Gå til innhold

M Performance Power Kit på nedtrimmet bil

Bradbury
 Share

Anbefalte innlegg

teodor1403: BMW Norge stiller 5 års garanti, så ikke aktuelt med annet enn BMW-chip.

TF_F10-520d: Husk at han på bmwland.co.uk oppgraderte fra original 184 hk, så det vil bli betraktelig større forskjell fra oss som har 163-hester.

Frister ikke å betale 20 000,- for en sånn oppgradering, men 10 000,- kan jeg være villig til, forutsatt fortsatt garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
En nordmann på 5post.com fikk dette gjort på sin norske 520d i Tyskland uten problem.

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=664808

Gjorde det samme ifjor sommer. Har automat, ikke sport. Merker egentlig først forskjell over 3000, dvs stort sett ved forbikjøring samt på autobahn når nåla passerer 160. Da går det raskere unna og smilet kommer fram :-)

Ingen merkbar forskjell i forbruk eller andre ting slik jeg kan vurdere det.

Garanti er kanskje en risikofaktor ift den særnorske ekstragarantien BMW Norge står for. Men som andre tråder har belyst er jo dette nesten bare en annen innpakning av norsk kjøpslov, dvs at du slipper å krangle om rettigheten din, så den risikoen tok jeg.

Ville absolutt valgt en forhandler som har gjort denne oppgraderingen før da programmeringen som inngår vel er nokså omfattende og det er en fordel med erfaring. Bl.a. ble det vel gjort en omprogrammering av automatgiret som til og med hensyntok at bilen var utstyrt med fabrikkmontert hengerfeste. En kurios detalj kanskje men jeg tenker slike ting forklarer hvorfor PPK for automat kom 6mnd senere enn manuell versjon. Har egentlig ingen kunnskap om det tekniske her. Husker jeg lurte litt på om 'norgesversjon' ville være en issue ifb programmeringen men det var det ikke.

Anyway, jeg leverte bilen kl. 8 og hentet den kl.15. Pris var 1300 Euro.

Fikk med den gamle intercooler'n etc. så jeg eventuelt kan bytte tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken må jeg følge med mer på. Når jeg hørte med en bmw fordandler om dette til vår F31 184hk. fikk vi besjed at vi måtte skrive under noen dokumenter. så forhandler har alt på sitt tørre. men de ga ikke noe beskjed til noen, bare så de skule ha det i systmet sitt. jeg sjøl måtte ta kontakt med vegvesenet om jeg skule ha det i vongkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har en 320d som ikke er nedtrimmet og du skal likevel ha Power Kit? I så fall var det jo synd at du ikke tok den med 163 hk, så hadde du spart kr 17.700 (eller kr 20.000 om du kjøpte den i fjor).

Selv har jeg blitt ganske så usikker på om jeg skal kjøre på med ppk eller ikke. Som bmwf11 nevner like ovenfor her, så merker man den største forskjellen først i relativt høye hastigheter. Dermed er det en del negative punkter å ta i betraktning.

• [*:3hkbjq5u]Ganske begrenset nytteverdi i det daglige.
    [*:3hkbjq5u]Enten kjøre rundt i ikke-godkjent bil, eller få registrert effektøkningen til en pris på rundt kr 40.000.
    [*:3hkbjq5u]Tilsvarende dilemma med forsikringen, dog blir det neppe så mye dyrere å forsikre den.
    [*:3hkbjq5u]Hvis den ikke registreres med ny effekt, hva sier man til en fremtidig kjøper? "Vær så god, her er bilen din, den er ulovlig trimmet." Det er nok sikkert en del som er helt ok med kjøpe en bil som er trimmet på en såpass ryddig måte, men man begrenser markedet noe. Er man skikkelig uheldig så er det en tørrpinn av en potensiell kjøper som anmelder deg.

Det er jo ikke et alternativ å ikke si noe i det hele tatt, men det som KAN være et alternativ er å få den originale ECU-en satt inn igjen før salg.

I uansett tilfelle, så kommer jeg aldri til å la en norsk forhandler gjøre jobben med å installere ppk i bilen min. Ikke det at jeg er bekymret for at de skulle melde inn noe, men rett og slett for at de tar seg alt for godt betalt. Hvorfor skal de ta 18.000 for noe de skal ha ca 10.000 for i Sverige? Delene koster akkurat det samme for en norsk og en svensk forhandler, og disse står kanskje for 7 lapper i innkjøp (jeg gjetter her). Skal da svenskene ha 3.000 for jobben, mens nordmennene skal ha 11.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har en 320d som ikke er nedtrimmet og du skal likevel ha Power Kit? I så fall var det jo synd at du ikke tok den med 163 hk, så hadde du spart kr 17.700 (eller kr 20.000 om du kjøpte den i fjor).

Selv har jeg blitt ganske så usikker på om jeg skal kjøre på med ppk eller ikke. Som bmwf11 nevner like ovenfor her, så merker man den største forskjellen først i relativt høye hastigheter. Dermed er det en del negative punkter å ta i betraktning.

• [*:1mdqdsiv]Ganske begrenset nytteverdi i det daglige.
    [*:1mdqdsiv]Enten kjøre rundt i ikke-godkjent bil, eller få registrert effektøkningen til en pris på rundt kr 40.000.
    [*:1mdqdsiv]Tilsvarende dilemma med forsikringen, dog blir det neppe så mye dyrere å forsikre den.
    [*:1mdqdsiv]Hvis den ikke registreres med ny effekt, hva sier man til en fremtidig kjøper? "Vær så god, her er bilen din, den er ulovlig trimmet." Det er nok sikkert en del som er helt ok med kjøpe en bil som er trimmet på en såpass ryddig måte, men man begrenser markedet noe. Er man skikkelig uheldig så er det en tørrpinn av en potensiell kjøper som anmelder deg.

Det er jo ikke et alternativ å ikke si noe i det hele tatt, men det som KAN være et alternativ er å få den originale ECU-en satt inn igjen før salg.

I uansett tilfelle, så kommer jeg aldri til å la en norsk forhandler gjøre jobben med å installere ppk i bilen min. Ikke det at jeg er bekymret for at de skulle melde inn noe, men rett og slett for at de tar seg alt for godt betalt. Hvorfor skal de ta 18.000 for noe de skal ha ca 10.000 for i Sverige? Delene koster akkurat det samme for en norsk og en svensk forhandler, og disse står kanskje for 7 lapper i innkjøp (jeg gjetter her). Skal da svenskene ha 3.000 for jobben, mens nordmennene skal ha 11.000?

Vi hadde tenkt å gå for 163hk. Men han som solgte bilen til oss sa, når jeg spurte hva som var forskjell på de motorene. At den 163hk var en miljø motor. Og anbefalte oss 184 motor. Så dum som jeg var gikk jeg på salgs trikse hans... Hadde også tenkt å ta 163hk med sport automat. Men ble litt for dyrt når vi gikk for 184hk...

Men vi også tenkte å handle tuning boksen i utlande Tyskland eller Sverige. Jeg syns han som fortalte meg om tuning boksen at de monterer en større intercooler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den 163hk var en miljø motor. Og anbefalte oss 184 motor. Så dum som jeg var gikk jeg på salgs trikse hans...

Så vidt det er meg bekjent, så har han ingenting mer å tjene på å selge 320d med 184 hk vs den nedtrimmede. Prisene på disse er nøyaktig det samme når du drar ut avgiften. "Miljømotoren" 320d EfficientDynamics kommer uansett ikke som touring. Det var kanskje ikke et salgstriks han kom med, han var kanskje bare veldig uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler tjener ikke noe mer om det er 163 eller 184.

Med tanke på trimming så har det akkurat vært en sak med en trimmed bil. Bmw syneste det var noe rart så bilen ble koblet direkte opp mot fabrikken. De fortalte da kunde som aldri hadde trimmet bilen når han trimmet den og hvilken dag han hadde fjernet trimmingen. Bilen hadde hatt 1 eier fra den var ny...

