JohnnyTouring Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Jeg tenkte å ta en grundig rengjøring av motorrommet på min 320D (E91 LCI). Har lest mange steder at motoren bør være kald og at man bør dekke til elektriske komponenter som dynamo ol. Dessuten bør man unngå å peke høytrykksspyleren ned i der, men heller bruke en egnet motorrens, børste og dusje forsiktig med hageslange. Helst bruke trykkluft etterpå for å blåse vekk oppsamlet vann. Bilen står i et oppvarmet garasjeanlegg, så det er gode tørkemuligheter. Men hva bør jeg helt konkret dekke med plast? Ser at xenon ballastene ligger ganske åpne og den svære kontakta oppå luftfilteret samt ledningen som går på oversiden av motoren, men det virker som dynamoen er godt pakket inn. Kan jeg også trygt fjerne det store motor dekselet og vaske under der? Hvis noen som har erfaring kunne sirklet inn områdene jeg bør pakke inn hadde det vært strålende!
Mr.Goodisland Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Eg trur motorvask på denne bilen skal gå ganske greit. Når eg vaskar min e36 dekker eg til batteri, luftfilter, pluggar og div sensorar. Motoren skal alltid vere kald. Men etter vask så startar eg motoren og lar den gå på tomgang i 10-15 min for å få ting til å tørke. Det er rett at det kan være lurt å blåse vekk vatn med trykkluft. Spesiellt rundt pluggane. Ein god motorrens og en stiv børste kjem du langt med når det gjeld å få det reint. Høgtrykkspylar er ikkje alltid nødvending, men om du brukar det er det viktig å halde god avstand. Når eg tenker meg om har eg og vasket motoren på en e39. På den dekte eg ikkje til noko som helst, og det gjekk heilt fint. Det viktigaste er at det ikkje kjem vatn inn i motoren gjennom pluggar eller luftfilter. Lykke til!
Lamek Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Ëi bøtte med varmt salovann og en oppvaskbørste er beste sort:) Så spyler du bare reint med den hageslange etterpå
kevin1982 Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Jeg liker å bruke Meguiars 2 step wash. men jeg dekker bare til luftfilter pga jeg har opent luftfilter. ellers bruker jeg bare hagaslangen. syns høytrykk er for å gamble for mye.
JohnnyTouring Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 Takk for gode tips! Får prøve meg forsiktig frem. Av interesse, og muligens et dumt spørsmål, men hvor sitter dynamoen på denne bilen? Fant den ikke ved første øyekast.
Odd-M Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Jeg bruker en god avfetting, en børste/pensel for å vaske og rennende vann fra hageslange for å spyle. Foruten en Golf3 der det ble tull med tenningen/plugger har jeg aldri opplevd problemer. Vasker ganke ofte.
kevin1982 Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Jeg bruker også kost og rennende vann fra hageslangen. Og hold motoren mest mulig kald før du begynner å spyle... Vært borti kamerater som har vært uheldig og sprekt topp og blokk. Også hørt om tilfeller at topp pakking har blitt ødelagt...
mbruer Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 På E39'n min med 2.5 diesel bruker jeg avfetting, skum, og masse annet. Dekker ikke til noen ting, og bruker 160bars høytrykk spyler.. Brukt det på alt mulig av biler. Aldri noe tull. Men har litt avstand på pistolen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå