Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med kjølevæsken på bilen min.

Er det sånn at den skal oppføre seg litt merkelig om vinteren, nå er det blitt litt kaldere i været og da jeg sjekket kjølevæsken her en morgen så var den sunket en del. Jeg tok da å fylt opp til maks merket og kjørte. Da jeg sjekket nivået dagen etter så var den måle stangen som er oppi langt over max merket. Så da tømte jeg ut litt av den til den var på max merket igjen. Nå dagen etter det igjen så er den sunket til der den var første gang :/

Noen som vet hva som skjer?????

Håper noen har et logisk svar på dette :/

Bilen er en bmw 520 e39 2001mod

Skrevet

Overflødig kjøleveske blir pressa ut når motor blir varm, (motor på). Pga trykk.

Kjøleveske blir sugd inn når motor kjøles ned (motor av). Pga vakum.

Skrevet
Magi.

Komprimerer/ekspanderer var feil ord.

Kjøleveska får meir plass pga slanger utvider seg og små luftbobler rundt om i kjøleanlegget

Vannpumpa suger og lager vakum i radiatorlokket når termostaten opner seg. Sånn at radiatorlokket opnes for å sleppe kjøleveske i frå tanken og inn i motoren.

Og det vannpumpa har sugd inn går tilbake i kjøleveske-tanken når motoren kjøles ned.

Uhm... #-o Eg tror du bør nokon andre stå for svarene her, ja. [-X

Skrevet
Når du kjøyrer bilen varm så suger motoren inn kjøleveske i frå kjøleveske-tanken og inn i motoren.

Dette skjer pga kjøleveska blir "komprimert" når den blir varm, og så det blir laga eit vakum i motoren som suger kjøleveska i frå tanken og inn i motoren.

Og når motoren blir kjølt ned så ekspanderer kjøleveska, og blir pressa tilbake til kjølevesketanken.

Du skal fylle på kjøleveske når motoren er heilt kald.

Nei, nei nei for noe tull.

Nivået i tanken er alltid høyere når motoren er varm, da utvider kjølevæsken seg, det er derfor det er trykk i systemet. Det var kanskje litt trykk igjenn i systemet ditt da nivået var for høyt dagen etter. Fyll på en gang den har stått lenge og er helt kald, da har du riktig nivå.

Skrevet

Eller bare fylle på sann ca fult og la det stå i. Om det er alt for mykje væske, så vil det bare blåse litt ut igjennom lokket i ekspansjonstanken, det er ingen fare. Det skal også vere ganske lavt nivå i tanken for at det også skal bli problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...