kjetilbm Skrevet November 6, 2012 Share Skrevet November 6, 2012 Jeg var på et 15 minutters langt besøk hos svigers, og da jeg skulle dra igjen ville ikke bilen min starte. Det er en '95 BMW E34 med M50b20 med vanos (M50tuB20 ?). Starteren gikk som vanlig og bilen tente, men dauet igjen med en gang. Jøss, tenkte jeg, og prøvde igjen. Dro på starteren, og bilen ville ikke lenger tenne. Har opplevd dette for noen måneder siden, og da var det bensinpumpa i tanken som var defekt. Denne byttet jeg til en brukt. Derfor mistenkte jeg at det var bensinpumpa som igjen hadde tatt kvelden. Sikringen til pumpa var hel, men for sikkerhets skyld byttet jeg sikring også. Ingen forskjell. Tok av lokket i bagasjerommet som går ned til tanken, og stod med øret nedi tanken mens svigers skrudde på tenningen. Ikke en lyd fra pumpa. Derfor tok jeg like greit ut pumpa og koblet den direkte på et batteri. Jeg fikk meg en liten overraskelse da pumpa startet umiddelbart og fungerte som bare det. Noen som har tips til hva som kan være feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet November 6, 2012 Share Skrevet November 6, 2012 Kan være mange feil her.. Sensorer, tenningslås, dme osv.. Letteste er og ta en diagnose så slipper du og bruke tid og penger på og feilsøke ved og bytte ut ting som er i orden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet November 6, 2012 Share Skrevet November 6, 2012 Rele til pumpa ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet November 6, 2012 Share Skrevet November 6, 2012 sjekk om det er strøm fram til pumpa også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 6, 2012 Forfatter Share Skrevet November 6, 2012 Vet du hvor releet sitter da? Kanskje greit å sjekke det også, før jeg koster på meg en diagnose... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 7, 2012 Forfatter Share Skrevet November 7, 2012 Etter å ha loddet tilbake ledningene og satt på plass pumpa igjen, måtte jeg for sikkerhets skyld prøve å starte. Og selvfølgelig - bilen startet på første forsøk. Vet altså ikke hva som var feil, mulig dårlig kontakt i ledninger/kontakt eller noe... men nå fungerer bilen igjen hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 9, 2012 Forfatter Share Skrevet November 9, 2012 Hei igjen! Bilen starter som sagt nå, men bruker mye lenger tid enn før på å tenne?? Før trengte jeg å dra 1-2 sekunder på starteren for at bilen skulle tenne, nå må jeg dra på starteren i ca 5 sekunder (det er faktisk ganske lenge). Akkurat i det jeg tenker "faen, nå har pumpa stoppet igjen" og har tenkt å gi opp, da tenner den. Noen som har noen formening om hvorfor den er så mye tregere å starte nå? Kan det være pumpa som ikke leverer skikkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 9, 2012 Share Skrevet November 9, 2012 Bytt veiv sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 9, 2012 Forfatter Share Skrevet November 9, 2012 Nå har bilen stoppa igjen. Ville ikke starte etter en kjapp tur i butikken. Kan veivsensoren forårsake slike symptomer? Noen ganger funker den, noen ganger ikke? Hvis det er den som er gåen, vil det gi utslag på en diagnose? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Ja.. Gåen kam sensor kan gjøre bilen tungstartet, mens min erfaring tilsier at bak ett totalt motorkutt mest sannsynlig forårsakes av gåen veiv sensor. En diagnose vil vise om det er noen feil registrert på kam eller veivsensor i de fleste tilfeller dersom bilen og diagnose maskin/pc får kontakt med hverandre. Ayway... Får du feil relatert til en av disse, så ville jeg si at du burde bytte begge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Tusen takk for svar! Etter at du nevnte at det kunne være kam/veiv sensor har jeg søkt og lest en del om det. De tilfellene jeg har lest om har veldig like symptomer som det jeg har, så det blir bare mer og mer sannsynlig at det er det. Skal se om jeg får skaffet meg diagnoseapparat i dag. Men å bytte kam og veiv sensor - det er kanskje dumt å satse på å skaffe brukt? Er kanskje bedre å kjøpe nytt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 kjøpny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Jeg ville kjøpt nytt ja. Solgte for en stund siden en e39 touring. Mulig du har sett den, da den er kostemalet sort matt og går i Sandefjord. Anyway. Vanos motor i den, og jeg anbefalte kjøper om og bytte sensorer, da den har fusket i ny og ne, og har også hatt ett par innslag av og ikke starte sånn uten videre. Jeg gadd aldri og bytte disse, da jeg hadde en bil extra, og bimmeren fyret alltid dagen derpå. Ny eier byttet sensorer (tror han byttet begge) og han opplever faktisk bilen som sprekere på bunndraget og i det hele tatt en litt mer responsvillig motor etter dette. Jeg har ikke prøvd bilen etter dette, men ser ingen grunn til og tvile på det han sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Takker igjen for svar. Har alltid hatt et lite "nykk" under akselerasjon på rundt 2k rpm. Har alltid tenkt "det skal sikkert vært sånn". I tillegg har de på BMW verkstedet sagt at M50tub20 motoren skal ha merkbart mer moment enn m50b20 motoren. Jeg merker ingen forskjell på mine eldre E34 med m50b20, kontra den jeg har nå med m50tub20. Kanskje dette ville, som hos deg, bli bedre ved bytte av evt defekte sensorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilbm Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Er det en eller to av hver sensor? Og kan noen hjelpe meg å finne riktig type? På koed finner jeg kun veivsensor (www9278), og på GS finner jeg kun kamaksel føler (12141703221). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå