Gå til innhold

Bmw E34 M50B25 Turbo - Drifte / banebil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! :)

Da har jeg gått til innkjøp av min første E34. Det er nok bare tilfeldig at denne ble min! For jeg ville bare ha en isbil med litt ekstra guff :P

Forrige eier`s plan for denne bilen var tiltenkt som et drifting prosjekt. Og jeg har planer om og fortsette i samme retning!

Motor specs:

M50B25 non Vanos som er overhalt

Topp er planslipt

Motor er orginal, men har 3mm tykkere toppakning

Ny stor radiator med el vifte

Ny halvstor intercooler

Har dumpventil, men veit ikke om jeg skal kjøre med eller uten

S38B38 M5 dyser, som blir byttet med ny innkjøpte grønne 440cc Cosworth dyser

6 pucka sinter, orginal trykkplate

Grenrør av ukjent merke. Ekstern wastegate, men er nå blendet

Kina turbo

3" downpipe

Trykkrør 2,5" og 3" på innsug / gasspjeld

MS datasprut kommer nå i november / desember

Resterende specs:

Progressiv BTR

Større bensin pumpe i tank, blir trolig byttet ut med en HPO

GS performance coilovers med justerbare topplagre

GS performance snap off

Drifting ratt

520 Esab sperre

Større slisset/borret skiver foran

Ny Prosport 60mm turbotrykksmåler

3" eksos hele veien. Vurderer 4,5" dieselstussen jeg har fra 2JZ E30`n

Nytt hydr. brekk er bestilt

4 punkt seler

Bøtte stoler som stammer fra M5`n til VS motor

Bur - sendes bort i romjula

Ny lakkert i Monster grønn fargen! Hehe :)

I første omgang er planen min og få den kjørbar med Megasquirt. Forrige eier kjøpte bilen med turbo havari, så han bytta turbo og fikk start igjen. Men den går ikke helt som den skal! Det var / er gjort mye rart i motor rommet som skal / har blitt rettet opp i. Det var blant annet turbo trykk i toppen, slik at topp deksel pakningen blåste ut i framkant. Ett problem løst! :)

Også skal det sies at det var masse rifter og hull / nesten hull i flere silikon slanger. Ved turbo var det silikon slanger lappet sammen og brukt som overganger oppå hverandre + at det var ducktape fra silikon slange til trykkrør :lol: Så nå er mesteparten byttet ut! God blanding med røde og blå slanger, men her er det funksjon før utseende.

Linker til en filmsnutt som dere kan høre når jeg fikk bilen. Det gjelder vel egentlig bare det siste minuttet. Resten er bare leking med Party M3`n jeg hadde :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZMT8opOT6GU

Den gikk på 4 cylindre en liten stund, men nå har den kommet seg. Jeg tror kanskje den bare har surnet? Det mangler også en halvmeter med eksos bak + en lyd demper / enderør.

ewxieo8ykykz93na3s2l.jpg

pytat5w1t5oao8ycyztj.jpg

824s1xbdtn2szd9jfa79.jpg

40vye93pdmijt5zys5hb.jpg

v6mme1m6h2eeuq6cssjt.jpg

Skrevet

Jeg kan ikke skryte på meg lakkering da det er forrige, forrige eier som har gjort det! Lakken er av gammel type som var mer vanlig å bruke før, så den er visstnok mye hardere enn det som blir brukt i dag.

Den er ny lakkert for ikke så altfor lenge siden, men det har kommet litt små bulker, riper, flassing av lakk osv da denne har blitt brukt som den skal :)

Jeg kan slenge opp bilder da jeg fikk noen tilsendt:

9d0q7da92vva6l3v7n35.jpg

krehey8djf0y8fzglwcc.jpg

v5h5v1z5w5vfkxjgnw1t.jpg

afq86fl5twk3mpvpctsx.jpg

9bblxktkxmrutjgb66k9.jpg

ynoa4dgh6vronpha966t.jpg

k2nhxn9xkt0mvv6nczou.jpg

9g7qfoetgk7s5n56w6tu.jpg

vlc53ofu9fn165k2gnsm.jpg

eng1woujfmgqbnxe1jng.jpg

Skrevet

Litt flere bilder fra selve oppbyggingen :)

Jeg får ikke sagt så mye mer enn det dere ser selv på bildene, for disse er også tilsendt! Det eneste jeg kan si er at rød fargen på motoren er mer rød i virkeligheten, og at den svarte intercooleren er byttet ut med en ny en og plassert bak nyrene. Det var tøft stuk med den svarte cooleren, men jeg følte det var bedre og få den opp fra bakken. Denne skal virkelig brukes, så her er det funksjon før utseende! :D

pu8m8bdzt0qwobwhqqiq.jpg

azrel5g3vftlqgwgzufz.jpg

f0obwjwm77d78ls5zqzn.jpg

roiqzliqelo2ty1dsdhi.jpg

pc3op63a98nku7mu35qz.jpg

5wkts8e10aa8sebvieek.jpg

kw5sqyqky69mv2xqx6sq.jpg

l5lrwm0fvllnv35qagh6.jpg

lgw867wnj3z5l7gh77lc.jpg

i5oxa09rv97yk0myqrzt.jpg

zf4y0v6a90nxljdjh8m5.jpg

3kmmeld44tofemry8lss.jpg

zgnjlmmb2fwub9b0itmv.jpg

qqdhcv1yj7zmg9nvvhc0.jpg

2le9ppky928tjvlaha2n.jpg

Skrevet
Fet tralle Stian! Dette blir bra :) Får se om jeg klarer og ro iland en søknad til deg og ;)

Takk for dèt! :) Det blir spennende å ratte en diger 5 serie, da jeg er vant til en liten nervøs E30 :P Der var søknaden ja! Jeg kan understreke det at det ikke er planlagt noe for å godkjenne denne bilen med noe som helst. Men vi får se hva tiden bringer [-o<

Forgje eier tydligvis gått amok på denne med lakksprøyten.. men liker planene dine
Motoren ser ut som en industri kompressor når ALT er lakert!!:)

Kanskje han hadde litt til overs !? :lol: Mange vil nok påstå at fargen på bilen i seg selv er drøy nok, men med fargen på motor`n så ble det nesten litt "overkill" etter min mening. Men bare jeg får bilen til å fungere som den skal så den sparker i fra seg, så er jeg fornøyd! :)

Skrevet

For oss bønda kan det se ut som forrige eier har henta innspirasjon fra landbruket. Fahr utvendig og Volvo motorfarge... :lol: Jeg holder nå meg til Massey jeg :lol:

Blir moro prosjekt detta, prøver å bestemme meg for vanos eller ikke vanos stempler m/dreiing sjøl.

Hva slags sjø var det dere kjørte på i den filmen med E30n? Er det noe lokalt i Kongsvinger? :)

Skrevet

Jeg er født og oppvokst ikke så langt unna Trond Stenbøl på Roverud. Og det er jo utpå bygda! Men jeg er ikke så veldig inn i detta bonde livet gitt! Hehe :lol:

Jada, jeg syntes dette er litt spennende selv! Prata akkurat litt med han som skal hjelpe meg med data sprut. Boksen var snart klar sa han, så hvis jeg er heldig får jeg kjørt opp bilen på henger om en god uke! :)

Jeg har drivi mest med E30 og M20 motorer, så jeg er ikke helt stødig innen M50. Så forskjellen på stempler med eller uten vanos kan jeg ikke, enda :P

Jeg har vært innom 3-4 steder lokalt i Kongsvinger området, men der vi filma er på svenske grensa! Halve innsjøen ligger i Sverige. Det er langt faen inn i skogen, og det nærmeste man kan plage i det fjerne er skogens konge og ett lite hytte felt ;)

Jeg savner virkelig den slitne Party tralla! Så jeg måtte ut å sladde med en annen E30 jeg har, nå i sta. Hehe :lol:

Skrevet

På de øverste bildene så ser denne ut som en e34 jeg hadde.. 520 med m50b25 snikturbo..

Stammer ikke fra stavanger en gang? :P

Var tøff med den lakken ;)

Skrevet

Aah, Spennende! :D

Hvis jeg har skjønt riktig så er det en kar fra Horten som har bygd den opp sånn som den ser ut nå! Mer enn dèt har jeg ikke forska på :)

Jeg liker fargen veldig godt selv. Den er ordentlig signal grønn! Far min sa at den var "skrikende" på bilder før jeg kjøpte den. Men etter at han fikk se den, syntes han at den var helt klart bedre i virkeligheten :) Atter en gang så kan jeg si at jeg liker fargen bedre og bedre for hver gang jeg ser den! :mrgreen:

Skrevet

Heisann, og takk for det! :)

Forrige eier satte på en veldig liten kina turbo, så jeg kan ikke forvente all verden. Jeg har fått de grønne dysene jeg bestilte, også har jeg bestilt HPO bensinpumpe. Så det hjelper jo på litt! Men jeg syntes det oppsettet bør klare minimum 250 hjulhester sammen med megasquirt. Så jeg sa til han som skal hjelpe meg med data sprutet at jeg vil kjøre der motor`n trives best, til Maks 1,3 bar. Jeg tørr ikke høyere trykk selv om det er toppakning som bygger 3mm mer enn orginalt.

Jeg blir fornøyd om den runder 300 gamp. Spiller ingen rolle om det er motor eller hjul hester! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...