Gå til innhold

Miste lappen i prøvetid, straff?

e_39
 Share

Anbefalte innlegg

Som det sies over her, aldri samtykk. Ble selv fratatt lappen kun 2-3 uker etter jeg fikk den for første gang. Samtykket ikke, og gikk rettens vei. Endte heldigvis godt for min del da. Men det skal sies at politiet ikke hadde noe særlig bevis, og at de oppførte seg utrolig uprofesjonelt og dårlig, da hjelper det å svare tilbake og stå på sitt.

På den andre siden, dersom jeg har forstått det riktig, og du har fått 3-5 bøter, før denne og i prøvetiden, da har du kanskje godt av å gå en stund uten sertifikat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stikker på den lokale politistasjonen for å trekke samtykket.

Slik jeg har forstått, er det godt nok med målerapparatet fastmontert i bil (inkl dokumentasjon på kalibrering) hvor det ikke blir oppgitt referansepunkter. Dvs kun avstand fra a til b, og tiden brukt.

Når jeg måtte gi lappen til politiet, forsto jeg det slik at beslaget i antall dager, ble beregnet ut fra enten datoen jeg samtykket, eller dagen dommen falt. Dvs at dersom man ikke samtykker, (men blir idømt beslagleggelse av førerkort) blir ikke dagene mellom beslagleggelsen og dommen trukket fra straffen.

Hvor sant dette er, er jeg heller skeptisk til..

Helt riktig det, samtykker du rullerdagene fra datoen du samtykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her, aldri samtykk. Ble selv fratatt lappen kun 2-3 uker etter jeg fikk den for første gang. Samtykket ikke, og gikk rettens vei. Endte heldigvis godt for min del da. Men det skal sies at politiet ikke hadde noe særlig bevis, og at de oppførte seg utrolig uprofesjonelt og dårlig, da hjelper det å svare tilbake og stå på sitt.

På den andre siden, dersom jeg har forstått det riktig, og du har fått 3-5 bøter, før denne og i prøvetiden, da har du kanskje godt av å gå en stund uten sertifikat :P

har aldri før blitt tatt for annet enn å snakke i tlf :) Hatt lappen sammenhengende helt til nå. Men spørsmålet mitt er hvor vidt jeg må betale noe om jeg trekker samtykket og dermed går via retten? Har politiet film på kjøringen min f eks, eller kun måling?

Eneste jeg kan ta dem på er at de satte på blålyset 20m før en tunnel, slik at jeg ble tvunget til å stoppe inni der.. Vanligvis vil de vente med å sette på lys til det er et egnet sted å stoppe. De stoppet så ved siden av meg, i selve kjørefeltet, og tok lappen samt ba meg kjøre 500m videre og stoppe der. Tror neppe dette var trafikkpoliti ut fra deres elendige kompetanse; de måtte hele tiden bak i bagasjen for å finne papirer som kunne underbygge hva de skulle si/dømme meg for, og straffen ante de heller lite om. "Troor det er 3-5 mnd, men du er i prøvetid... det straffes jo hardere. du må bare vente å se i posten" Visste også lite om betydningen av hva mine valg fikk dersom jeg samtykket/ikke samtykket, så de påsto jeg sparte meg selv for penger og tid om jeg samtykket. Så jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det, samtykker du rullerdagene fra datoen du samtykker

Om jeg ga fra meg lappen for 1 uke siden - og straffen er 3 mnd uten. Hva om jeg da ikke har fått noen dom om 3 mnd, da skulle jeg hatt den tilbake allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal fremme krav om fortsatt beslag innen (tror det er) 2 eller 3 uker. Ellers har du krav på å få den igjen til dommen kommer. Problemet da, er at du har gått uten lappen i x antall uker, og det kommer i tilleggtil dommen om du ikke samtykker, slik dirty bekrefter over her.

Jeg fortjener å miste lappen og nekter ikke for det. Er bare kjedelig da jeg var bruker dobbelt så lang tid til alt jeg finner på i fritiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil være garantert å ha lappen tilbake (altså få lov å kjøre opp igjen) om 3 måneder fra dagen jeg ble fratatt lappen, iom at jeg "bare" ble tatt 116, og derfor skal ha 3 mnd straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri før blitt tatt for annet enn å snakke i tlf :) Hatt lappen sammenhengende helt til nå. Men spørsmålet mitt er hvor vidt jeg må betale noe om jeg trekker samtykket og dermed går via retten? Har politiet film på kjøringen min f eks, eller kun måling?

Da beklager jeg for misforståelsen :) Dersom du trekker samtykket og går rettens vei, kan du risikere å måte betale sakomkostningene i tillegg til boten, dersom du taper.

Du vil heller aldri få lappen tilbake 3 mnd. etter den faktiske dagen du ble fratatt lappen. Når du får forelegget i posten som sier at du er dømt så og så lenge uten lappen, og ett visst antall beløp. -Når du da godtar dette vil "straffen" begynne . Så i praksis kan du måtte gå i 4 mnd. uten, selv om du er dømt til 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om at du kan "ta dem " , haha, tullprat.

Det er jo DU som har gjort feil, du er målt til en gjennomsnittshastighet på 116 km/t, dvs at du har kjørt ganske mye fortere enn det. Hvorfor i all verden skulle du kunne ta politiet?

Prøv heller og stå for det dere gjør, og lær av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om at du kan "ta dem " , haha, tullprat.

Det er jo DU som har gjort feil, du er målt til en gjennomsnittshastighet på 116 km/t, dvs at du har kjørt ganske mye fortere enn det. Hvorfor i all verden skulle du kunne ta politiet?

Prøv heller og stå for det dere gjør, og lær av det

Har du misforstått hva man mener med "ta noen" her, eller? Eller tror du oppriktig jeg innbiller meg at jeg kan STRAFFE politiet? Det er snakk om hva jeg kunne ha UTSATT på dem i forhold til praksisen deres og hvordan de fremgikk. De fremgikk til dels direkte uproft, og det kunne ha blitt nevnt mot dem, uten at det betyr at det skal la meg vinne tilbake sertifikatet tidligere enn jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politifolkene som tok deg, har glemt saken allerede. De eneste du møter i et eventuelt møte vil være en politiadvokat, som legger ned påstand om strengere straff+saksomkostninger og dommeren som er "lei" jyplinger på 18 som nekter å vedta selvom alle forhold tilsier at du kjørte for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...