LazyEye Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 Skal prøve å beherske meg, men det blir hardt - so here goes. Bilen er en 320i, 2007 mod som er rullet 108.000km. Ble oppringt fra bilverkstedet mitt (aut. BMW verksted) i dag som skulle bytte et hjullager bak. Kom på 3.800,- så greit nok det. Men så fortalte de at girkassen hadde en klikkelyd i seg ved igangsetting, og at denne sannsynligvis må byttes (slakke eller noe)... Utrolig for hvilken levetid en BMW girkasse har i alle fall. Det bør nevnes at siden jeg kjøpte bilen på km.stand 78.000km, så har jeg til tider opplevd noe lugging ved igangsetting - men etter sporing på internett og div. fora så fant jeg ut at kilden er den berømte (beryktede?) CDV-delen. Jeg byttet denne i fjor, og har opplevd nærmest ingen lugging siden. Bør også nevnes for historie at slutväxel/kardangen (16.000,-) måtte byttes ved 84.000km, så imponert over holdbarheten på drivlinjen vil det vel være en overdrivelse å si at jeg er. Dessverre hadde ikke verkstedet tid i dag til å gi meg en estimering av prisen for reparasjon, så jeg lurte på hva et girkassebytte bli lande på? Girkassen i seg selv koster 38.600,-... Har motor- drivskade gjennom NAF Forsikring, men det kommer et tillegg på 15% av rep.prisen på toppen av egenandelen på 4.000,- siden bilen er rullet mer enn 75.000km. Ikke meningen å spre galle & eder her inne på tacookvelden, men akkurat nå SUGER BMW så utrolig mye....
Joachim_M5 Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 Ganske merkelig at både girkasse og diff skal ryke så tidlig. Differensialer og manuelle kasser er generelt meget holdbare greier på Bmw. Hvorfor måtte diffen byttes den gangen da? Jeg for min del hadde ihvertfall ikke bytta girkasse pga en "klikkelyd", da hadde jeg heller kjørt til kassa havarerer..... Har de peiling på hva de holder på med egentlig? Skal ikke forundre med om det er en annen filleting som lager "klikkelyd", og så satser de på at det er kassa... Har de funnet som eller biter i girolja da? Hvis girkassa er så "utslitt" at den lager klikkelyder og diverse så bør strengt tatt girolja være helt grå pga spon/partikler. Eller det vil komme ut småbiter..
Lars89 Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 Hørtes veldig spesielt ut å bytte en girkasse pga en liten ulyd som kunden ikke har klaget på. Hvis det ikke plager deg og du ikke merker noe ville jeg bare kjørt med det. Autodata oppgir 3 timer for skifte av clutch (som absolutt er å anbefale når man skifter girkasse). Dvs 3-5K i arbeid med normale timepriser. Hvis det blir aktuelt å bytte ville jeg sjekket ut brukt på f.eks http://no.bildelsbasen.se/
Parts24 Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Norsk bil? Vi tok en Mondeo med dårlig girkasse på goodwill da jeg jobba hos Ford. Den var 6 år gammel og utenfor alt som heter garanti og reklamasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå