Gå til innhold

Skrapelyd følger turtall e36

Krika
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen er det en slags skrapelyd som følger turtallet i begynnelsen. Etter litt kjøring pleier den å bli borte. Noen som har peiling på hva det kan være, og hvordan jeg kan fikse dette? Vanskelig å beskrive lyden, men er en mellomting mellom skraping og dunking på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om et problem jeg hadde med min e36 før sommeren, men da vil jeg beskrive lyden som "raslete", at metall raslet rundt i motoren (grusom lyd, og det hørtes ut som den kom fra et sted rett under motoren). Da var det startmotoren som hadde røket, og den ble med svinghjulet rundt etter bilen var startet. Lyden gikk ikke bort når jeg kjørte, men ble overdøvet av motor/eksos, så det virket litt sånn.

Motoren virket upåvirket (akselerasjon osv.), men du kan ødelegge svinghjulet om du kjører med det. Lot derfor bilen stå til det var fikset.

Et forslag i alle fall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte et par kilometer nå, skulle hente søstera mi. Ga litt gass i fri før jeg dro, da hørte jeg lyden. Når jeg kom tilbake gjorde jeg det samme, men da var lyden borte. Var det ulyd i din hele tiden?

Tror lyden bare er der når bilen står i gir! :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre lite peiling på motor selv, så er ikke rett person til å svare på det :)

Men min lyd var der hele tiden, den økte og sank i volum hurtig, i et ganske fast mønster. Den var derfor ikke avhengig av turtallet såvidt jeg husker. Det hadde heller ikke noe å si om den var i gir eller ikke, lyden kom med en gang bilen startet, og ble der til jeg skrudde av tenningen :S

Det kan godt være at det er noe helt annet, ettersom lyden din forsvinner når du har kjørt en stund.

Kanskje det er noe billigere også? :) Må nesten få noe med peiling til å høre på lyden / ta en titt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Holdt igjen vifta mens bilen gikk på tomgang. Brukte en avis, og vifta stoppa veldig enkelt. var liksom ikke noe særlig drivkraft. Kan det bety at det er viskoseclutchen som er gåen? Skal vel være litt motstand nor man holder igjen vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt igjen vifta mens bilen gikk på tomgang. Brukte en avis, og vifta stoppa veldig enkelt. var liksom ikke noe særlig drivkraft. Kan det bety at det er viskoseclutchen som er gåen? Skal vel være litt motstand nor man holder igjen vifta?

mener det skal være ganske mye motstand ja, ble ulyden noe værre da du holdte igjen?

du kan prøve å skru av vifta først for å se om lyden blir borte.

32mm nøkkel/ stor skiftnøkkel og et stort og langt skrujern for å låse reimhjulet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...