Peak Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 Hei, fant en pen bil på finn.no fra 1978 men den går på svenske skilter. Prisen på bilen er 40 000 NOK. Hva kan jeg regne med å måtte betale og hvilke avgifter må betales for å få den fix ferdig på hvite norske skilt? Kan noen forklare med punkt til punkt hvordan denne prosedyren fungerer? Thank u.
-Erik- Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=37308779&price_to=60000&year_model_to=1985&transmission=1&carMake=749&fuelType=1 Denne? Mener det bare er moms på kjøpesummen på veteran bil
staM Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 Du må betale: Moms: 10.000,- (25% av kjøpesum) Engangsavgift: 3502,- Vrakpantavgift: 1700,- Visningstime biltilsynet: ca. 500,- Skilt: 120,- Totalt: 55822,- kr
///MoePower Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 Det stemmer som staM skriver. For å få denne bilen til å bli Norsk må du få selger til å sende inn et eksportdokument i sverige. Deretter melder du deg hos en tollstasjon i Norge for å få utstedt et transitteringsdokument, dette dokumentet skal du sammen med kjøpekontakt/kontoutskrift (bevis på bilens kjøpesum) og utenlandsk vognkort (eierbevis) ha med deg til bestemmelsestollstedet der moms skal betales (vanligvis innen 1-3 dager). Når moms er betalt mottar du et stemplet dokument som bevis på at moms er betalt og at bilen er fortollet. Deretter må bilen vises/enkeltgodkjennes ved en av biltilsynet sine trafikkstasjoner, dit tar du med deg det utenlandske vognkortet og bevis på at moms er betalt. Etter at bilen har blitt godkjent henvender du deg til tollvesenet igjen for å betale engangsavgift og vrakpant, som staM fant prisene på for deg i innlegget sitt. Når du har gjort alle disse tingene får du et registreringskort og da skal det være bare å registrere bilen på vanlig måte, hvis jeg ikke husker feil så blir bilen automatisk EU-godkjent i inntil ett år etter registrering. Obs: Før visning må du ettermontere sideblinklys i forskjermene, dette er et krav bl.a svenskene ikke har. Her er noen nyttige linker: * http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... guage=no#1 * http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/ * http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... vat+import * http://www.transportstyrelsen.se/Global ... EU_EES.pdf ___________ Lykke til!
Peak Skrevet September 22, 2012 Forfatter Skrevet September 22, 2012 Thank you! Dette hjalp meg en masse!
///MoePower Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 Bare hyggelig, har vært i samme situasjon selv
staM Skrevet September 22, 2012 Skrevet September 22, 2012 En liten rettelse ang. eu-godkjenningen ///MoePower skrev om. Jeg importerte akkurat en bil nå, og den skal ikke inn på kontroll før august 2014, altså om 2 år. Om du skal godkjenne den på annet vis enn enkeltgodkjenning må du ha et såkalt COC-dokument med bilens spesifikasjoner. Ved enkeltgodkjenning blir ikke bilen sjekket teknisk, bare dokumentert i original tilstand. De tok bilder av felger, motornummer, chassisnummer osv. men sjekket ikke bilen teknisk utover det.
///MoePower Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 Ja, det blir kun kontrollert om bilen er i original stand og at den tilfredstiller kravene. Er den ombygd ser de om delene som står på bilen stemmer overens med vognkortet. Angående COC-dokumentasjon, er dette i det heletatt å oppdrive til så gamle biler?
bmwmaxi Skrevet September 28, 2012 Skrevet September 28, 2012 Minimum et år til neste eu godkjenning. Etter det følger den vanlig prossedyre. Så det kan gå opp til 2år. Hvis man har fått (riktige) skilter. Trenger ikke være bekymret for den bilen. Den er solgt. He,He
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå