Gå til innhold

Ny vanos = Ny bil :-)


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet vanos i Z3'en min hos BMW eksperten Spannaveien Bil.

Jeg har hatt bilen over 8 år og syns den har vært litt slappere de siste par årene.

Jeg hadde mistanke til vanosen og fikk han til å teste, og ganske riktig så var den ute av funksjon. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg opplyst av selger at forige eier hadde fått portet toppen samt chipping (mapping). Nå viste det seg at det også var trimkam i bilen, noe jeg ikke visste. Ikke rart den går 0-100 reelle km på 6,2 i stedet for 7,1( som BMW oppgir) når vanosen virker som den skal. Nå ble det morro, synd at bilen nå må parkeres for vinteren :-(

Den er like rask som Z3 med 3 liter med 231 hk.

Han sa han ikke trodde sine egne øyne når han testet akselerasjonen etter han hadde byttet vanosen :lol:

Men gratis var det ikke nei....12 lapper med alt som skulle til....Men vel anvendte penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører jo alltid rolig med kald motor. Men motoren gikk fint når vanos var ute av funksjon også, men det kom alltid et lite nykk idet jeg passerte 2000 rpm om jeg akselererte veldig rolig. Den var også 1,5 sek. tregere fra 0-100 samt dårligere drag på lave turtall.

Sikkert mange som kjører med deffekt vanos uten å vite det om de ikke har kjørt den før den klikket.

Han som gjorde jobben har selv en 728 M52 (nøyaktig samme motor som min) som er orginal og helt i orden selvsagt, han sa at når han trykket gassen i bunn på tomgang (rusing) var min motor en helt annen enn hans, min spratt opp i turtall mye mye raskere raskere enn den orginale motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gåen vanos på en e36 m3 3,2 som jeg og syns var blitt litt slapp. Hadde heldigvis kjøpt en tidligere på sommeren for sikkerhets skyld så hele jobben med del kom på 4500,- vips så droM3'en som bare det igjen. :D

Var det noen ulyder på din ? Hadde antydning på min bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke lyder i den enda, men hadde fått en del slitasje og den justerte ikke i det hele tatt. Tror vanosen kostet ca 5000,- + moms, så var det div. pakninger, litt olje og div. Jobben var ca 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du komplett ny vanos fra BMW?

Vanospakningene lagd av BMW blir dårligere etter 5 - 10000 km igjen, så anbefaler å bruke fornyede pakninger.

F. eks. fra Beisansystems.

Er faktisk ikke så vanskelig å bytte disse pakningene selv om du har litt grunnleggende mekaniske kunnskaper.

Z3 har et lettere svinhjul enn 528 og 728 om jeg ikke husker helt feil, derav litt av grunnen til den responderer litt kjappere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du komplett ny vanos fra BMW?

Vanospakningene lagd av BMW blir dårligere etter 5 - 10000 km igjen, så anbefaler å bruke fornyede pakninger.

F. eks. fra Beisansystems.

Er faktisk ikke så vanskelig å bytte disse pakningene selv om du har litt grunnleggende mekaniske kunnskaper.

Z3 har et lettere svinhjul enn 528 og 728 om jeg ikke husker helt feil, derav litt av grunnen til den responderer litt kjappere også :)

Min Vanos fungerte perfekt til over 120.000 km.

Mekanikeren som gjorde jobben og som bare skrur BMW sier at de varer som regel rundt 150.000 km pluss/minus.

5-10.000 km er bare tull og er basert på rykter og liten kompetanse på BMW. Det ville jo si at vanosen ikke varte mer enn et halvt år :lol:

Men varer den 80.000 km er det 10 år på min bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-10.000 km er bare tull og er basert på rykter og liten kompetanse på BMW. Det ville jo si at vanosen ikke varte mer enn et halvt år :lol:

Men varer den 80.000 km er det 10 år på min bil :wink:

5 - 10000 km er basert på egne erfaringer. Har byttet og fulgt med på god del antall vanos og vanospakningsbytter.

Vanospakninger laget av BMW blir harde og sprø etter den tiden, og vil miste effekten sin igjen.

Pakninger fra Beisansystem er laget av annet materiale, og blir ikke harde på like kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener du at kun ca 0,5% av BMW har vanos som virker?

Om den nye vanosen din varte bare 5-10.000 km må du ha gjort noe galt ved monteringen.

Hva med alle andres erfaring som faktisk fremdeles har vanos som virker utmerket selv etter 100.000 km? Man kan vel ikke bare basere seg på noe man har opplevd selv en eller to ganger ?

For en del år siden måtte jeg bytte en termostat som bare var en uke gammel, men konklusjonen min er IKKE at en temostat bare varer en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener du at kun ca 0,5% av BMW har vanos som virker?

Om den nye vanosen din varte bare 5-10.000 km må du ha gjort noe galt ved monteringen.

Hva med alle andres erfaring som faktisk fremdeles har vanos som virker utmerket selv etter 100.000 km? Man kan vel ikke bare basere seg på noe man har opplevd selv en eller to ganger ?

For en del år siden måtte jeg bytte en termostat som bare var en uke gammel, men konklusjonen min er IKKE at en temostat bare varer en uke.

Vanos fungerer den, bare ikke optimalt. Er o-ringene som blir harde.

Det her er snakk om å ha opplevd og utprøvd 16 - 17 ganger.

Tydeligvis tungt for dere å høre at en unggutt kan faktisk ha erfaringer som ikke er positivt for BMWene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de på en eller annen måte føles hardere er èn ting, men at effekten i motoren er redusert på 5-10k km ser jeg på som meget usannsynlig. De føles gjerne litt hardere ettersom de har ligget i litt press, men er ikke dermed sagt at de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener du at kun ca 0,5% av BMW har vanos som virker?

Om den nye vanosen din varte bare 5-10.000 km må du ha gjort noe galt ved monteringen.

Hva med alle andres erfaring som faktisk fremdeles har vanos som virker utmerket selv etter 100.000 km? Man kan vel ikke bare basere seg på noe man har opplevd selv en eller to ganger ?

For en del år siden måtte jeg bytte en termostat som bare var en uke gammel, men konklusjonen min er IKKE at en temostat bare varer en uke.

Vanos fungerer den, bare ikke optimalt. Er o-ringene som blir harde.

Det her er snakk om å ha opplevd og utprøvd 16 - 17 ganger.

Tydeligvis tungt for dere å høre at en unggutt kan faktisk ha erfaringer som ikke er positivt for BMWene deres :)

Min kilde har vært verksmester på BMW før han startet for seg selv for 20 -25 år siden, og han skrur fremdeles kun på BMW. Han jobber ofte med vanos og vet når de er dårlige, kan jo se om de regulerer ved å koble seg på kontakten i motorrommet også. Så lenge bilen er like rask og drar like godt etter 100.000 km som etter 2000 km da opererer vanos perfekt.

Har du skrudd opp 16 vanoser som er kjørt under 10.000 km og kjent at de var harde?

Hvorfor har du gjort det?

Er det du som har montert disse vanosene som kun holder 5-10.000 km?

Den fantastiske erfaringen din må du utdype mer detaljert for det er det største tullet jeg har hørt på lang tid,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...