Merk at dette er første gang jeg har hørt om at det blir gjort sånn, men det var en relativt alvorlig sak. Hvor mange biler som har vært trimmet og som aldri har blitt sjekket tør jeg ikke å tenke på!

Hvilket selskap som trimmet bilen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kom med siste oppdatering av tester.. Når en trimmet bil kobles til tester så kommer det (ofte ihvertfall) opp en melding på skjermen som sier at goodwill på diverse betegnelser ikke lenger gjelder. Tok ett par tilfeller før man oppdaget at dette faktisk gjaldt trim og at det da er logget i systemet til Bmw..

(Gjelder selvfølgelig ikke Bmw performance power kit)

Original ecu og intercooler får man med når man monterer PpK kit, og kan derfor tilbakestilles men krever nok noen timer med koding, uten at jeg skal si det 100%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Selv om det er aldri så usannsynlig å havne i den situasjonen, hvordan måles effekten dersom forsikringsselskapet - eller noen - vil finne ut om motoren yter mer enn hva som står i vognkortet? Jeg forstår at de setter bilen på en rulle, men denne viser jo effekten på hjulene. Det kan visstnok være et effekttap på inntil 20 % til hjulene (eller?), også har man i tillegg 15 % "slingringsmonn" å gå på i forhold til effekten i vognkortet.

Så hvis det står 120 kw i vognkortet og man med et Power Kit øker effekten til 147 kw, da er det kanskje 147 * 0,8 = 118 kw på hjulene. Selv om BMW skulle være alt for konservative i sin estimering av den nye effekten, og at denne i realiteten skulle være 165 kw, så kan det altså fortsatt være kun 132 kw på hjulene. Dette er altså fortsatt godt innenfor originaleffekt + 15 %.

Er de så "snille" at de bruker effekten på hjulene som grunnlag, eller har de en standardformel for å regne seg tilbake til effekten til motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er aldri så usannsynlig å havne i den situasjonen, hvordan måles effekten dersom forsikringsselskapet - eller noen - vil finne ut om motoren yter mer enn hva som står i vognkortet? Jeg forstår at de setter bilen på en rulle, men denne viser jo effekten på hjulene. Det kan visstnok være et effekttap på inntil 20 % til hjulene (eller?), også har man i tillegg 15 % "slingringsmonn" å gå på i forhold til effekten i vognkortet.

Så hvis det står 120 kw i vognkortet og man med et Power Kit øker effekten til 147 kw, da er det kanskje 147 * 0,8 = 118 kw på hjulene. Selv om BMW skulle være alt for konservative i sin estimering av den nye effekten, og at denne i realiteten skulle være 165 kw, så kan det altså fortsatt være kun 132 kw på hjulene. Dette er altså fortsatt godt innenfor originaleffekt + 15 %.

Er de så "snille" at de bruker effekten på hjulene som grunnlag, eller har de en standardformel for å regne seg tilbake til effekten til motoren?

Jeg og 3 kamerater satt og diskuterte akkurat dette samma på Torsdag som var. og begynte å leite etter 15% reglen inne på lovdata.no men man finner ingen ting om 15% reglen. og ringer man og spørr det på teknisk hos Vegvesen. så forteller de at trimming må betales en vis sum pr hest og 10% redusjon pr år bilen har vært i norge. han hadde hørt om 15% reglen. men ville ikke si så mye rundt det, og merkert han ikke helt ville snakke noe mer med oss. men de regner kun hester. ikke KW eller NM. så jeg som har 184hk. og monterer MP Kit. så øker effekten 8,7%. og det er jo langt innenfor 15%. Han på vegvesenet mente selv om de er under 15%. så måtte jeg betale den avgiften pr hest. om jeg ville ha det i vongkort. de går også etter effekten i motoren.

Jeg mente og husket at jeg leste i gatebil bladet for ca 1-2år siden om en kar som gikk i "krig" mot vegvesenet. hvordan man gikk fram med tuning. men jeg finner ikke det artikelen igjen når jeg prøver å google det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...