du skriver om hva faren din sier, så virker det nesten som om at diffen er ødelagt ja. Ta å jekk opp bilen, slik at begge bakhjula er over bakken. Da skal vanligvis hjulene gå hver sin vei om du snurrer på de. Dvs, om du tar høyre bakhjul og skyver rundt slik at bilen skulle gått fremover, så skan venstre bakhjul gå motsatt vei, som om bilen hadde gått bakover. Du kan ogsa dra det ene hjulet litt fremover/bakover og sjekke hvor fort det andre hjulet evt begynner å gå motsatt vei, eller om det er slakke inne i diffen. Om bare ene hjulet går rundt når du gjør det jeg beskrev over her, så er nok diffen ødelagt på noe vis. Uansett, om det viser seg at bilen må ha ny diff, så finnes det jo masse brukte diff`er. Vet ikke om BMW har kommet med tilbud på helt ny diff jeg mén??
Martin80 Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Har du prøvd å jekke opp bak og høre etter ulyd når du snurrer hjulet på en og en side? Hvis ulyden høres ut til å komme fra ene siden er det vel hjullageret ?
Yoneck Skrevet September 28, 2012 Forfatter Skrevet September 28, 2012 Skavvise. Prisoverslaget var snaue 35.000, men i det lå det 9.000 (!!!!) for bytte av skiver, klosser og sko bak, et par tusen for å skifte noe plukk til PTS, drøyt 15.000 + jobb for ny diff, og litt sånt. Nå har bilen vært på et uavhengig verksted, og de er enig med min diagnose, om at høyre hjullager bak er mos. De fant ingen grunn til å mistenke diffen. 6.000,- for jobben med å skifte begge hjullager bak, er det innenfor rimelighetens grenser, eller er det drøyt?
liaguten Skrevet September 29, 2012 Skrevet September 29, 2012 6000 for å skifte begge bak syns ikke jeg virket som en upris, måtte ut med rundt 8-9k for å skifte 1 hjullager bak og begge knirkeforingene tidligere denne måneden.
Yoneck Skrevet Oktober 9, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2012 Nå er hjullager byttet, og bilen oppfører seg helt fint. Det ble litt billigere enn på verkstedet som kom med pris, så alt i alt ble det ganske hyggelig. En stor "takk" til BMW på Gardermoen, som foreslo å bytte differensialen i stedet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå