Raymond86 Skrevet September 21, 2012 Skrevet September 21, 2012 Hei! Skall bytte EDC demper bak på min M5 Touring. Bare lurte på om dette EDC systemet må luftes etter ett slikt bytte eller om det ikkje er nødvendig?? Noen som har erfaring med et slikt bytte? Rekner igrunn med det er likt på det fleste biler med nivåregulering men.
Raymond86 Skrevet September 22, 2012 Forfatter Skrevet September 22, 2012 Ingen som veit noe om dette?
S.Hafsmo Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 Edc er et hel-elektrisk system, og infatter ikke noe hydraulisk som må luftes eller tilsvarende. Det kommer ei ledning ut av stempelstangens senter som du må plugge ut. That's it. Har du SLS (nivåreg.) Er dette hydraulisk, men etter hva jeg har lest er dette selvluftende. Edit: står litt her om SLS lufting på M5. http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5 ... ading.html
Raymond86 Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 Den er oljetrykk regulert og justerer trykket på demperen utifra vekt og fart. Takker for linken:)
S.Hafsmo Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 EDC justerer en elektronisk ventil i stempelet inni demper. Ventilen struper oljeflow gjennom stempel, og styrer som sådan hvor hard demper skal være (ihht fart/g-krefter/rattutslag). Det er kun SLS som er hydraulisk, og SLS er forbeholdt bakdemperene. Husker jeg rett er alle M5 3.8 touringer utstyrt med dette.
Raymond86 Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 EDC justerer en elektronisk ventil i stempelet inni demper. Ventilen struper oljeflow gjennom stempel, og styrer som sådan hvor hard demper skal være (ihht fart/g-krefter/rattutslag).Det er kun SLS som er hydraulisk, og SLS er forbeholdt bakdemperene. Husker jeg rett er alle M5 3.8 touringer utstyrt med dette. Stemmer nok at alle m5 touringer har de ja. Det rakkerene der koster 14909kr
S.Hafsmo Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 Hehe, det er kostbare greier ja. Det er imidlertid et selskap i statene som selger originale slike på ebay for en nogenlunde grei pris. Har riktignok bare sjekket til E38, men vil tro de har til E34 M5 også.
Raymond86 Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 det finnes å¨ebay ,men bare til sedan. og det koster ikkje så mye. men det til touringene er helt spesielle.
S.Hafsmo Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 Stemmer nok det. Jeg fant heller ikke touringdempere. Ihht. RealOEM bruker E34 540i samme dempere på enkelte markeder. Det kan jo være kjekt å vite om man skal lete etter deler i Statene, da de aldri fikk 3.8 M5en.
Raymond86 Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 hmm. dette undersøkte eg med schmiedmann.dk i følge dem er det kun m5touring som har desse demperene. Nå har eg fått bekreftet på bimmers forum at dette er selvluftende system:) greit og vite før en setter igang:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå