Gå til innhold

BMW E34 vil ikke starte... M50b20 | LØST


kjetilbm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var på et 15 minutters langt besøk hos svigers, og da jeg skulle dra igjen ville ikke bilen min starte.

Det er en '95 BMW E34 med M50b20 med vanos (M50tuB20 ?).

Starteren gikk som vanlig og bilen tente, men dauet igjen med en gang. Jøss, tenkte jeg, og prøvde igjen. Dro på starteren, og bilen ville ikke lenger tenne.

Har opplevd dette for noen måneder siden, og da var det bensinpumpa i tanken som var defekt. Denne byttet jeg til en brukt. Derfor mistenkte jeg at det var bensinpumpa som igjen hadde tatt kvelden.

Sikringen til pumpa var hel, men for sikkerhets skyld byttet jeg sikring også. Ingen forskjell.

Tok av lokket i bagasjerommet som går ned til tanken, og stod med øret nedi tanken mens svigers skrudde på tenningen. Ikke en lyd fra pumpa.

Derfor tok jeg like greit ut pumpa og koblet den direkte på et batteri. Jeg fikk meg en liten overraskelse da pumpa startet umiddelbart og fungerte som bare det.

Noen som har tips til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha loddet tilbake ledningene og satt på plass pumpa igjen, måtte jeg for sikkerhets skyld prøve å starte. Og selvfølgelig - bilen startet på første forsøk.

Vet altså ikke hva som var feil, mulig dårlig kontakt i ledninger/kontakt eller noe... men nå fungerer bilen igjen hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Bilen starter som sagt nå, men bruker mye lenger tid enn før på å tenne?? Før trengte jeg å dra 1-2 sekunder på starteren for at bilen skulle tenne, nå må jeg dra på starteren i ca 5 sekunder (det er faktisk ganske lenge). Akkurat i det jeg tenker "faen, nå har pumpa stoppet igjen" og har tenkt å gi opp, da tenner den.

Noen som har noen formening om hvorfor den er så mye tregere å starte nå? Kan det være pumpa som ikke leverer skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..

Gåen kam sensor kan gjøre bilen tungstartet, mens min erfaring tilsier at bak ett totalt motorkutt mest sannsynlig forårsakes av gåen veiv sensor.

En diagnose vil vise om det er noen feil registrert på kam eller veivsensor i de fleste tilfeller dersom bilen og diagnose maskin/pc får kontakt med hverandre.

Ayway... Får du feil relatert til en av disse, så ville jeg si at du burde bytte begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Etter at du nevnte at det kunne være kam/veiv sensor har jeg søkt og lest en del om det. De tilfellene jeg har lest om har veldig like symptomer som det jeg har, så det blir bare mer og mer sannsynlig at det er det. Skal se om jeg får skaffet meg diagnoseapparat i dag.

Men å bytte kam og veiv sensor - det er kanskje dumt å satse på å skaffe brukt? Er kanskje bedre å kjøpe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt nytt ja.

Solgte for en stund siden en e39 touring. Mulig du har sett den, da den er kostemalet sort matt og går i Sandefjord. Anyway. Vanos motor i den, og jeg anbefalte kjøper om og bytte sensorer, da den har fusket i ny og ne, og har også hatt ett par innslag av og ikke starte sånn uten videre.

Jeg gadd aldri og bytte disse, da jeg hadde en bil extra, og bimmeren fyret alltid dagen derpå.

Ny eier byttet sensorer (tror han byttet begge) og han opplever faktisk bilen som sprekere på bunndraget og i det hele tatt en litt mer responsvillig motor etter dette.

Jeg har ikke prøvd bilen etter dette, men ser ingen grunn til og tvile på det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar.

Har alltid hatt et lite "nykk" under akselerasjon på rundt 2k rpm. Har alltid tenkt "det skal sikkert vært sånn".

I tillegg har de på BMW verkstedet sagt at M50tub20 motoren skal ha merkbart mer moment enn m50b20 motoren. Jeg merker ingen forskjell på mine eldre E34 med m50b20, kontra den jeg har nå med m50tub20.

Kanskje dette ville, som hos deg, bli bedre ved bytte av evt defekte sensorer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...