Gå til innhold

m50b25 drar ikke skikkelig

staM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har nylig satt inn en m50b25 i bilen min som jeg fikk til å virke helt fint. Så var jeg ute å kjøre en tur og den fungerte fremdeles helt fint. Etter litt rolig kjøring så skulle jeg dra på litt, og da merket jeg at motoren plutselig ikke gikk som den skulle.

Dro hjem og siden har den ikke gått som den skal. Den drar rett og slett ikke godt, det er et eller annet som holder den igjen. Hele motoren rister under pådrag og man kjenner den sperrer på et eller annet. Rister også godt i hele bilen når den står på tomgang.

Den drar jevnt uten nevneverdig fusking, men det føles ut som man har omtrent 60 hk. Har sjekket at det er gnist på alle plugger, sjekket at alle dysene åpner og gått over alle vakumslanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting. Sjekk om det er olje rundt pluggene, og sjekk gummutubene fra coilen til pluggen om den er slapp eller sprukken. Skal bli et lite 'pop' når du drar de av pluggen. Hvis ikke kan det krype strøm fra coil til blokken. Olje rundt pluggen kan føre til at den tenner sporadisk bare. Men mitt heteste tips er lekasje i innsuget. Hadde det på min m60 motor som fungerer med samme prinsipp som din motor. Innsugsbelgen så helt fin ut og gummien virket ikke sprø. Fant det ikke ut før jeg tok den helt av og bøyde litt på den og så det var sprekk i den. Er det det så klarer ikke luftmassemåleren å lese av riktig mengde luft som den suger inn og gir feil mengde bensin osv. Jeg kjørte med dette en stund før jeg fant ut av det, så da hadde tomgangsregulatoren og sotet seg fast og den hakket og ristet på tomgang. Den klarte jeg fint å rense med et par bokser startgass og bremserengjøring så ventilen til slutt hang løst og fint og disset i fjæra. Med ny belg og renset tomgangsregulator gikk bilen som en kule igjenn. Det står på en del forum at man kan la bilen gå på tomgang og spraye startgass rundt innsugsbelgen og spjeldet og langs pakningene på innsugsmanifolden. Mulig det funker for noen, men jeg fik ikke noen turtallsøkning av dette.

Så inspiser innsugsbelgen og alle skjøter fra luftfilterboksen og inn i innsuget.

Hvis du ikke finner noe lekkasje der så kan det være en bensinpumpe som begynner å miste trykkleveringen eller tett bensinfilter. Eller bensintrykksregulator. Eller veivhusventilasjonshus. Det er veldig mangen ting som gir samme symptomer. Det vet jeg for jeg startet i feil ende og byttet det meste av dette. Verkstedene fant det ikke ut så måtte ta saken selv. LEste hundre sider på nettet og prøvde og feilet. Og ja en siste ting til Det er en spjeldhuskontakt som skal måle hvor åpent spjeldet står. Men mitt tips er å sjekke lekkasje i innsuget. Du kan trygt dra ut kontakten til luftmassemåleren og kjøre en tur og se om den går bedre da. Den vil ikke gå perfekt men noe bedring vil antagelig bety at det er problemer enten med falsk luft i innsuget, eller eventuelt gåen luftmassemåler. Jeg tviler på at det kan være luftmassemåleren. Vent i alle fall med å skifte den, for den er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kompresjonstest i dag og kompresjonen var helt fin på samtlige sylindre. Demonterte deretter toppdekselet, der så jeg at innsugskammen hadde knekt i to...

Small på en ny kam og nå går den som en drøm igjen.

Creds til deg for at du oppdaterer med løsning slik at søkefunksjonen får en hensikt når noen har problemer, dette burde flere lære av. Godt du fikk ordnet bilen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kompresjonstest i dag og kompresjonen var helt fin på samtlige sylindre. Demonterte deretter toppdekselet, der så jeg at innsugskammen hadde knekt i to...

Small på en ny kam og nå går den som en drøm igjen.

Creds til deg for at du oppdaterer med løsning slik at søkefunksjonen får en hensikt når noen har problemer, dette burde flere lære av. Godt du fikk ordnet bilen din :)

Meget godt poeng! Og gratulerer med fikset motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...