Kattlikzm Skrevet Oktober 21, 2012 Skrevet Oktober 21, 2012 Hallo Har en e46 320ci 2000 som er senket 20/30 (er dette mye egentlig?) Sommerdekkene er 235/35/19 hvis jeg ikke tar feil, og vinterdekkene jeg har på nå er 205/55/16 Med sommerdekkene har jeg aldri hatt problemer med fartsdumper, men med vinterdekk derimot er det annerledes. Kjørte over en fartshump istad. Gummien under frontfangeren traff fartshumpen :'(, og det lagde en ekkel lyd jeg aldri vil høre igjen ! Lurer på hva jeg bør gjøre!??!
D.Toft Skrevet Oktober 21, 2012 Skrevet Oktober 21, 2012 det er fordi vinterdekkene dine er 2,3% mindre enn sommerdekkene hadde du hatt 60profil så hadde vinterdekkene vært 0.8% større enn sommerdekkene
Lars89 Skrevet Oktober 21, 2012 Skrevet Oktober 21, 2012 Ha lavere fart over fartsdumpene. Bilen blir lavere og du får mer fjæring i dekket med vinterdekka. 30/20 senk er ikke spesielt mye
a100abt Skrevet Oktober 21, 2012 Skrevet Oktober 21, 2012 I tillegg til mindre rulleomkrets, synker dekkene mer sammen når profilen er høyere. På min gamle mazda målte jeg 2-3 cm forskjell i bakkeklaring, da på 195/65-15 og 215/45-17. Har ikke omkretskalkulator for hånd og husker heller ikke hvor mye den utgjør mellom akkurat disse dimensjonene. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Kattlikzm Skrevet Oktober 21, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2012 det er fordi vinterdekkene dine er 2,3% mindre enn sommerdekkenehadde du hatt 60profil så hadde vinterdekkene vært 0.8% større enn sommerdekkene Hmm. Så jeg bør kjøpe større dekk altså? har du noen anbefalinger på hvilken dimensjon jeg bør gå for? Dette er min første senket bil, så jeg aner ikke hva "60profil" er, men jeg antar at det vil bety 205/60/16 da? Ha lavere fart over fartsdumpene. Bilen blir lavere og du får mer fjæring i dekket med vinterdekka. 30/20 senk er ikke spesielt mye Godt å vite at 20/30 ikke er spesielt mye ! Den er ikke godkjent, men har TUV papirer! Kjørte i 10 km/t over fartshumpen uten å treffe humpen, økte hastigheten til ca 20 og da traff den :S! Men det er som sagt kun gummien som treffer, og ikke støtfangeren - dvs at det er trygt og kjøre da?
Kattlikzm Skrevet Oktober 21, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2012 Har funnet løsningen: Kjør SAKTE over fartshumpene så går alt bra !! Gleder meg til snø nå!
a100abt Skrevet Oktober 21, 2012 Skrevet Oktober 21, 2012 Har funnet løsningen: Kjør SAKTE over fartshumpene så går alt bra !! Gleder meg til snø nå! Det er vel strengt tatt ingen løsning av problemet men unnvikelse av symptomer? Funker det så er det jo uansett greit da, og det skader jo aldri at farta senkes over hindre Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Kattlikzm Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2012 Har funnet løsningen: Kjør SAKTE over fartshumpene så går alt bra !! Gleder meg til snø nå! Det er vel strengt tatt ingen løsning av problemet men unnvikelse av symptomer? Funker det så er det jo uansett greit da, og det skader jo aldri at farta senkes over hindre Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Hmm.. funker ganske dårlig allikevel! :/ må kjøre ALT for sakte, skaper bare trafikk kaos hahah. Tror dere at 17 tommer med litt større dekk dimensjon kan gjøre susen?
Mikael-B Skrevet Oktober 22, 2012 Skrevet Oktober 22, 2012 Nei. Rulleomkrets skal være +-5% uansett hvilken felgdimensjon du har. Dvs. at total hjulhøyde blir noenlunde lik om du har 16" eller 19" felg. Du har egentlig for stor dekkdim på 19" felgene dine i forhold til original dim. Original dim på bilen din er 205/55-16. Riktig dim på 19" felgene dine ville blitt 215/35 - 19. Dvs. at om du subber overalt med den dimensjonene og 30/30 senk er det noe annet galt. Jeg med nesten 120mm senk og 215/35-18 på en E39 kunne kjøre så å si overalt uten å subbe.
Kattlikzm Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2012 Nei. Rulleomkrets skal være +-5% uansett hvilken felgdimensjon du har. Dvs. at total hjulhøyde blir noenlunde lik om du har 16" eller 19" felg.Du har egentlig for stor dekkdim på 19" felgene dine i forhold til original dim. Original dim på bilen din er 205/55-16. Riktig dim på 19" felgene dine ville blitt 215/35 - 19. Dvs. at om du subber overalt med den dimensjonene og 30/30 senk er det noe annet galt. Jeg med nesten 120mm senk og 215/35-18 på en E39 kunne kjøre så å si overalt uten å subbe. Hmm. Har ingen problemer med sommerdekkene. Ble plutselig veldig usikker om jeg har 215/35-19 eller 235/35-19 på sommerdekkene. I følge den forrige eieren var bilen senket 20/30. Står dette på TUV papirene?
a100abt Skrevet Oktober 22, 2012 Skrevet Oktober 22, 2012 som jeg nevnte i første svar fra meg, desto høyere profil, desto mer synker dekket sammen, og høyda på bilen minker. Derfor vil du få bedre bakkeklaring med 17" Om du i tillegg holder deg til dekk med rulleomkrets i øvre grense for hva som er lov (som nevnt opp til 5% økning er tillatt) så vil du få bedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå