Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde bilen på EU kontroll for en stund tilbake siden, fikk da feil på for høy CO % verdi eksos. Jeg hadde fortiden ikke lambdasonde og tenkte med engang at det var dette som var problemet. Jeg kobla i lambdasonden og tok en reset av bilen (koble av batteriet i et par timer). Kjørte til etterkontrollen, tok CO % måling og fikk en måling på 0.6 %. Jeg hadde 1,3 før jeg koble i lambdasonden.

Bilen gikk ikke gjennom etterkontroll da kravet er 0,5. Forbanna irriterende at de skal være så sta på dette, men uansett. Hva kan jeg gjøre? Mekanikeren mente det var katalystatoren som var tett / defekt, som gjorde at bilen lå såpass høyt.

Jeg kan vel legge til at jeg har kjørt uten lambda i rundt 7-8 mnd, så det kan vel ha tettet katalysatoren? Bilen det er snakk om er E36 Coupe 318IS. Hva bør jeg bytte? Hele mellompotta? Såvidt jeg vet er eksosen på 318IS delt opp i 3 deler: Grenrør -> Mellompotte med kat -> Bakpotte med kat(?).

Tips?

Skrevet

Det er viktig at du kjører motorn varm og etterpå dra den litt høyt i turtall for å få blåst ut av eksosystemet. En kald å sur motor har høy Co.

I ditt tilfelle hvor du har møtt på en som var pirkete ville jeg gått en annen plass å utført etterkontrollen.

Skrevet

Jeg har sikkert Vært inne på etterkontroll med en e34 10 ganger pga co på ca 0,58% co på tomgang. Byttet lambasonde flere ganger og katalysator to ganger men det gikk fortsatt ikke. Tilslutt dro jeg på NAF og det måtte jeg bare ta håndbrekkstest også kom han ut med en tom mangellapp :lol: jeg kjøpte dog ny orginal lambasonde fra bmw siste gang og jeg tror faktisk at det var det som var problemet.

Skrevet

Sleit med høg CO% på gamle sierraen min, den ble fylt opp godt med E85 og så blåste gjennom den på høgt turtall før jeg leverte den ifra meg, gjekk glatt gjennom ;) Hadde dog rensa katylesatoren på den, derfor høg co, men kom gjennom :)

Skrevet

Takk for mange svar folkens :)

Jeg kjørte bilen ordentlig varm før jeg hadde den på kontroll, da jeg vet katten må ha ordentlig drifttemp for å gi lavest utslipp. Jeg skal prøve å fylle 98 blyfri, vil dette gjøre at jeg bikker under 0,5 % CO?

Even: Fungerer det å fylle et par liter E85 på full tank, eller hvordan bør dette blandingsforholdet være?

Skrevet

Trenger ikkje å fylle fyll tank. Men ikkje ha meir enn 30-35% E85 på det totale mengden driftstoff du har på :) Trur eg fylte 10-12 liter E85 og 20L BF95 eller 98. Da skal den nok komme seg under :D

Edit: Sørg for å kjøre den godt varm da og før du leverer den ifra deg, slik at du får blanda det og får E85en gjennom systemet :)

Skrevet

Er det "usunt/farlig" for motoren når man heller på E85? Takk, da vet jeg sånn nogenlunde blandingsforhold. Hvis jeg fyller på 20 liter 98 blyfri og 5 liter E85, da burde vel det gå fint? :)

Skrevet

Even: Fungerer det å fylle et par liter E85 på full tank, eller hvordan bør dette blandingsforholdet være?

Ca. 30% av totalt innhold på tanken kan være E85. Resten 95/98. :) Dette funket for meg en gang i hvert fall.

Skrevet

Tennplugger og luftfilter hjelper somregel om det ikke har blitt skifta på ei stund, når CO'n bare er 0,1 over er det bare tull å bytte katalysatoren.

Noen spesiell grunn til at du har kjørt uten lambdasonden tilkoblet?

Skrevet

Takk for tips, Even. Det blir nok å prøve dette :)

Tennplugger og luftfilter hjelper somregel om det ikke har blitt skifta på ei stund, når CO'n bare er 0,1 over er det bare tull å bytte katalysatoren.

Noen spesiell grunn til at du har kjørt uten lambdasonden tilkoblet?

Luftfilteret har jeg nylig renset, så det skal være i tipptopp stand. Pluggene har jeg ikke byttet. Men jeg tenkte å ta en service på bilen med ny olje, oljefilter, plugger snart uansett. :)

Grunnen til at jeg har kjørt lenge uten lamdba er fordi den røyk, så bilen gikk ujevn og nykket / nappet når jeg kjørte. Kjøpe en ny en, men den fungerte heller ikke. Etter det droppet jeg hele greia og kappet ledningen på original lambda. Men nå har jeg kjøpt ny lambda som passet bilen (kjøpte egentlig preface lambda, siden jeg har preface, men den fungerte ikke. Så jeg kjøpte facelift lambda, og den fungerte). Logikk der gitt. ^^

Skrevet

M62B44 motor'n min har hvert oppi 70% E85 på det meste, på dette punktet gikk motoren faktisk dårligere enn hva den gjorde med vanlig blyfri bensin, jeg fikk best effekt ved å kjøre et sted imellom 30-40%, noe jeg har kjørt med i 20-25k km.. :-)

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg fått handlet 10 liter E85. Hadde 30 liter med 95 blyfri på tanken fra før, og helte på 10 liter E85. Da skal det være 25% bioetanol i tanken.

Skal ta en ny kontroll de neste dagene. Bør vel kunne komme under 0,5 nå? Hadde 0,6 på forrige kontroll med gamle plugger, olje, oljefilter og kun 95 blyfri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...