Gå til innhold

Vurderer å kjøpe e30, så bygge om til m5 s38b36


nightking
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vurderer å kjøpe meg en e30 å bygge om til m5 motor. Ser at mange har gjort dette før. Og ligger noe info her, å noe der.

Hører at det lønner seg å bruke s38b36 istedenfor s38b38. For de er litt mer holdbare å enklere å skru på? Noen erfaringer her? Planene er original motor til å begynne med hvertfall.

Men har noen spørsmål:

-Lønner det seg å kjøpe en 325 for ombygging eller funker det like bra med en 318? Hva er forskjellen på disse bilene understell messig?

- Noen her med erfaringer med ombygging til m5 motor!? Hva må gjøres? Har en liten oversikt, å ting jeg har lest meg frem til er: Nye motorfester, golf 1/325ix br.kraft forsterker?, valse torpedo, mellomaksel må endres?, spesiallaget radiator?,

- Hva bør gjøres med bakaksel/drivaksler for at det skal holde? Hva slags girkasse brukes?

Noen som har evt koblingsskjema for ledningsnette?

Er det motorfester som er laget for dette som er mulig å få kjøpt?

Vil gjerne samle inn masse info før jeg starter :)

På forhånd takk for all hjelp :)

MVH BJørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Ville heller satsa på s50b30, det får du godkjent i en 320 også. Ligger en tråd om m/s50 i e30 øverst i teknisk. S50 er lettere og går nesten like bra, samtidig som du får en nyere motor med mindre tull. Da trenger du ikke å senke travers og kan bruke m3 radiator.. Med s50 kan du gjøre det billig med 325 kasse og mellomaksel, med en 188mm sperrediff klarer du deg fint med mindre du prøver å ødelegge det..

Om du går for en 316 eller 325 spiller ikke noe rolle annet enn at det er greiere å få godkjent i en 320-325. Er jo greit å bruke en 318is, 323, 325 eller touring så får du skiver bak.

Ledningsnettet ligger det koblingsskjema til i den tråden, enkelt å koble opp så lenge det ikke er startsperre, men det er heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke tenkt på det bare. Men ser jo at det kanskje er ett "lettere" og bedre alternativ. Å da er d jo faktisk mulig å godkjenne du som sier å. Aldri vært no borti s50b30 motorn. Er det fra e36 m3? Skal vurdere det litt. Hva ligger disse motorene i pris ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S50 er både lettere å innstallere og bedre pris i forhold til stand. Begynner å bli skikkelig vanskelig å finne en S38 i god stand til bra kroner. Og de beste er overhalte og 30-40k+. Så spørs det om du stoler på at overhalinga er gjort bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

S50B30 får du godkjent i E30. E30 karosseriet er godkjent opp til 335 hk (?) og 350nm. Søk med grunnlag i Hartge H35. Bremser og understell må selvfølgelig stå i stil til motor og du må nok ha tårnstivere foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...