Gå til innhold

Problem med instrumentbelysning på e34 (LØST)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har et lite problem med instrumentbelysningen min. Veldig ofte når jeg bremser, eller blinker, blinke på folk med fjernlys, så kutter alt instrumentbelysningen ut, så er den vekke i noen sekunder, så kommer det dirrende tilbake. Dette er ett veldig plagsomt irritasjonsmoment i lengden fant jeg ut. Dette gjelder alt lys i heile dashbordet, speedometer og brytere i midtkonsoll, eneste som ikke slukker, er klokka. Noen som har noe anelse hva dette kan komme av? Virker ut som når noe tar størm som går på samme krets, så skjer det. Tenkte om det kunne være ett relè som kutter litt ut og inn? Noen som har noen tanker og meninger om dette, så tar jeg med glede i mot litt hjelp :D

Skrevet

Hadde litt av de samme problemene på min 525ix e34 når jeg først kjøpte den. Lysene i instrumentene forsvant/blinket i takt me blinklys osv. Hos meg virket det som det hadde sammenheng men den bryteren som du kan justere styrken på instrumentbelysningen. Var jeg borti den så litt, så kunne det hende at lyset ble borte litt før det kom tilbake. Hos meg har det "gått seg til" og har ikke hatt noe tull med det siden... Men kan være at det er den bryteren som driver å tuller litt for deg... er vertfall et tips! :D

Skrevet
Hadde litt av de samme problemene på min 525ix e34 når jeg først kjøpte den. Lysene i instrumentene forsvant/blinket i takt me blinklys osv. Hos meg virket det som det hadde sammenheng men den bryteren som du kan justere styrken på instrumentbelysningen. Var jeg borti den så litt, så kunne det hende at lyset ble borte litt før det kom tilbake. Hos meg har det "gått seg til" og har ikke hatt noe tull med det siden... Men kan være at det er den bryteren som driver å tuller litt for deg... er vertfall et tips! :D

Hei. Takk for tipset, men jeg byttet lysbryteren i en annen sammen heng tidligere, og jeg hadde disse problemene før dette. :shock:

• 2 weeks later...
Skrevet

Når jeg hadde dette problemet, var det LKM'en som var dårlig (Light Control Module). Byttet denne så var alt i orden.

Du finner denne modulen i sikringsboksen ved torpedoveggen på førersiden.

Skrevet
Når jeg hadde dette problemet, var det LKM'en som var dårlig (Light Control Module). Byttet denne så var alt i orden.

Du finner denne modulen i sikringsboksen ved torpedoveggen på førersiden.

Takk for svar, men ikke alle e34 har de i sikringsboksen, som blandt annet min har ikke. Lurer på om det kan være den jeg har under baksete på venstre side under ett slags deksel jeg må skru opp? Ikke helt sikker hvilken det er om det er de. Noen som kan bekrefte?:) så skal jeg prøve det:)

Skrevet

Har aldri sett dem plassert noe annet sted enn i sikringsboksen.

LKM3.jpg

men dersom det skulle befinne seg i boksen på førersiden under baksetet, vil jeg tro det står på beskrivelsen på lokket?

Skrevet

Jeg kan ta bilder i morgen og vise deg, jeg har helt lik sikringsboks, men der lkmen ligger og den andre boksen ved siden der ligger ikke oppi der hos meg. Under sete så er det 2 stk som kan ligne på den der, men er ikke sikker.

Skrevet

Ser det slik ut hos deg?

DSC00084.jpg

Har du kjørecomputer i bilen?

Edit:

Virker ikke som om du har LKM modulen overhodet. Bare releer som styrer lysfunksjonene.

Ergo ligger nok problemet ditt dårlig jording, dårlig bryter, dårlig rele, eller tilsvarende.

Skrevet
Ser det slik ut hos deg?

[ Bilde ]

Har du kjørecomputer i bilen?

Edit:

Virker ikke som om du har LKM modulen overhodet. Bare releer som styrer lysfunksjonene.

Ergo ligger nok problemet ditt dårlig jording, dårlig bryter, dårlig rele, eller tilsvarende.

Ser slik ut, men ikke alle slotsa til alle de rele,ene er i bruk hos meg. Nei har ikke kjørejomputer, men har digital klokke me temp

Skrevet

Det kan være kortslutning til bakluka. Hvis jeg ikke husker helt feil, kan bakluka kobles ut med bare en plugg i bagasjerommet et sted. Enkelt å utelukke den ihvertfall, dersom frakobling ikke løser problemet. Ellers holder jeg en liten knapp på bryteren til lyshendelen eller den tidligere nevnte dimmebryteren.

Edit:

Ser det er enkelte som har hatt dette problemet, hvor feilen var jordfeil i den lille motoren som justerer høyden på nærlyset. Disse kan du jo og prøve å nappe ut, for å se om det blir bedre.

Skrevet
Det kan være kortslutning til bakluka. Hvis jeg ikke husker helt feil, kan bakluka kobles ut med bare en plugg i bagasjerommet et sted. Enkelt å utelukke den ihvertfall, dersom frakobling ikke løser problemet. Ellers holder jeg en liten knapp på bryteren til lyshendelen eller den tidligere nevnte dimmebryteren.

Edit:

Ser det er enkelte som har hatt dette problemet, hvor feilen var jordfeil i den lille motoren som justerer høyden på nærlyset. Disse kan du jo og prøve å nappe ut, for å se om det blir bedre.

Men om det skulle vært bakluka, så burde vel andre lys på bilen en kun i interiøret som vil dette vekk? Kan prøve å bytte lysbryteren ijen, men jeg har prøvd å slå litt i den, å dimme lyset når det forsvinner, uten att det skjer noe

Skrevet
Bakluka kan forårsake mye rart, den. Foreslår den siden den er lett å utelukke.

Ja ok, skal sjekke den da. Vis ikke får jeg prøve å se om jeg finner lkmen å bytte den, så bryteren. Så mye annet kan det vel ikke ver:p takk for tips:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...