Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei ! skal på godkjenning av senkesett snart og lurte derfor på om det er noe jeg må passe på ? er det noe mål på f.eks. antall gjenger det er lov å skru ned til eller noe sånt ? settet er av merket supersport.

Skrevet

Alle detaljer står i tüv papirene, og det er hva det skal forholdes til. Uansett hva andre sier de har godkjent eller hørt om andre osv, forhold deg til papirene.

Du må i tillegg til å fremlegge tüv dokumentet også vise frem hjulstillingspapirer fra et aut. Verksted for å få dette godkjent og skrevet inn i vognkort. samt lyktene må være korrekt justert. Dette trengs det ikke papir på, det blir kontrollert på BT men må jo være ordna.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

og i tillegg til det a100abt sier så kan ikke dekkene ta borti med fult ratt utslag. så er det opp til kontrolløren om han vill godkjenne dette eller ikke.

Skrevet

12 cm klaring på laveste punkt under bilen,eksos kun kansje gå lavere, uansett hva tuv papirene sier,fikk jeg beskjed om på bt orkanger og minimum 1.5 cm klaring fra dekk/felg til skjerm,innerskjerm osv ved fjæring og stillestående... så nøye var det allefall ikke for 8-10 år sidn...

Skrevet
12 cm klaring på laveste punkt under bilen,eksos kun kansje gå lavere, uansett hva tuv papirene sier,fikk jeg beskjed om på bt orkanger og minimum 1.5 cm klaring fra dekk/felg til skjerm,innerskjerm osv ved fjæring og stillestående... så nøye var det allefall ikke for 8-10 år sidn...

Dette er hver enkelt persons vurdering av saken.

Hva som er klaring mellom dekk/skjerm/fjærbein osv er opp til hver enkelt kontrollør.

Det med laveste punkt er også en veldig diskutert sak, da enkelte biler originalt har lavere bakkeklaring enn hva BT til tider har godkjent. Dette til dels visstnok pga misforstått instruks, slik at det er en simulert fartsdump som skal kunne passerers, og således ikke nødvendigvis korrekt å måle minimumshøyde under bil.

Så nok en gang, start dialogen med din trafikkstasjon først, før du skal inn med bilen. Ta med papirene dit og snakk med dem. Viser seg gang på gang at man oppnår større velvilje da! Og om man kjenner at dette er nyttesløst får man heller ringe en annen stasjon å ta det opp der, for evt å kjøre dit for kontroll også.

Skrevet

8cm på det laveste punkte. 7cm på ting som henger i gummioppheng(eksos). Hvis du søker har jeg lagt det rundskrivet inn her på forumet. Ta med en kopi av det, og vis til.

Skrevet

Hvis du ser på det nest siste bilde står det hvordan det skal skrives inn i vognkort. Da er det lurt og sette det så laft som mulig. Da de skriver inn minimum høyde nav skermkant.

Skrevet
12 cm klaring på laveste punkt under bilen,eksos kun kansje gå lavere, uansett hva tuv papirene sier,fikk jeg beskjed om på bt orkanger og minimum 1.5 cm klaring fra dekk/felg til skjerm,innerskjerm osv ved fjæring og stillestående... så nøye var det allefall ikke for 8-10 år sidn...

Dette er hver enkelt persons vurdering av saken.

Hva som er klaring mellom dekk/skjerm/fjærbein osv er opp til hver enkelt kontrollør.

Det med laveste punkt er også en veldig diskutert sak, da enkelte biler originalt har lavere bakkeklaring enn hva BT til tider har godkjent. Dette til dels visstnok pga misforstått instruks, slik at det er en simulert fartsdump som skal kunne passerers, og således ikke nødvendigvis korrekt å måle minimumshøyde under bil.

Så nok en gang, start dialogen med din trafikkstasjon først, før du skal inn med bilen. Ta med papirene dit og snakk med dem. Viser seg gang på gang at man oppnår større velvilje da! Og om man kjenner at dette er nyttesløst får man heller ringe en annen stasjon å ta det opp der, for evt å kjøre dit for kontroll også.

Skal du opplyse om hvilke regler som til tider gjelder, så får du basere deg på fakta.

Jo, i kjøretøyforskriftene står det minstemål- og avstander på alt som har med stort sett hele bilen å gjøre. Det er avstander fra bakken og opp til tåkelys, hovedlys, baklys og you name it.

Det første du gjør er å forsikkre deg om at du har det korrekte settet til din bil.

Senk den dit du vil ha den, (minste avstand fra bakke til laveste faste punkt på bilen er 80mm. Plastdeksler/eksos teller ikke, de kan henge litt lavere.)

Deretter ser du i Tüv papirene dine, for der kan det stå oppgitt minsteavstand fra skjermkant til senter nav. Står det i papirene, er det mulig du må skru opp igjen litt for å komme over kravet.

Merk at det ikke er alle sett som kan godkjennes lavere enn 110mm. Det står da evt i papirene til senken din.

Skrevet

Skal du opplyse om hvilke regler som til tider gjelder, så får du basere deg på fakta.

Jo, i kjøretøyforskriftene står det minstemål- og avstander på alt som har med stort sett hele bilen å gjøre. Det er avstander fra bakken og opp til tåkelys, hovedlys, baklys og you name it.

Dersom du er så inne i det, burde i alle fall du vite at tolkning hos hver enkelt kontrollør betyr minst like mye som hva som faktisk står i konkret i regelverket.

Og høyden på respektive lamper er enstydige. Når det gjelder selve endringen av kjøretøyet som senking blir, så slår den ene regelen den andre ihjel, og del tredje er ukjent for halvparten kontrollørene.

Som jeg skrev tidligere, tüv dokumentet er hva en skal forholde seg til, og med dialog med BT på forhånd så løses det meste relativt smidig. Mye bedre det enn å komme dit med bilen å være skråsikker på at alt er korrekt og henvise til regelverk sånn og sånn...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

Det SKAL tolkes på samme måte av enhver kontrollør, og en evt dialog med kontrollør er overflødig, sålenge man forholder seg til alle mål oppført i Tüv-papirene.

Sånn har det vært på alle mine biler, og sånn skal det være på alle kontrollstasjoner.

Visning/samtaler skal kun være nødvendig ved en evt ombygging/kjøretøyendring.

Skrevet
Det SKAL tolkes på samme måte av enhver kontrollør, og en evt dialog med kontrollør er overflødig, sålenge man forholder seg til alle mål oppført i Tüv-papirene.

Sånn har det vært på alle mine biler, og sånn skal det være på alle kontrollstasjoner.

Visning/samtaler skal kun være nødvendig ved en evt ombygging/kjøretøyendring.

At det skal være betyr jo aldri at det ER!

Dialog med BT er positivt i den forstand at de føler de er med på saken, dette er erfart av et stort antall.

Et lovverk KAN tolkes, en kontrollør har mulighet til å utvise skjønn. Å påstå at det da SKAL være og aldri kan være annet enn skriften som gjelder blir feil, i praksis.

At du har opplevd at skriften har blitt fulgt til punkt og prikke er i og for seg bra, men ikke det samme som en fasit for alle andres møter med myndighetene...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

Gidder ikke starte noen stor diskusjon på dette. Alle skjønner jo at det er ikke bare nasjonale, men internasjonale bestemmelser på akkurat dette.

Opplevd av et flertall at dialog med bt er positivt, det er jo klart de er positive til det. Det jeg sier, det er ikke nødvendig!

Ja, vedkommende kontrollør KAN vise skjønn, MEN!!; Kontrolløren har ikke mulighet/myndighet til å være strengere enn reglene/loven tilsier.

Både bileier og kontrollør skal følge reglene. Gjør man det, er det ikke problem.

Opplever man vanskeligheter på noe man vet er riktig, så må man klage på det.

Så enkelt er det.

Skrevet

Om kontrolløren bryter loven ved å sette sine egne regler, må jo dette meldes til høyere makter. Regler som består av faste tall kan på ingen måte gå på skjønn. Problemet med at mange mener de feilaktig ikke har fått godkjent kjøretøyet sitt, kommer nok av at vedkommende ikke har satt seg nok inn i dagens regler, men regler fra flere år tilbake funnet på google, eller fra noe kompisen på råneplassen har sagt. Gjør man som man skal, og kontrolløren gjør det han skal, BLIR IKKE dette noe problem. Blir det derimot et problem, kommer igjen dette av at noen ikke har gjort jobben sin. Så da må man finne ut hvem. Har privatpersonen målt/justert noen cm galt? Jobber kontrolløren etter trynefaktor og nekter å godkjenne alle Audier som kommer inn fordi han kjører BMW?

Beklager offtopic, trådstarter! Men det er jo dette som er morsomt med et diskusjonsforum :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...