Mantis Skrevet Oktober 11, 2012 Share Skrevet Oktober 11, 2012 Har en far som eier en 2006 modell 523i E60. Denne har han kjøpt for ikke mindre enn et par måneder siden. Tidligere i kveld ringte han med litt frustrert og sa at i det han startet opp motoren kom det tydelig tikkelyder fra motorblokka. Han spurte om jeg kunne ta turen for å lytte, og det gjorde jeg også. - Tikkingen høres tydelig fra blokka. - Følger RPM hele tiden. - Er mest hørbar når motor er kald, men også tilstede svakt under driftstempratur. Eksakt slik er lyden. Skal undersøke følgende nærmere i morgen: Se hvordan oljenivået er (tenkte ikke på det i kveld). Dersom det er under minimum kan dette være en avgjørende faktor. Eventuelt fylle opp til litt under max og se om dette hjelper. Sjekke over at alle tennplugger sitter skikkelig - selv om det er usannsynlig at dette skal gi en slik bankelyd. Det jeg frykter mest er at det er en ventil som ligger å lager ulyder. Tenkte også å hive på en tester for å se om det ligger noen feilkoder, men det er også usannsynlig at den har lagt. Ingen lamper eller noe tennes i bilen. Erfaringer? Noen som har vært borti det samme? Har googlet litt rundt og det ser ut til å være et forholdsvis vanlig problem. Svarene på hva det kan være er mange, men det går mest i hvordan man kan ignorere lyden og når den slutter å tikke. Dette er ulyd og slik skal det ikke låte uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet Oktober 12, 2012 Share Skrevet Oktober 12, 2012 er faktisk veldig vanlig på disse 523i sjekk e90post.com flere som klager der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-R Skrevet Oktober 12, 2012 Share Skrevet Oktober 12, 2012 Jeg hadde samme lyd på min. Dette forsvant etter en motorflush. Tror tikkingen skyldes avleiringer som medfører at den hydrauliske justeringen av ventilløfterene ikke fungerer optimalt, og det blir for mye klaring. Flushingen ble gjort for ca. 6 måneder siden, og tikkingen har ikke kommet tilbake. /Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Oktober 12, 2012 Share Skrevet Oktober 12, 2012 Er vanlig på de fleste BMW med rekkesekser hvis det er for lite olje og eller hvis det har gått lengre tid enn anbefalt mellom oljeskift. Som jan-r skriver pga avleiringer. Fyll vpower fra shell av og til i en periode. Det hjelper faktisk også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet Oktober 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2012 Det var ikke for lite olje på motoren. Olje og filter er skiftet hver 10.000 km da min far er veldig nøye på denslags. Er fylt shell 5w - 30 hver gang. Nå har den plutselig sluttet å lage bankelyder helt av seg selv. Fikk det ikke fram i går heller. Takker for svar, så får en håpe motoren er snill framover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå