Gå til innhold

ombygging fra 318-320, ikke mye som trengs?


chimei
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du skal godkjenne dette i vognkortet må du søke Biltilsynet først. Det er omfattende å bytte fra 4 cyl til 6 cyl. Du ender opp med mange ting som ikke fungerer, så mitt tips er å kjøpe komplett delebil gjerne karosseriskadet så har du alt av deler å ledninger for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Glem det inntil videre. Du får det aldri godkjennt. En bilmekaniker jeg kjenner sier at Norge skal gå over til nesten samme regelverk som i sverige, om en liten stund (1år eller noe) Ergo, om bremsene holder så blir det godkjennt.. I dette patetiske upløyde potetlandet har vi regler (som ingen andre land har) som sier at du får ikke godkjennt noe som helst.

-Må ikke overstige tilliatt totalvekt på framaksel (slik at folk må lette bilen i front osv) ved bytte 4-6 syl.

-Motoren kan ikke være eldre en originalmotor (!!) Fordi?

-Håper virkelig at Norge innfører samme eu-reglement som i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 318ci, og enste jeg har klart å funnet så langt er at det er ventilerte skiver bak på 320 kontra 318..

per dags dato står 320 motoren neddi og har kjørt med denne lenge så alt fungerer. og når det gjelder dempere tenker jeg og godkjenne senkesettet med det samme jeg godkjenner motoren, så om det er forskjell på dempere har det ingen betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting, brukte en kalkulator på toll.no for og beregne hestekreftavgiften. bilen er importert i 2004

og fikk dette opp, det kan da umulig stemme at det koster 137.000,- i hestekreftavgift???

Beregning

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 59 309,60

Avgift for motoreffekt: 6 615,00

Avgift for slagvolum: 66 236,95

Avgift for NOx: 3 300,00

Engangsavgift: 135 461,55

Vrakpantavgift: 1 700,00

Totalt: 137 162,00

Engangsavgift for nytt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 68 959,60

Avgift for motoreffekt: 25 775,00

Avgift for slagvolum: 76 765,89

Avgift for NOx: 3 300,00

Engangsavgift: 174 800,49

Vrakpantavgift: 1 700,00

Totalt: 176 500,00

Differanse: 39 338,00

Bruksfradrag (90%): 35 405,05

Tilleggsavgift ved statusendring: 3 934,00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differanse: 39 338,00

Bruksfradrag (90%): 35 405,05

Tilleggsavgift ved statusendring: 3 934,00

Det er nesten 40 000,- mer i avgifter på 320 betyr at når bilen har vært i norge fra 2004 har du 90% bruksfradrag og du må betale 4000,- i avgift 10%. har bilen vært i norge i 10 år er bruksfradraget 100% å du slipper å betale.

Bremsene forran på 320 er Ventilerte (318 har enkel skive)

Bremsene bak på 320 er skive enkel (318 har trommelbrems)

Stabstaget forran er forskjellig, stabstaget fra 318 vil ta borti bunnpanna

Diffen bak er større/kraftigere på 320 mellomaksel fra 318 passer ikke den store diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart :shock:

Enkelte lever tydeligvis på 90-tallet fortsatt og tror dette dreier seg om en E36...

Hadde bilen en 1,9 118hk (M43) eller 2,0 143hk (N42/N46) før ombygging?

Hva står i bilen nå? 2,0 150hk (M52) eller 2,2 170hk (M54)?

Såvidt jeg kan se er det bremser bak og stabstag foran som er forskjell (evt også bak avhengig av hva du har bygd fra/til).

Du kan sammenligne delenr selv på f.eks http://www.bmwfans.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene forran på 320 er Ventilerte (318 har enkel skive)

Bremsene bak på 320 er skive enkel (318 har trommelbrems)

Stabstaget forran er forskjellig, stabstaget fra 318 vil ta borti bunnpanna

Diffen bak er større/kraftigere på 320 mellomaksel fra 318 passer ikke den store diffen.

Neineinei, dette er heilt feil. jeg har ventilerte skiver foran, og ikke ventilerte skiver bak! og foran har jeg bytta til et M3 stag så motoren tar ikke i bunnpanna lenger.

Og om diffen ikke passer lurer jeg på hvordan jeg har fått det til og passe med 320 motor, girkasse og mellomaksel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...