Gå til innhold

Senket bil med vinterdekk - problemer!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo ;)

Har en e46 320ci 2000 som er senket 20/30 (er dette mye egentlig?)

Sommerdekkene er 235/35/19 hvis jeg ikke tar feil, og vinterdekkene jeg har på nå er 205/55/16

Med sommerdekkene har jeg aldri hatt problemer med fartsdumper, men med vinterdekk derimot er det annerledes. Kjørte over en fartshump istad. Gummien under frontfangeren traff fartshumpen :'(, og det lagde en ekkel lyd jeg aldri vil høre igjen :(!

Lurer på hva jeg bør gjøre!??! :cry:

Skrevet

det er fordi vinterdekkene dine er 2,3% mindre enn sommerdekkene

hadde du hatt 60profil så hadde vinterdekkene vært 0.8% større enn sommerdekkene

Skrevet

Ha lavere fart over fartsdumpene. Bilen blir lavere og du får mer fjæring i dekket med vinterdekka.

30/20 senk er ikke spesielt mye

Skrevet

I tillegg til mindre rulleomkrets, synker dekkene mer sammen når profilen er høyere. På min gamle mazda målte jeg 2-3 cm forskjell i bakkeklaring, da på 195/65-15 og 215/45-17.

Har ikke omkretskalkulator for hånd og husker heller ikke hvor mye den utgjør mellom akkurat disse dimensjonene.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet
det er fordi vinterdekkene dine er 2,3% mindre enn sommerdekkene

hadde du hatt 60profil så hadde vinterdekkene vært 0.8% større enn sommerdekkene

Hmm. Så jeg bør kjøpe større dekk altså? har du noen anbefalinger på hvilken dimensjon jeg bør gå for? :)

Dette er min første senket bil, så jeg aner ikke hva "60profil" er, men jeg antar at det vil bety 205/60/16 da? :P

Ha lavere fart over fartsdumpene. Bilen blir lavere og du får mer fjæring i dekket med vinterdekka.

30/20 senk er ikke spesielt mye

Godt å vite at 20/30 ikke er spesielt mye :)! Den er ikke godkjent, men har TUV papirer!

Kjørte i 10 km/t over fartshumpen uten å treffe humpen, økte hastigheten til ca 20 og da traff den :S! Men det er som sagt kun gummien som treffer, og ikke støtfangeren - dvs at det er trygt og kjøre da? :)

Skrevet
Har funnet løsningen: Kjør SAKTE over fartshumpene så går alt bra :)!!

Gleder meg til snø nå!

Det er vel strengt tatt ingen løsning av problemet men unnvikelse av symptomer? :-P

Funker det så er det jo uansett greit da, og det skader jo aldri at farta senkes over hindre :-P

Skrevet
Har funnet løsningen: Kjør SAKTE over fartshumpene så går alt bra :)!!

Gleder meg til snø nå!

Det er vel strengt tatt ingen løsning av problemet men unnvikelse av symptomer? :-P

Funker det så er det jo uansett greit da, og det skader jo aldri at farta senkes over hindre :-P

Hmm.. funker ganske dårlig allikevel! :/

må kjøre ALT for sakte, skaper bare trafikk kaos hahah.

Tror dere at 17 tommer med litt større dekk dimensjon kan gjøre susen? :)

Skrevet

Nei. Rulleomkrets skal være +-5% uansett hvilken felgdimensjon du har. Dvs. at total hjulhøyde blir noenlunde lik om du har 16" eller 19" felg.

Du har egentlig for stor dekkdim på 19" felgene dine i forhold til original dim. Original dim på bilen din er 205/55-16. Riktig dim på 19" felgene dine ville blitt 215/35 - 19.

Dvs. at om du subber overalt med den dimensjonene og 30/30 senk er det noe annet galt.

Jeg med nesten 120mm senk og 215/35-18 på en E39 kunne kjøre så å si overalt uten å subbe.

Skrevet
Nei. Rulleomkrets skal være +-5% uansett hvilken felgdimensjon du har. Dvs. at total hjulhøyde blir noenlunde lik om du har 16" eller 19" felg.

Du har egentlig for stor dekkdim på 19" felgene dine i forhold til original dim. Original dim på bilen din er 205/55-16. Riktig dim på 19" felgene dine ville blitt 215/35 - 19.

Dvs. at om du subber overalt med den dimensjonene og 30/30 senk er det noe annet galt.

Jeg med nesten 120mm senk og 215/35-18 på en E39 kunne kjøre så å si overalt uten å subbe.

Hmm. Har ingen problemer med sommerdekkene. Ble plutselig veldig usikker om jeg har 215/35-19 eller 235/35-19 på sommerdekkene.

I følge den forrige eieren var bilen senket 20/30. Står dette på TUV papirene?

Skrevet

som jeg nevnte i første svar fra meg, desto høyere profil, desto mer synker dekket sammen, og høyda på bilen minker.

Derfor vil du få bedre bakkeklaring med 17"

Om du i tillegg holder deg til dekk med rulleomkrets i øvre grense for hva som er lov (som nevnt opp til 5% økning er tillatt) så vil du få bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...