bmw-520i Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 tok en test for ikke så lenge siden på vått føre først kjørte jeg inn rundkjøringen dette er en stor rundkjøring i ca 50 km/t å understyrer så prøvde jeg med en e34 525 samme dekk samme rundkjøring samme fart uten understyring klart jeg kan senke farten men bare lurer på om gjerne dempere eller bremser har noe å si her? vet at demperene ikke er helt topp etter jeg senket den 40mm jeg merker også dette på landevei inn til hytta at den understyrer fortere en både e34en e39 å e28en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 200kg ekstra i E32en hjelper nok litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Er det M50 eller M20 motor i E34n? Om det sitter en M30 motor i E32n er denne en god del tyngre i fronten.. Mercedesen min er rett og slett skummel om man ikke er påpasselig på slapseføre.. Den understyrer nådeløst når man kommer oppå litt snø med litt fart.. Da med en stor 3 liter sekserdiesel under panseret.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Er det M50 eller M20 motor i E34n? Om det sitter en M30 motor i E32n er denne en god del tyngre i fronten.. Mercedesen min er rett og slett skummel om man ikke er påpasselig på slapseføre.. Den understyrer nådeløst når man kommer oppå litt snø med litt fart.. Da med en stor 3 liter sekserdiesel under panseret.. e32en er håpløs på vinteren bambi på isen selv med helt nye hakka dekk å original dim på felg å dekk e34 sitter det m50 men er kun 4 kilo forskjell på m50 å m30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Ville tatt en hjulstilling. Jeg hadde samme problem i en E34 etter bytte av casterstag. Jeg stilte bare ca på der de sto fra før, men ble helt mongo. Slapp på framhjulene ved aks ut av en rundkjøring. Og dette med helt nye dekk Er iallefall en god start! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 200kg ekstra i E32en hjelper nok litt. e32en å foreldrene mine sin v70 veier omtrent likt å har samme dekk å den har ikke antydning til understyring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Det har vel også litt med dimensjonene på stabilisatorstag? Forran vs. bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 e32en å foreldrene mine sin v70 veier omtrent likt å har samme dekk å den har ikke antydning til understyring Det lar seg vel strengt tatt ikke sammenligne. E32 er nok satt opp helt annerledes enn både v70 og E34. Slitasje (som nevnt over) vil og være en åpenbar årsak til at ikke bilen oppfører seg helt som den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 e32 e34 å e28 har samme oppsett framme å bak volvo v70 har vel noe alla 3serien alt i ett armen. så at det er så stor forskjell på understyringen på disse 2 bilene er merkelig tror jeg må ta en liten helse sjekk på e32 i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2012 Share Skrevet Oktober 29, 2012 Opphenget er tilsynelatende likt ja, men det betyr ikke at det er satt opp likt. Tykkelser på stab-stag, små endringer i camber/caster/toe er alt som skal til for å endre måten bilen reagerer på. Vektfordelingen har naturligvis også mye å si, og personlig tipper jeg mye ligger akkurat der (samt slitte opphengsdeler). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2012 dette er jo dimensjonert etter vekten på bilene så da er det seff forskjell å det er litt vektforskjell på disse 2. men skal ta å gå over bilen i morgen å sjekke litt slitasje deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Få den på forstillingskontroll! E34n begynte å understyre, spore og spise dekk etter jeg satt på senkefjærene foran. Det var ekstremt hvor stor forskjell det ble, bare etter fjærbytte. Sjekk også/få verkstedet til å sjekke for slitasje i resten av forstillingen. Ikke vits å justere noe, om alt slarker frammi der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Jeg ville først sjekket nøye alle vinkler, de er neppe slik de skal være om ikke dette er sjekket nylig. Det går på ingen måte å sammeligne en V70 mot din bil, tenk bare på hvor stor balanseforskjell det er på disse.. På min 2002 har jeg holdt på mye med forskjellige senk samt justerbare stabstag, den var blitt riktig så bra men når jeg nå igjen gikk over til andre stabstag er bilen faen ikke til å kjenne igjen. Understyrer sinnsykt, så er ikke mye som skal til for å forandre bilens karakter mye. "Feilen" hos meg nå er at den er for stiv foran vs bak, så blir vel noen timer med testing igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeirAndre Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 hehe.. som andre sier her, kan ikke sammenligne v70 med e32.. har hatt både 735 og 740 på vinteren.. 740 med koni og 735 med noe slapp senk.. ingen av dem var noe særlig tess på snøen.. men har også hatt 520, 525 og 540 manuell på vinteren.. Selg sjuern og skaff deg en e34 for å sladde ikke noe er bedre enn en stiv e34 med hakka 7 og sperre på snøen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
internetdude Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Jo hardere dempet/fjøret en aksel er jo dårligere grep, og jo dårligere grep det er i underlaget vil dette utmerke seg sterkere. Det er nok grunnen til at du merker det bedre når det er vått. Dette forutsetter selvfølgelig at fjøring først er stivt nok til at du klarer beholde ok hjulvinkler. Hvis alt dette er i orden og det fortsatt understyrer er det som regel spissing som har for mye toe in. Det vil du se etterhvert på at yttersiden av dekkene blir fortere slitt enn resten. Det vil også ofte hyle lett i framdekkene når du svinger litt hardt. Hvis du legger spissingen nøytral, eller slik at dekkene skræver litt utover vil bilen bli mye mer svingvillig, og mindre understyrt. Dette er ett knep som ofte kan kompensere for andre feil og enkelt fjerne understyring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå