Maximan Skrevet Oktober 8, 2012 Share Skrevet Oktober 8, 2012 Hei, har vært litt uheldig med motoren min i det siste og nå ser det ut som om toppakningen kan være i stykker også. Symptomer: Bilen bruker vann Skum i olje, påfyllingslokk og peilepinne. Damp ut av eksos, MYE om kvelden. Tilsynelatende tynn olje, mye vann i olja kanskje? Ikke olje i vannet som jeg har sett. Har søkt litt rundt og noen skriver at det er større sjanse for sprekk i toppen enn gåen toppakning. Er det noen måte å finne ut av det på FØR man tar av toppen? Og hva plansliping osv angår, er det nødvendig å plane den eller holder det å skrape av/finpusse topp og blokk for gammel pakning? Bilen har ikke gått varm i mitt eie, er det da noen sjanse for slått topp? Siden bilen er så gammel og jeg ikke aner hvorvidt den kommer seg gjennom neste EU frister det særdeles lite å sette den på verksted for denne jobben, særlig siden jeg ikke vet om det er topp eller pakning. Setter pris på alle forslag og ideer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Oktober 8, 2012 Share Skrevet Oktober 8, 2012 Toppen må av for å vite om den er sprekt. Du kan bruke rettholt og bladsøker og sjekke toppen for skjevhet. Det er gratis. Er den rett er den rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maximan Skrevet Oktober 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2012 Hvordan benytter man bladsøkeren for å vite om den er rett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Oktober 8, 2012 Share Skrevet Oktober 8, 2012 Legger på rettholten på langs, tvers og kryss og stikker bladsøkeren mellom topplokket og rettholten. Toleransen for hvor mange mm du får imellom står i tekniske data på motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maximan Skrevet Oktober 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2012 Hmm høres fornuftig ut:D Da prøver jeg på det i første omgang, greit å gjøre det billigst mulig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maximan Skrevet Oktober 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2012 Hatt bilen til diagnose i dag og der kjørte de en såkalt snifftest av vannet og olja. De fant ut at den lakk vann inn i en sylinder. Etter som jeg skjønte var ikke dette noe jeg trengte å fikse omgående så lenge jeg fylte nok vann. Men det må jo fikses før eller siden. MEN: Jeg ble å anbefalt av en kunde bak i køen å prøve en form for radiator/kjølesystem-tette middel. Men jeg klarer ikke huske hva det het Kan noen foreslå noen populære slike? Vil slikt middel å kunne tette mindre sprekker i toppakningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Oktober 11, 2012 Share Skrevet Oktober 11, 2012 Rått egg, kanel, radiatortett, blir stortsett samme effekten. Tetter ofte ting det ikke skal tette i stedet.. Kan være behjelpelig med å bytte toppakning for en billig penge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maximan Skrevet Oktober 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2012 Rått egg, kanel, radiatortett, blir stortsett samme effekten. Tetter ofte ting det ikke skal tette i stedet.. Er det jeg er redd for også. Kan være behjelpelig med å bytte toppakning for en billig penge Takk for det Det hadde jo vært flott! Jeg sender deg en PM på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå