Kattlikzm Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Morn! Kjøpte en e46 320ci for ikke så lenge siden. Har lagt merke til en ting som bekymrer meg veldig! tenker det er greit å dele problemet her og se hva andre mener. Hver gang jeg starter motoren vil den gule oljetrykk lampen lyse i minst 20 sekunder, etter det vil den forsvinne. Når motoren oppnår vanlig temperatur og står stille (ca 1000 omdreininger) begynner den røde oljetrykk lampen å lyse. Samtidig kommer det hvit røyk fra eksospotten selv om motoren er på vanlig temperatur. Motoren lager ingen ulyder. Med en gang man gir litt gass slutter oljetrykk lampen å lyse. JA, jeg har sjekket oljepinnen flere ganger (både før og etter kjøreturene). Foreløpig har jeg byttet en eller annen oljetrykk bryter, og motorolje. Før jeg byttet oljetrykk bryteren pleide oljetrykk lampen å blinke av og på når bilen stod stille. Etter at jeg byttet den lyser den konstant ved ca. 1000 omdreininger. Har prøvd å gjøre reasearch på nettet, og har kommet fram til at det kan være oljepumpa som er gåen. Hvis motoren ikke hadde fått nok olje, hadde ikke da motoren vært ødelagt for lenge siden??? Den lager jo ingen ulyder ved tomgang, hva tror dere? har noen erfart dette problemet før? Mvh Avrinder _______________________________________________________________________________ UPDATE: Bilen er frisk Bestilte time hos Bavaria rett etter at jeg skrev tråden her. Lot bilen stå parkert helt til jeg måtte sende den til verkstedet (2 uker venting = 2 uker uten bil !) Tok selvfølgelig ingen sjanser! I telefonsamtalen med Bavarias mekaniker spurte jeg om det var farlig å kjøre bilen. Han mente det ikke kunne skje skader så lenge bilen fikk nok olje. Han sa at den gule oljelampa var kun et tegn på en gåen sensor som måtte erstattes, men at bilen fikk nok olje. Som sagt var alt av væsker på riktig nivå. Det eneste som var gåen var en sensor kalt Oljenivåsensor. De byttet den og noe kalt Oljelokk. Det med eksosen er pga dårlig vær (kaldt vær)- har i etterkant latt bilen stå på tomgang i parkeringshus (i ca 15 plussgrader), og det er ingen synlig eksos som kommer ut fra eksosrøret De på Bavaria mente det er pga det dårlige været . Nå som den sensoren er skifta har jeg lagt merke til at bilen ikke gir fra seg mye eksos, vet ikke om det har en sammenheng! Hvis det er flere som opplever det samme problemet, og mekanikeren anbefaler å bytte olje eller oljetrykksensor.. Gi han en hammer i hue ! Kastet bort nesten 2000 på den første reppen, og den var til ingen nytte! Aldri om jeg bruker det verkstedet igjen, det er ikke første gang de bytter feil del. Digg med frisk bil!
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 En motor begynner ikke plutselig med ulyder så fort den mister oljetrykk. Har ikke veldig god greie på de nyere motorene, men det kan være sliten oljepumpe.. Anbefaler deg ikke å kjøre den før du har fiksa det..
Kattlikzm Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2012 En motor begynner ikke plutselig med ulyder så fort den mister oljetrykk. Har ikke veldig god greie på de nyere motorene, men det kan være sliten oljepumpe.. Anbefaler deg ikke å kjøre den før du har fiksa det.. Vet du omtrent hva det koster å bytte oljepumpe? Er det vanskelig?
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Vet ikke hva ett verksted vil ha. Er ikke veldig vanskelig om man har litt peiling og klarer å tenke seg gjennom før man gjør ting. Mye jobb da. Bunnpanna må ned for å komme til. Kan hende motor må heves da, vet ikke hvordan det er på e46. Pumpa i seg selv koster vel noen tusen ny.
