buss62 Skrevet September 17, 2012 Share Skrevet September 17, 2012 Skal snart kjøpe meg en E39, og ettersom 535 med V8'er er ganske sjeldent i Norge, vurderer jeg å importere en fra Tyskland hvor det er vanligere med slikt motorvolum. Leste rundt på internet og prøvde diverse kalkulatorer, etter en stund snublet jeg over noe som heter "Alternativt beregnet bruksfradrag" (?) Da jeg brukte en kalkulator for denne alternative måten, virket det for godt til å være sant. Iforhold til den andre kalkulatoren jeg brukte først var prisen senket med rundt 100 000kr,-(sebilder) Lurer på om det er noen med erfaring innen import som har gjort noe slikt før som kan hjelpe:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet September 17, 2012 Share Skrevet September 17, 2012 Jeg har importert et par biler selv de siste årene. "Med den alternative beregningen blir bruksfradraget fastsett på et mer individuelt grunnlag. Bruksfradaget blir da beregnet som et forholdstall. Forholdstallet regnes ut ved å sammenholde kjøretøyets historiske nybilpris i Norge det året kjøretøyet ble registrert første gang (inflasjonsjustert historisk nybilpris) med den verdien motorvognen har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen her i landet). Engangsavgiften reduseres da i henhold til dette forholdstallet." Hvis du først velger alternativ beregning, så er det "no way back". Dette er bindene. Man har 15 dager på seg etter at man har betalt normal engangsavgift for å søke om alternativ beregning. Så mao. så må du først ut med full avgift, for så å søke om alternativ beregning etterpå. Man kan regne ut alternativ beregning på forhånd, men da må man finne ut historisk nybilpris og gjeldende bruktbilpris. Hvis jeg ikke husker helt feil så har ditt nærmeste Tollkontor oversikt over dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buss62 Skrevet September 17, 2012 Forfatter Share Skrevet September 17, 2012 Jeg har importert et par biler selv de siste årene."Med den alternative beregningen blir bruksfradraget fastsett på et mer individuelt grunnlag. Bruksfradaget blir da beregnet som et forholdstall. Forholdstallet regnes ut ved å sammenholde kjøretøyets historiske nybilpris i Norge det året kjøretøyet ble registrert første gang (inflasjonsjustert historisk nybilpris) med den verdien motorvognen har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen her i landet). Engangsavgiften reduseres da i henhold til dette forholdstallet." Hvis du først velger alternativ beregning, så er det "no way back". Dette er bindene. Man har 15 dager på seg etter at man har betalt normal engangsavgift for å søke om alternativ beregning. Så mao. så må du først ut med full avgift, for så å søke om alternativ beregning etterpå. Man kan regne ut alternativ beregning på forhånd, men da må man finne ut historisk nybilpris og gjeldende bruktbilpris. Hvis jeg ikke husker helt feil så har ditt nærmeste Tollkontor oversikt over dette. Tusen takk for informasjon! Basert på din egen erfaring, og ettersom i dette tilfellet er nybilprisen ganske høy, er dette noe å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet September 17, 2012 Share Skrevet September 17, 2012 Nå har ikke jeg sjekket hva disse ligger på i pris utenlands og her i Norge, men det er nok en del å spare på alternativ beregning. Men om dette lønner seg må man nesten regne seg frem til. Det beste er nok å få tilgang på den eksakte verdien motorvognen har som brukt i dag, og sette seg ned å regne på litt diverse biler. Hvis du har mange spørsmål om dette vedr. import og er seriøst interessert i dette så kan du melde deg inn på en bekjent sitt import-forum, der får du gode svar. www.importerbil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet September 17, 2012 Share Skrevet September 17, 2012 Hvorfor ikke 540i ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buss62 Skrevet September 17, 2012 Forfatter Share Skrevet September 17, 2012 Nå har ikke jeg sjekket hva disse ligger på i pris utenlands og her i Norge, men det er nok en del å spare på alternativ beregning. Men om dette lønner seg må man nesten regne seg frem til. Det beste er nok å få tilgang på den eksakte verdien motorvognen har som brukt i dag, og sette seg ned å regne på litt diverse biler.Hvis du har mange spørsmål om dette vedr. import og er seriøst interessert i dette så kan du melde deg inn på en bekjent sitt import-forum, der får du gode svar. http://www.importerbil.no Takk for tipset! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå