Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallais! :)

Må ha meg coilovers, og tenkte det kunne være moro og billigere å lage til sjøl! Har tilgang på det meste av verktøy o.l på skolen, så ikke noe problem sånnsett.

Skulle bare hatt meg masse bilder (nærbilder) av ferdige coilovers til E30. Har leta litt på google men vanskelig å se på "salgsbilder".

Tenker rett og slett å kjøpe fjører og justeringsmutre, og lage til gjengerør osv selv.

Skulle veldig gjerne hatt noen bilder rundt den mutteren som skrur demperen ned i fjærbeinet.

Pøs på med bilder her, uansett egentlig, jo flere bilder jo bedre!

Kan sikkert være til hjelp for flere her! :)

Mvh

Skrevet

Ettersom dempere er en vesentlig del av kjøreegenskapene er dette, bortsett fra bremser og dekk, kanskje det vanskeligste og farligste du kan lage selv. Jeg nekter å tro at det blir noe særlig billigere.

Jeg hadde hvertfall aldri, hverken kjørt eller satt på med en bil med hjemmelagde dempere, lagd av en fyr som tror kunsten kan læres av bilder fra internett..

Skrevet

Det blir det samme som coilovers som kjøpes som sveisekit, er de også livsfarlige?

Alle sveiser blir Tig-sveist, med bakgass der det lar seg gjøre, og alt vil sprekktestes, styrketestes, og røntkensjekkes.

Alt lar seg gjøre. Det blir sveist på fabrikk også, er det livsfarlig fra fabrikk? ;)

Skrevet

JulianS, du kappet og slipte bare bort hele fjærskåla, og lot selve "beinet" være som det var?

Den øverste delen av fjærbeinet har jo innvendige gjenger, disse lot du være? Hvor langt nedenfor kanten øverst på beinet sveiste du gjengehylsene?

Skrevet

Stemmer, skjærte bare av fjærskåla og noen braketter. Toppen av fjærbeinet er som originalt. Pressa hylsa ned til den flykta med toppen av fjærbeinet, sveiset i bunnen :)

Stoler 100 ganger mer på detta enn de kitene du får kjøp som sveises nederst mot spindelen, da skal sveisen holde mål!

Skrevet

Nei det er jeg ikke sikker på, men betaler 600 for hylse, to muttere og øvre fjærskål, skal ikke holde på så lenge i dreibenken for at det lønner seg å kjøpe det ;) husker ikke lengden på fjærene, men ca 250-300mm er nok fint. jeg brukte 80, 100 og 120N fjærer, husker ikke hva jeg endte opp med :)

Skrevet
Det blir det samme som coilovers som kjøpes som sveisekit, er de også livsfarlige?

Alle sveiser blir Tig-sveist, med bakgass der det lar seg gjøre, og alt vil sprekktestes, styrketestes, og røntkensjekkes.

Alt lar seg gjøre. Det blir sveist på fabrikk også, er det livsfarlig fra fabrikk? ;)

Skal du ta ndt og styrketest på demperne etterpå, kan du jo likegodt bare kjøpe coilovers.. Med mindre du gjør det også på skolen.

Din bil, dine kronasjer og din risiko. Poenget mitt er ikke å ta fra deg initiativet, men enkelte ting er det greiest å la professjonelle ta seg av.

Skrevet

Hallo! Se på bilden jeg la ut da! Det eneste som fysisk kan skje hvis sveisen ryker (uhyre sannsynlig), er at hylsa flytter seg nedover på fjærbeinet, det blir akkurat som om en fjær knekker, det er langt mer sannsynlig! Dette hadde holdt bilens levetid og litt til selv om jeg bare hadde sveiset ET lite punkt!

Ser du har hatt en e30 335i - godkjent? ;)

Skrevet

Demperne blir jo fortsatt urørte innsatsdempere, er jo bare fjærbeinet som får ei lita omgjøring. Nå blir det jo faktisk ikke kapping i selve beinet, annet en å skjære bort øvre fjærskål. Gjengerøret sveises jo utenpå fjærbeinet, men jeg dreier bare en stav som jeg stapper inn i fjærbeinet under sveising, ingenting som slår seg da.

Styrketesting, røntken osv har jeg kontakter som kan gjøre for meg.

Ang risiko og sikkerhet ser jeg ikke for meg hva som skal være så farlig. Worst case scenario så revner sveisen (som den aldri kommer til å gjøre..).

Ville aldri sveist i selve demperen, faen er du på styr mann. Ville du sluppet ei påtent fyrstikk i bensintanken når den er nesten tom? ;) Kjører på gassdempere, sveiser da ikke i sånt...

Ang det å sette bort til profesjonelle, så er det noe tull.. Alt kan gjøres sjøl, hvis man tar seg god tid, prøver, feiler og lærer.

Har bestått sveiseprøver med Tig-sveising av rør med bakgass, godkjent av Veritas. Har man aldri tatt i et Tig-apparat, ville jeg selvfølgelig ikke sveist i et fjærbein.

JulianS;

Kanskje likegreit å bare kjøpe gjengerørene også, finner ingen plasser som selger bare mutrene.

Så for meg at 250-300mm fjær måtte gjøre susen ja. Planen var å kjøre relativt stivt oppsett. Er ikke for stivt før rotfyllingene løsner! ;)

Skal sende mail til Kollevold å høre litt ang. hardhet på fjæra.

Takk for tipsene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...