Christian_1992 Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 31202254 (Alternativ vare for 16146766942) Bensinpumpe E-46 Pris 2.858,70 kr. (inkl mva) 10 eller flere stk. på lager. Kjøp 16146766942 (Original vare) Bensinpumpe E-46 org Pris 3.558,06 kr. (inkl mva) 6 stk. på lager. 3500,- kr for orginal og 2800,- kr uorginal for pumpa, monteringa har jeg ikke peiling på hvor mye den koster, men den sitter jo nede i bunnpanna så d er vel ikke verdens enkleste oppgave
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Bare for å ha sagt det. Hever man motor bytter man motorfester. Tar man av bunnpanna bytter man bunnpannepakning.
Kattlikzm Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2012 fillern! Får høre med verkstedet Takk for hjelpen!
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Hør med mange verksteder på såpass dyre jobber, slik at du ikke betaler mer enn du må.
Kattlikzm Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2012 Hør med mange verksteder på såpass dyre jobber, slik at du ikke betaler mer enn du må. Bor i Oslo, så har mange valg ! Men er du 100% sikker på at det vil fikse problemet? eller kan det være andre ting og?
Morty999 Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Bare for å ha sagt det. Hever man motor bytter man motorfester. Tar man av bunnpanna bytter man bunnpannepakning. hvorfor ?
Christian_1992 Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Oops jeg kopierte inn feil pumpe.. jeg så på bensinpumpa/tankarmaturen.. gå inn på www.gsbildeler.no og fyll inn reg nr ditt så finner du i hvertfall prisen på oljepumpa
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Kan jo selvfølgelig ikke garantere noen ting. Dette er hva jeg hadde trodd om det hadde vært min bil. Har du vært nøye med oljeskift forresten? Så det ikke har samla seg opp dritt i oljekanaler som gjør at du må ha ett høyt trykk for at olja skal komme gjennom. Kan være oljetrykksensor som kødder, men synes symptomene er litt feil. Billig å skifte først for å prøve. Sjekk kontakten til den nøye også. Klarer ikke tenke på noe annet det kan være, men som sagt, denne motoren er nyere enn hva jeg er vandt med, så kan være greit om noen som kan litt om de legger inn litt mer info, evt en bekreftelse på hva jeg har sagt. Morty: De koster nesten ikke noe, og det er skjelden man løfter motor.. Forebyggende vedlikehold
Kattlikzm Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2012 Kan jo selvfølgelig ikke garantere noen ting. Dette er hva jeg hadde trodd om det hadde vært min bil.Har du vært nøye med oljeskift forresten? Så det ikke har samla seg opp dritt i oljekanaler som gjør at du må ha ett høyt trykk for at olja skal komme gjennom. Kan være oljetrykksensor som kødder, men synes symptomene er litt feil. Billig å skifte først for å prøve. Sjekk kontakten til den nøye også. Klarer ikke tenke på noe annet det kan være, men som sagt, denne motoren er nyere enn hva jeg er vandt med, så kan være greit om noen som kan litt om de legger inn litt mer info, evt en bekreftelse på hva jeg har sagt. Morty: De koster nesten ikke noe, og det er skjelden man løfter motor.. Forebyggende vedlikehold Kjøpte bilen for måned siden. Så ikke denne feilen der og da . Men nå som den er her bør jeg fikse den! Vet det er dumt av meg, jaja. men! Noen må jo fikse den, så hvorfor ikke meg? Har planer om å ha bilen lenge så tror det er like greit å få det fiksa. Koste hva det koster! I følge serviceheftet har den byttet olje til riktig tid. Byttet olje på lørdagen. Vet ikke om oljekanalene kan være tette, tror ihvertfall ikke det. Bilen har kjørt 154 000 forresten. Det med hvit eksos på tomgang... tyder ikke det på gåen topppakning? :'(
evi Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Tjæææ.. Ikke hvis det er eneste symptomet. Mister bilen kjølevæske? Isåfall, sikker på at det ikke lekker? Ingen olje i kjølevæske, eller kjølevæske i olje? Bilen går ikke varm?
a100abt Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Er det kun gul lampe som lyser? Er det for oljetrykk da? På VAG er gul lampe for oljenivå, har ingenting med trykket å gjøre... Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå