aalgaard Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Hei! Bilen lyste på ladelampa idag, og etter å ha kjørt et stykke begynte lys udvendigt å blinke å så slukket det, blinket også i litt i instrumenpanelet og vindusviskerene,og fjusket og daua tilslutt, med andre ord, den lader ikk slik den skal. Dette kan vel ikke være spennings regulator? Må jeg mest sannsynlig ha ny dynamo? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Kan vera dårlig gjording på batteri/dynamo. Første du burde gjera er å kontrollera batteri polane, og så måla spenninga over batteriet når motoren går. Beste lading er ca 14.4v, men alt fra 13.5v funker. Viss det er dynamoen så er da ein fordel at du er flink å skru og har tilgang til verktøy/multimeter viss du skal opne den. Det luraste er å skifta dynamoen viss det er den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aalgaard Skrevet November 13, 2012 Forfatter Share Skrevet November 13, 2012 Tror det er dynamoen igrunnen, den lader ikke i det hele tatt. Bare tengte på om det kunne være likerettet eller spenningsregulator, Noen som vet hvordan jeg finner ut det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Laderegulatoren er vel en del av dynamoen på denne bilen, så jeg tipper dynamoen må byttes, hvis det ikke går å bare bytte børstene på denne. Hvis du har et oscilloscope kan du se om diodene er iorden, med et voltmeter ser du om den lader i det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Laderegulatoren er ofte løs del, med børster, for utskifting. Dette er den delen som oftest går, totalt sett. Så er det noen varianter hvor det er vanskelig (eller umulig) å skifte regulator for en med "normalt" verktøy i garasjen. Samt noen varianter som har andre feil som oppstår. så har du feil som er forårsaket av ytre påvirkning, som bl.a. oljesøl. Da kan du ha stort behov for komplett dynamo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vronn Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Hadde akkurat samme symtomer på min bil og da var d regulatoren som var gåen. Eller rettere sagt, nedslitte børster på denne... Sjekk den før du kjøper ny dynamo, relativt enkel å bytte uten å ta ut dynamoen.. http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 3&type=new Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Børster, likeretter og regulator er en og samme "klump". Den sitter i bakkant av dynamo og er forholdsvis enkel å bytte. På toppen av dynamo finner du en lapp hvor det står enten Bosch eller Valeo... Det er viktig da regulatorene ikke går om hverandre. Når du først skrur på dynamoen ville jeg løftet vekk reima og turnet på dynamohjulet... Hvis det lager en liten ulyd så er lageret defekt og jeg ville skaffet en annen. Hvis hjulet lett lar seg snurre, uten lyd, og det fortsetter å rotere etter du slipper det så er lageret bra Da ville jeg satset på regulatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2takt Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Har hatt samme problemet, byttet regulatoren 2ganger med hell før på mine dynamoer da var børstene nedslitt bare! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå