Gå til innhold

Regler rundt garantiordning - Castrol vs Mobil 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kanskje litt dumt spørsmål fra meg, men jeg prøver da jeg er noe usikker...

Skal ha min F11 på service for første gang snart og da skal jeg bytte olje. BMW kjører Castrol, men med de erfaringer jeg har så ønsker jeg å bruke Mobil 1 (ESP) på min bil. Hva er reglene rundt dette bytte og hva er ansvarsforholdene rundt dette? Mobil 1 har utviklet olje for BMW.

Jeg har ikke tatt opp denne saken med mitt merkeversted ennå, men det vil jeg gjøre når tiden er inn.

Takker for alle svar.

Skrevet

Så lenge olja holder klassifiseringene som BMW krever så skal ikke dette være noe problem. Oppfyller den ikke alle kravene så kan det faktisk ende med at garanti blir frafallt ved evnt motor reparasjoner. Akkurat det samme som f.eks ved chipptuning hvis det blir oppdaget. Har vært borti at styreenheter er blitt sendt til annalyse ved misstanke om at skade/rep skyldes chipping...

Skrevet

Castrol er ikke noe bedre olje enn Mobil1 eller andre kvalitets oljer. Er nok det at BMW har avtaler med Castrol så derfor annbefaler de kun den oljen. Mercedes annbefaler Mobil1 pga avtalen de har. Opel har sitt merke etc etc. Jeg har kun brukt Shells sin helsyntetiske olje i mange år og merker ikke at motoren "klager"

Skrevet

Jeg har hørt noen si at noen BMW motorer har tikket med Mobil1 men ikke med Castrol, da med samme viskositet, det må vel i det minste bety at oljene ikke er like? Dette er ikke noe jeg kan bekrefte men har lest det bl.a her på forumet eller BMWCCN forumet, husker ikke helt...

Skrevet
Hei

Kanskje litt dumt spørsmål fra meg, men jeg prøver da jeg er noe usikker...

Skal ha min F11 på service for første gang snart og da skal jeg bytte olje. BMW kjører Castrol, men med de erfaringer jeg har så ønsker jeg å bruke Mobil 1 (ESP) på min bil. Hva er reglene rundt dette bytte og hva er ansvarsforholdene rundt dette? Mobil 1 har utviklet olje for BMW.

Jeg har ikke tatt opp denne saken med mitt merkeversted ennå, men det vil jeg gjøre når tiden er inn.

Takker for alle svar.

Lyst til å dele erfaringene dine? Nysgjerrig på hvorfor du ikke ønsker å bruke Castrol. :)

Skrevet

Du har en ny F11. Tror du virkelig det har noe for seg å bruke mobil 1 kontra castrol?

95% av alle med F10/11 kjører med castrol og har ikke noe som helst problem med det.

Det ruller E60 som har brukt castrol siden de var nye og jeg har fortsatt ikke hørt om et tilfelle av slitasje eller motorras pga bruk av olje fra castrol.

Jeg regner med du ikke skal ha denne bilen i ditt eie så lenge at dette vil ha noe som helst betydning.

Det eneste jeg kan se deg på er prisen.

Skrevet

Dette med olje handler i stor grad om personlige følelser og lite om kunnskap (kvaliteter og egenskaper), men den enkelte mannen i gata har lite inngående kunnskap i dette fagfeldtet.

Jeg har "litt" kjennskap, men det meste går også på følelser hos meg. Nå er det slik at jeg har eid mange biler, de fleste helt nye, men etter hvert så har man begynt å fått noe erfaringer på dette området, om disse erfaringene er reelle er jeg noe usikker på, da mange faktorer kan påvirke dine meninger og oppfatninger.

Mine erfaringer så langt tilsier at Mobil 1 er den beste oljen og jeg ønsker å gi min nye bil den beste oljen, bilen er jo en lite barn eller ei dame for mange ... :-).

Derfor ønsker jeg å prøve meg på å få byttet olje til Mobil 1, jeg er også av den oppfattning at Castrol er bra, men et "hakk" under Mobil 1.

Får høre hva BMW sier, men jeg håpet at noen av dere hadde noe erfaring med å bytte oljemerke i garanti tiden.

John Kr

Skrevet

Det er bare å levere bilen med mobil 1 i bilen å si du har med egen olje.

Det blir ikke notert noe sted at den går på mobil 1.

Det man ser på er om serviceheftet er stemplet, noe det blir uavhengig av mobil 1 eller castrol.

Jeg har hatt flere servicer på jobb hvor kunden har med egen olje. Det blir ikke noe problem ut av det.

Skrevet
Det er bare å levere bilen med mobil 1 i bilen å si du har med egen olje.

Det blir ikke notert noe sted at den går på mobil 1.

Det man ser på er om serviceheftet er stemplet, noe det blir uavhengig av mobil 1 eller castrol.

Jeg har hatt flere servicer på jobb hvor kunden har med egen olje. Det blir ikke noe problem ut av det.

Takker for svaret.... :)

Skrevet

Antar at du sikter til Mobil 1 ESP 5w-30... Denne tilfredstiller BMW LL04 kravene.

Mens Castrol oljen som blir brukt er stort sett er SLX LL 04 0w-30.

Så hvis du forenkler dette med olje litt så er jo Castrol oljen best for motoren ved kulde pga den er tynnere/flyter lettere enn ovenevnte Mobil 1 olje!

Det kan jo være vært å ta med i betraktningen, hvor kaldt er det der du bor på vinteren ;-) Det er jo på vinteren motoren har et hardt liv...

Skrevet
Antar at du sikter til Mobil 1 ESP 5w-30... Denne tilfredstiller BMW LL04 kravene.

Mens Castrol oljen som blir brukt er stort sett er SLX LL 04 0w-30.

Så hvis du forenkler dette med olje litt så er jo Castrol oljen best for motoren ved kulde pga den er tynnere/flyter lettere enn ovenevnte Mobil 1 olje!

Det kan jo være vært å ta med i betraktningen, hvor kaldt er det der du bor på vinteren ;-) Det er jo på vinteren motoren har et hardt liv...

Hei

Jo, alt dette har jeg god greie på og det er ikke viskositet vi diskuterer, for å si det slik så har Mobil 1 også en ESP 0w-40 olje. Jeg bor samtidlig på en plass i Norge hvor temperaturen kommer meget sjelden under -5 grader samt at jeg bruker alltid motorvarmer. Så da kan det hende at en 5w-30 passer bedre en en 0w-30.

Årsaken til at jeg ønsker å bruke Mobil 1 er selvfølgelig mine tidligere gode erfaringer med denne oljen, samt at denne oljen kommer meget godt ut i tester hvor slitarsjeegenspene er trukket frem som svært gode. Kan også nevne at Castrol får noe pepper ift innhold av svovel, dette medfører at oljen blir hurtig svart ettert oljebytte.

Skrevet

Som du sier, dette går litt på egenerfaring og opplevelser. -5 kan jo knapt regnes som kulde. Langt mer spennende å se ulike oljer i - 35, da er forskjellen stor ;-)

Jeg mener at for din bil er originaloljen BMW LL04 0w-40 den beste.

Bare sørg for å få det skriftelig bekreftet at Mobil 1 oljen ikke påvirker bilens garanti ;-)

Har sett tilfeller hvor garanti er blitt avvist av BMW pga olje som har blitt benyttet ikke har oppfylt klassifiseringene. Men da er det også som regel andre ting rundt som gir grunn til misstanke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...