Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikk jeg hvor momentet har blitt av. Er det ikke grafen som er postet som vi diskutererer? Hva slags spec det er på motoren er jo helt uvesentlig. Her har man bremsepapirer og det jeg påstår er at denne motor må være vannvittig dau under 4500 o/m.

En standard M50B25tu som denne visstnok er, sett borti ifra turbo, yter ca 220 nm på motor ved 3000 o/m. Regner vi med 10% driverkstap (som han som postet bremsepapirene har gjort), så er dette da ca 200 nm på hjula, dobbelt så mye som det grafen til turbomotoren her.

En M52B20 har ca 160 nm v 3000 o/m på motor, ca 145 på hjula. Så ja MYE mer enn de 100nm som bremsepapirene på denne motoren viser.

Det mulig det er 450hk i denne motoren, men det er nok helt sikkert ikke veldig kjørbart.

FORMEN på dreiemometskurven er jo helt lik enten den er målt på hjula eller rett på motor. Man ser jo helt tydelig at dette er en motor som er av/på ved 4500 o/m

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Vet ikk jeg hvor momentet har blitt av. Er det ikke grafen som er postet som vi diskutererer? Hva slags spec det er på motoren er jo helt uvesentlig. Her har man bremsepapirer og det jeg påstår er at denne motor må være vannvittig dau under 4500 o/m.

En standard M50B25tu som denne visstnok er, sett borti ifra turbo, yter ca 220 nm på motor ved 3000 o/m. Regner vi med 10% driverkstap (som han som postet bremsepapirene har gjort), så er dette da ca 200 nm på hjula, dobbelt så mye som det grafen til turbomotoren her.

En M52B20 har ca 160 nm v 3000 o/m på motor, ca 145 på hjula. Så ja MYE mer enn de 100nm som bremsepapirene på denne motoren viser.

Det mulig det er 450hk i denne motoren, men det er nok helt sikkert ikke veldig kjørbart.

FORMEN på dreiemometskurven er jo helt lik enten den er målt på hjula eller rett på motor. Man ser jo helt tydelig at dette er en motor som er av/på ved 4500 o/m

Det der fikk du ikke til i det hele tatt..

Skrevet

Nu har inte jag studerat bromspapperna i detalj, är kunden själv som bänkat bilen så vet inte hur bänk etc är inställt heller. Det intressanta är att han har perfekt blandning vid 1,6 bar laddtryck så med lite enkel matematik har han garanterat en bit över 400 hk.

Bilen ska vara kanon att köra tydligen. Var en kompis till denna ägaren som byggde en motor med exakt samma setup nu och ville köpa exakt samma program från mig som jag hade gjort till denna bilen :) så jag tror nog ägaren var nöjd om hans kompis åker till mig för o hämta upp ett chip med exakt likadan mappning.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Precis som Joachim_M5 säger , standard motor och motorstyrning med standard tändning innan den börjar bygga laddtryck. Så kan liksom inte vara mindre effekt där än vad det var från början, om nu inte blandningen skulle va helt fel men det är den inte ;) Borde va ungefär original effekt före den får laddtryck.

Här kommer ett till exempel på dyno med Turbochip, M50B25 men utan vanos. Från er Polly Motorsport dyno i Norge.

http://www.fekzen.se/dyno_e34525i_11bar.pdf

Han har en laddtrycks peak på ca 1,5 bar där momenttoppen ligger men sen orkar den inte hålla laddtrycket, troligen pga värme/för liten turbo antagligen eller för dåligt avskärmat insug/filter kanske. Effektkurvan blev dock körmässigt riktigt bra. Skulle man få kallare insugsluft med större intercooler och kunna hålla högre tryck hela vägen ut så skulle toppeffekten bli högre. Vid denna dyno körning var blandningen inte helt optimal heller, jag mappade om programmet en gång till efteråt med nya värden.

Återkommer med fler bänkpappir på M50 motor så fort fler av mina kunder gör dynotest. :)

Mvh

A.Fekzen

Skrevet
Vet ikk jeg hvor momentet har blitt av. Er det ikke grafen som er postet som vi diskutererer? Hva slags spec det er på motoren er jo helt uvesentlig. Her har man bremsepapirer og det jeg påstår er at denne motor må være vannvittig dau under 4500 o/m.

En standard M50B25tu som denne visstnok er, sett borti ifra turbo, yter ca 220 nm på motor ved 3000 o/m. Regner vi med 10% driverkstap (som han som postet bremsepapirene har gjort), så er dette da ca 200 nm på hjula, dobbelt så mye som det grafen til turbomotoren her.

En M52B20 har ca 160 nm v 3000 o/m på motor, ca 145 på hjula. Så ja MYE mer enn de 100nm som bremsepapirene på denne motoren viser.

Det mulig det er 450hk i denne motoren, men det er nok helt sikkert ikke veldig kjørbart.

FORMEN på dreiemometskurven er jo helt lik enten den er målt på hjula eller rett på motor. Man ser jo helt tydelig at dette er en motor som er av/på ved 4500 o/m

Det der fikk du ikke til i det hele tatt..

+1 :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...