Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her plutselig med muligheten for å bytte inn min E61 -06 modell til enten Audi Q7 (3l diesel) eller Mercedes ML320 (-06). Noen som kan gi meg et dytt i en retning?!

Begge har gått ca. 100`k og må legge mellom 200k.

Skrevet

Hei!

Jeg kan jo skrive litt om mine erfaringer med tanke på at vi hadde en 07 Q7 i 5 år, solgte den i sommer da vi gikk over til en 5-serie. For det første, har du litt mer info om Q7´n? Utstyr, ca. pris o.l. Slik at jeg har noe å sammenligne med? Det er vanvittig stor forskjell på hva disse premiumSUVene inneholder med tanke på salgspris. Når det gjelder rent kvalitetsmessig var Q7´n bra i de årene vi hadde den, vår hadde riktignok ikke gått mer enn 56 000 når vi solgte den, da den ble brukt som ren "langkjøringsbil". Det eneste jeg har å utsette var at vi var svært missfornøyd med lakken på bilen, den var ekstremt skjør, og det virket som man fikk riper bare den stod parkert i garasjen. Et annet problem var at vi etter bare noen få mnd. oppdaget "bobler" i lakken under ved skiltlysene på bilen. Dette ble utbedret x-antall ganger, og førte til at luken ble byttet, men samme problem oppstod også på den. Q7 er AVHENGIG av S-line pakke og hjul som står i størrelse til dimensjonene på bilen. Vi hadde selv 22" O.Z. felger om sommeren, og 20" originale S-line felger om vinteren, 20" er en fin størrelse med tanke på komfort samt utseende. Motoren på bilen føles egentlig ganske sprek ut, men ikke regn med forbruk i nærheten av bilen du nå har. Ved svært pen langkjøring hvor man følger køen og foretar lite med forbikjøringer vil du nok faktisk klare å komme ned mot 0,75-0,80. Ved småkjøring kan du derimot regne med 1,2 på mila... Motoren har en svært pen lyd, og ved pådrag minner den faktisk litt om 8´er lyd (av det jeg har hørt av 8ere). Vil uansett anbefale å bytte eksoshalene (bare ytre del) til 4,2 bensin sine, rett og slett fordi det ser MYE penere ut, disse får du kjøpt original hos Møller. Når det gjelder interiøret er Q7´n pent lagt opp synes jeg, godt - førerorientert "cockpit" og med fin kvalitet på interiøret. Forsøk etter beste evne å finne en med S-line interiør, og selvfølgelig helst med hel-skinn! Bilen er overraskende stiv til å være en SUV, den er faktisk hakket mer stumpete og stivere enn hva M550d´n vi har nå er, også den på 20" RFT hjul. Den er imidlertid NYDELIG å kjøre langtur med, den er rett og slett et lokomotiv på veien! Sikkerhetsmessig er den helt topp, har selv hatt flere skumle hendelser hvor vi blant annet holdt på å treffe en elg på vinterføre, og bilen var helt usedvanlig trygg i raske og uventede unnamanøvre. quattro-systemet er et bra system, og med 40-60 fordelingen har den VELDIG lyst til å logre med halen, men blir dessverre stoppet av ESP systemet som du ikke får skrudd av, du får riktignok satt det i Offroad modus, hvor den tillater deg å spinne, men ikke å drifte...Bilens luftfjæring fungerer bra, og du har 5 modus å velge mellom. Den er også overraskende sporty satt opp, og til å være en bil med de dimensjonene og den vekten, er den faktisk ganske leken! Det er klart at du må beregne dekk-forbruket deretter, det sliter godt på utsiden av dekkene når man leker seg litt.. Alt i alt, en god bil! Det er litt elsk eller at når det gjelder Q7, og dessverre ser man litt for mange grå, ikke-s-line, bulkete, rullende på smale 18", og rett og slett dårlig vedlikeholdte biler.. Da er ikke Q7 en pen bil! Får du derimot en bil som er bortimot noe av det jeg har beskrevet over, da har du en meget pen og tøff bil i mine øyne. Man kan i disse dager også gjøre noen "kupp" på disse bilene, da de har tapt seg MYE! Vår falt med bortimot 800 000 på 5 år og 56 000 km.. Bil er dyrt i Norge.. Spør gjerne om det er noe du lurer på, ML har jeg liten erfaring med, da jeg kun har testet den nye ML, samt Touareg o.l. Mitt problem med disse bilene er likevel at de oppleves som en klasse under Q7, rett og slett på grunn av størrelsen! Q7´n kunne du legge skiene rett inn i, og de stoppet bak forseteryggene, på f.eks. Touareg, var dette et rent helvette, ikke engang setene fikk du lagt flatt.. Helt håpløst! Har også testet nye CLS og nye ML, og opplever at de er "nervøse" ved litt aktiv kjøring! CLS kunne i enkelte situasjoner begynne å "bykse" veldig uforberedt, noe f.eks. M550´n ikke er i nærheten av i langt større hastigheter. Mitt tips: se på begge, og selvfølgelig prøvekjør de! Sjekk etter "bobler" på Q7´n, samt at ML har vel sine problemer den også.. Synes forøvrig Q7 med S-line pakke har tålt årene vesentlig bedre enn ML, som også har fått flere face-lifter, samt helt ny modell! Det er også noe å tenke på.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...