Gå til innhold

bytte fra m52b20 til m52b28 e39 520 97mod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg mest lyst til å stikke på sprengstoff.no og bestille en kubbe dynamitt og blåse hele 2L til himmels.. :evil: men med tanke på resten av bilens ved og vel velger jeg å heller bytte motor.

Har lest meg opp og ned i mente om dette og har funnet ut (fra usikre kilder)

- Lik clutch på b20 og b25, mens b28 er litt større

- Plug'n play på alle motorene

- Ledningsnettet er det samme

- Girkassa på 520i takler begge motorene (b25 og b28)

- Eksosen takler begge (mens andre steder står det at det ikke er lurt å kjøre med org. 520i eksos)

- Bilens hjerne kan beholdes (altså 520i hjernen)

- Men ved bytte til b28 hjernen så kan man bruke Bmw sin GT1 til å kode om startsperren om man ønsker det.

Så da er spørsmålet, stemmer dette? Hvis så er tilfellet er valget enkelt, da blir det b28 motoren. [-o< Men hvis jeg trenger ny clutch og girkasse, så vet jeg ikke om det er verdt det. Da smaker det kanskje bedre med en b25 motor.

En ting til, jeg har 97 modellen med manuelt gir. Jeg bør passe på at jeg ikke får en motor med dobbel vanos (da min har singel) og ikke automatgir. Jeg har fått det for meg at dette gir mye mer arbeid ved installasjon? Kikker på motorer i Sverige da det er få her til lands.

Skrevet

Hei. Det er ikke mye plunder å bygge om fra M52B20 til M52B28.

Jeg har solgt mange 2.8 motorer. Og har og kontakt med en dyktig kar i Tyskland som kan programmere om hjernen din.

En kar som kjøpte motor av meg heter JTS77 her på forumet. Han har fått sin 520 godkjent ombygd til 528. Tror alt alt han byttet var til ventilerte bremser bak. Han måtte ikke bytte kasse, clutch eller diff for å få dette godkjent heller. Han har montert M50B25 innsug. Med min modifiserte hjerne har han nå ca 230 hk i motoren. Han gasser skikkelig på iblant, men kjører fornuftig. Og ingenting av drivverket er gått istykker. Bilen bruker også 2 dl mindre bensin pr mil nå i forhold til 520 motoren ved vanlig kjøring.

Jeg har en ekstra M52B28 motor liggende i Stavanger. Den kommer fra en E36. Da må du bytte over bunnpanne og ledningsnett fra din 5 serie motor. Det er ikke så mye jobb når begge motorene er i friluft. Sensorer trenger ikke byttes over eller tennspolekablene. En løsner da bare fra stikkene. Lurt å merke dem som ser like ut og er montert nær hverandre. Motoren koster 10.000 kr komplett og med LMM. Den er gått 230.000 km. Skal være i bra stand.

Jeg kan få omprogrammert din egen hjerne og i tillegg får du mer effekt. Setter du senere og på M50B25 innsug, vil du få 230 hk med 528 eksos. Jeghar kanskje en komplett E39 528ia eksos for salg og. Katalysatoren er den største bremsen med 520 eksosen. Ved hard belastning kan den smelte. Så 528 kat bør brukes.

I følge JTS som jeg henviste til, er det som natt og dag å kjøre sin 5 serie nå. Og med høye bensinpriser kan en betydelig reduksjon i forbruket utgjøre mye penger pr år. Da blir kostnadene mindre og mindre med motorbyttet jo lenger du har bilen.

Skal muligens en tur østover i nærmeste framtid hvis jeg skal selge flere deler til østlandet. I alle fall stor sjanse for en tur til Sørlandet. Da sparer du noen timers kjøring i tilfelle du han hente motoren selv.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Skrevet
Hei. Det er ikke mye plunder å bygge om fra M52B20 til M52B28.

Jeg har solgt mange 2.8 motorer. Og har og kontakt med en dyktig kar i Tyskland som kan programmere om hjernen din.

En kar som kjøpte motor av meg heter JTS77 her på forumet. Han har fått sin 520 godkjent ombygd til 528. Tror alt alt han byttet var til ventilerte bremser bak. Han måtte ikke bytte kasse, clutch eller diff for å få dette godkjent heller. Han har montert M50B25 innsug. Med min modifiserte hjerne har han nå ca 230 hk i motoren. Han gasser skikkelig på iblant, men kjører fornuftig. Og ingenting av drivverket er gått istykker. Bilen bruker også 2 dl mindre bensin pr mil nå i forhold til 520 motoren ved vanlig kjøring.

Jeg har en ekstra M52B28 motor liggende i Stavanger. Den kommer fra en E36. Da må du bytte over bunnpanne og ledningsnett fra din 5 serie motor. Det er ikke så mye jobb når begge motorene er i friluft. Sensorer trenger ikke byttes over eller tennspolekablene. En løsner da bare fra stikkene. Lurt å merke dem som ser like ut og er montert nær hverandre. Motoren koster 10.000 kr komplett og med LMM. Den er gått 230.000 km. Skal være i bra stand.

Jeg kan få omprogrammert din egen hjerne og i tillegg får du mer effekt. Setter du senere og på M50B25 innsug, vil du få 230 hk med 528 eksos. Jeghar kanskje en komplett E39 528ia eksos for salg og. Katalysatoren er den største bremsen med 520 eksosen. Ved hard belastning kan den smelte. Så 528 kat bør brukes.

I følge JTS som jeg henviste til, er det som natt og dag å kjøre sin 5 serie nå. Og med høye bensinpriser kan en betydelig reduksjon i forbruket utgjøre mye penger pr år. Da blir kostnadene mindre og mindre med motorbyttet jo lenger du har bilen.

Skal muligens en tur østover i nærmeste framtid hvis jeg skal selge flere deler til østlandet. I alle fall stor sjanse for en tur til Sørlandet. Da sparer du noen timers kjøring i tilfelle du han hente motoren selv.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Har du noen gang bremset en M52B28 med B25 innsug og den hjernen du snakker om?

Kan jeg eventuelt se bremse papirene?

Skrevet

Jeg har enda ikke fått noen av mine biler ferdig. Men motorene går skikkelig bra med bunndrag fra bunnen av. Noe som jeg har erfart fra flere kunder er at tilstanden på vanosen betyr veldig mye. Selv lite kjørte motorer kan ha dårlige vanoser. Orig.pakningene holder ikke lenge. Jeg har selv en 2.8 motor med bare 100.000 km. Den skal jeg få overhalt vanosen på bare for å være sikker.

En kar fra hjembyen solgte nylig sin E36 328. Den gikk bra. Så kjøpte han sportseksos og fikk montert nyoverhalt vanos. Betydelig sprekere bil. Så lånte han min hjerne med orig. innsug. Han var veldig begeistret over effektøkningen og raskere gassrespons. Med M50 innsuget montert litt senere ble bilen enda raskere. Han mener at han skulle ha holdt følge med en M3 3.0 opp til 100. Jeg har fått høre fra flere 3 serie eiere at de holder godt følge med 3.0 M3. Men har ikke testet dette selv.

Hvis det er en lokalt i byen som har kjøpt bilen, skal jeg være med og sponse kostnadene med eventuell effektmåling.

Jeg har ikke mye peiling på quartermile. Men tuneren sa at en kar som kjøpte hjerne av han kjørte på rundt 12.5 sekunder gang etter gang. Helt standard 328 med M50 innsug. Han hadde banedekk på bilen i tillegg.

I morgen begynner hjemreisen tilbake til Norge. Bidrar ikke med svare her før til helgen.

Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...