Gå til innhold

Dynamo eller spenningsregulator?


aalgaard
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Bilen lyste på ladelampa idag, og etter å ha kjørt et stykke begynte lys udvendigt å blinke å så slukket det, blinket også i litt i instrumenpanelet og vindusviskerene,og fjusket og daua tilslutt, med andre ord, den lader ikk slik den skal.

Dette kan vel ikke være spennings regulator? Må jeg mest sannsynlig ha ny dynamo?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vera dårlig gjording på batteri/dynamo. Første du burde gjera er å kontrollera batteri polane, og så måla spenninga over batteriet når motoren går. Beste lading er ca 14.4v, men alt fra 13.5v funker.

Viss det er dynamoen så er da ein fordel at du er flink å skru og har tilgang til verktøy/multimeter viss du skal opne den. :wink:

Det luraste er å skifta dynamoen viss det er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laderegulatoren er ofte løs del, med børster, for utskifting. Dette er den delen som oftest går, totalt sett. Så er det noen varianter hvor det er vanskelig (eller umulig) å skifte regulator for en med "normalt" verktøy i garasjen. Samt noen varianter som har andre feil som oppstår.

så har du feil som er forårsaket av ytre påvirkning, som bl.a. oljesøl. Da kan du ha stort behov for komplett dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster, likeretter og regulator er en og samme "klump". Den sitter i bakkant av dynamo og er forholdsvis enkel å bytte. På toppen av dynamo finner du en lapp hvor det står enten Bosch eller Valeo... Det er viktig da regulatorene ikke går om hverandre.

Når du først skrur på dynamoen ville jeg løftet vekk reima og turnet på dynamohjulet... Hvis det lager en liten ulyd så er lageret defekt og jeg ville skaffet en annen. Hvis hjulet lett lar seg snurre, uten lyd, og det fortsetter å rotere etter du slipper det så er lageret bra :) Da ville jeg satset på regulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...