Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Jay-O skrev:
Litt OT, men var sperrediff standard på disse? Gjør det lettere å kontrollere på glattføre, syns jeg. Warning: Sperre kan også bidra til en dyp trang til litt mer "kreativ" kjøring ;)

Nå har det seg sånn at diffbrems er svært sjeldent på BMW generelt.. Har vel vært borti en E30 en gang med originalmontert diffbrems fra fabrikk.

I utgangspunktet litt rart iforhold til hvilken kundegruppe de produserte bilene sine for på 70 og 80 tallet. Selv min E24, om man kjører hardt på svinga med den så pisker innerhjulet luft selv i svært høy hastighet, 7-serien som ikke en gang har stabilisatorstag bak er jo mye verre..

BMW E23 745i har vel dette som standard vil jeg tro.

Er det noe som nesten alltid har diffbrems er det Opel modeller av de dyrere modellene.

Mercedes i har ASD differensialer på de halvgamle bilene noe som fungerer godt.

Har kjørt mye sidelengs med mors E36 316i på vinterstid og denne er leken som bare det selv uten diffbrems, men da jeg hadde en Senator B 3.0 CD med diffbrems en vinter er følelsen en helt annen og framkommeligheten øker, men minuset er når man skal ta igang på glatt, skjev og smal vei(når dette inntreffer samtidig ol.) så drar bilen seg til siden i ræva og man kan ofte komme litt uheldig ut om man ikke tenker seg om.

Sladde med en bil med og uten diffbrems er natt og dag.

BMW-Sofuz, ja det var min bil det ja :)

Når det gjelder min nåværende bil som skal brukes til vintern er den såpass treig i girskiftet at sjansen for å lure inn en sladd i en pen sving er over før bilen har rukket å sette seg på rumpa og spinne :P

Skrevet
  E24Bimmer628Csi skrev:
  Jay-O skrev:
Litt OT, men var sperrediff standard på disse? Gjør det lettere å kontrollere på glattføre, syns jeg. Warning: Sperre kan også bidra til en dyp trang til litt mer "kreativ" kjøring ;)

Nå har det seg sånn at diffbrems er svært sjeldent på BMW generelt.. Har vel vært borti en E30 en gang med originalmontert diffbrems fra fabrikk.

I utgangspunktet litt rart iforhold til hvilken kundegruppe de produserte bilene sine for på 70 og 80 tallet. Selv min E24, om man kjører hardt på svinga med den så pisker innerhjulet luft selv i svært høy hastighet, 7-serien som ikke en gang har stabilisatorstag bak er jo mye verre..

BMW E23 745i har vel dette som standard vil jeg tro.

Er det noe som nesten alltid har diffbrems er det Opel modeller av de dyrere modellene.

Mercedes i har ASD differensialer på de halvgamle bilene noe som fungerer godt.

Har kjørt mye sidelengs med mors E36 316i på vinterstid og denne er leken som bare det selv uten diffbrems, men da jeg hadde en Senator B 3.0 CD med diffbrems en vinter er følelsen en helt annen og framkommeligheten øker, men minuset er når man skal ta igang på glatt, skjev og smal vei(når dette inntreffer samtidig ol.) så drar bilen seg til siden i ræva og man kan ofte komme litt uheldig ut om man ikke tenker seg om.

Sladde med en bil med og uten diffbrems er natt og dag.

BMW-Sofuz, ja det var min bil det ja :)

Når det gjelder min nåværende bil som skal brukes til vintern er den såpass treig i girskiftet at sjansen for å lure inn en sladd i en pen sving er over før bilen har rukket å sette seg på rumpa og spinne :P

Hmm, da er det ekstrautstyr på min da, står i utstyrslisten og.

Skrevet

Hmm, da blir det vel E36'n gjennom vinteren allikevell ;) Så får jeg se hva jeg finner til sommeren. Men er 635CSI et dumt bilvalg hvis man ikke har lyst å skru heeele tiden? Kunne 8-serien vært bedre? Den ser jo ikke så fin ut da, men motor har den :D Eller kansje en E21?

Hva synes dere? Har selv lite erfaring med BMW under 90-tallet :/

Skrevet

Dette er gamle biler, så uansett hvilken du velger kommer den ikke til å være vedlikeholdsfri. Som med andre gamle biler har ALT med tilstand å gjøre. Hvordan bilen er ivaretatt før du kjøper den har alt å si for hvordan den kommer til å være for deg. Disse bilene har dog utrolig bra deletilgang (vær glad du liker BMW), og de er enkle mekanisk sett. Vel, E31 (8-serien) er mye mer komplisert, mye motor, mye elektronikk som kan gå feil, og en annen prisklasse hvis det skulle gå feil. Men E21 og E24 er mye greiere mekanisk sett. Kjøp deg verktøy og få deg en venn som kan litt, så lærer man mens man holder på. Dette er en artig og givende hobby men den kan virke litt avskrekkende ved første øyekast. Det er mye å lære, og man blir aldri utlært. Men det som er så bra med gamle biler er at man ikke trenger å sette de på verksted for å ta noe så enkelt som en service. Du vil kunne få hjelp på teknisk-forumet her inne også.

Det du skal se etter er rust, rust og atter rust. E21 er notoriske for dette. Hvis du finner litt rust, er det garantert mer. Rustreparasjon er noe av, hvis ikke DET dyreste elementet ved vedlikehold av gammel bil. Derfor er jeg også mot det å bruke E24 som helårsbil.

Skrevet

Har selv kjørt min bil titusenvis av kilometer, jeg har regna ut at det ligger på rundt 80 000 kjørte km på 2 år, da ble bilen brukt til alt og stort sett hele tiden. Da jeg begynte i læra gikk i starten all lønn til bensin til BMWn.

Den har fungert over all forventning, byttet skiver og bremseklosser, bytta rotor, plugger, tennpluggkabler og innsugsbelg. Dempere forran, opplagring til mellomaksel og hardykobling. Diff foringen i bakkant av diff. Jeg har også totaltoverhalt dynamo. Jeg tror det stopper der..

Selvfølgelig har det blitt foretatt hyppige oljeskift underveis.

Utenom det har det bare vært kosmetiske deler som har blitt byttet.

Skrevet
  E24Bimmer628Csi skrev:
Har selv kjørt min bil titusenvis av kilometer, jeg har regna ut at det ligger på rundt 80 000 kjørte km på 2 år, da ble bilen brukt til alt og stort sett hele tiden. Da jeg begynte i læra gikk i starten all lønn til bensin til BMWn.

Den har fungert over all forventning, byttet skiver og bremseklosser, bytta rotor, plugger, tennpluggkabler og innsugsbelg. Dempere forran, opplagring til mellomaksel og hardykobling. Diff foringen i bakkant av diff. Jeg har også totaltoverhalt dynamo. Jeg tror det stopper der..

Selvfølgelig har det blitt foretatt hyppige oljeskift underveis.

Utenom det har det bare vært kosmetiske deler som har blitt byttet.

Dette støtter jeg. Ikke kjørt like mye, men som sagt, daglig bil i ett helt år, kun byttet smådeler og oljer. Ikke noe problem, bare vedlikeholdet er der.

Skrevet

Som andre før meg har nevnt så har tilstanden på bilen du kjøper alt å si.

Det lønner seg å legge litt ekstra i potten og kjøpe seg en som er pent stelt, da får du en bil som ikke trenger stort annet enn service/slitedeler for å kjøres, men påkost utover dette bør selvfølgelig også utføres etter behov. Finner du deg ett billigere "prosjektbil/repobjekt" må du regne med å måtte skru endel og det er dyre biler å restaurere så det er ikke nødvendigvis sikkert du kommer billigere ut av det. Med mindre du har tenkt å bruke bilen som den er og eneste krav er at den er kjørbar og litt til, sikt deg inn på de litt dyrere bilene.

Angående 850 vs 635 så har jeg ikke hatt 850 selv, men det samme gjelder nok også der.

Jeg tror ikke de er så forskjellige når det gjelder driftsikkerhet, litt skruing må man regne med uansett når det er snakk om så gamle biler. Men V12'eren er nok mer omfattende å skru på og det er mer elektronikk enn i 635'ene, litt usikker på deleprisene men jeg innbiller meg det er litt dyrere til 850 som det ikke er produsert så mange av.

Det er litt smak og behag det der.

Skrevet

Kan nok bruke den om vinteren , men for at den skal holde seg mtp rust bør den behandles under og vaskes ofte samt lakkbeskyttelse og vedlikehold hvis den skal skal komme gjennom vinteren i samme tilstand :)

Skrevet

Jaja, jeg er ikke helt grønn når det gjelder skruing på bil, selv om jeg kansje fremstår sånn :P

Vedlikehold vedlikehold vedlikehold er jo noe jeg har tatt med i beregningen, men noen biler har en tendens til å være noe galt med heeele tiden (som min E36) Vil gjerne ha noe som kan kjøres en del kilometer, som jeg kan stole på holder en langtur, uten at noe skjer, eller burde byttes.

Jeg har egentlig latt drømmen om 8-serien ligge litt på hylla nå, i og med (som dere sier) at det er en mer komplisert bil, og ikke minst dyrere hvis det skulle være noe galt.

Må si det at det frister veeeldig å skaffe meg en slik 6-serie til sommeren, de er utrolig tøffe, og litt uvanlig syn på veien ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...