into Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Har en E30 325ix facelift 88 mod. Byttet vannpumpe, kjøpte uorginal og mistet samtidig varmen i kupeen. Så den var noe innsnevret i utløpet, mulogens støpefeil. Mistenker derfor at den nye vannpumpen har mindre sirkulasjonseffekt fordi bilen gir noe varme før den kommer opp i vanlig driftstemperatur. Med en gang bilen har driftstemperatur (og antageligvis termostat åpner og pumper alt vannet gjennom radiator) blir det helt kaldt i kupeen. Blåste med trykkluft gjennom varmeapparat registeret og det virket til å være gjennomstrømning, i hvertfall ikke tett. Ventil ser også ut til å virke, den slår når en vrir på tempregulatoren. Har satt inn en elektrisk sirkulasjonspumpe fra en E39 uten at det hjalp. I følge skissen på http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/4 ... ter_hoses/ forsynes varmeapparatet fra uttaket bak på motoren. Er det riktig? Er det noen som har vært borti lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole92 Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Jeg monterte uorginal vannpumpe på min e30 med m20 for ikke så lenge siden, men det funker fint hos meg, luftet systemet skikkelig da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
into Skrevet Oktober 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2012 Ja, mener at jeg har luftet skikkelig. Det har aldri vært problem tidligere. Men, bør kanskje ta en runde til med fronten opp i en bratt bakke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 28, 2012 Share Skrevet Oktober 28, 2012 Trenger ikke noen bakke, hvis du får gjort som man gjør på E34 Husker ikke helt åssen det er på E30, men i såfall: Begyn med kald motor uten å starte bilen. Sett tenninga på 2. hakk og varmen på varmeapparatet på fullt, og varmeapparat-vifta på 2. hakket. Da vil sirkulasjonspumpa til vannventilene begynne. Skru ut lufteskruen og lokket til ekspansjonstanken. Hell på kjølevæske så det renner over ut fra lufte-hullet helt til det ikke kommer noe luft lenger. Etter motoren har blitt kald igjen/dagen etter sjekker du om det trengs å etterfylle litt. Ferdig. Får håpe du får gjort det slik på E30 også Ellers er vannpumpa defekt, hvis du ikke får noe varme på høyt turtall en gang. Får du varme på høyt turtall så trenger nok varmeregisteret å bli spylt gjennom med hageslange Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
into Skrevet Oktober 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2012 Fant problemet, tur ledningen var montert i det øverste røret inn mot varmeapparatet, dermed ble returledningen tilbake til termostathuset liggende nederst og derfor ble ikke varemeapparat- radiatoren skikkelig luftet. Her har jeg blingset når motoren var ute for en måned siden. Med montert sirkulasjonspumpe så virker den som aldri før. Ellers tak for gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Bra du oppdaterer med løsningen, det burde flere gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå