oakland Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Hei. Jeg lurer på om demperen på min BMW kan være gåen.? Her om dagen skulle jeg til å kjøre på jobb, jeg merket at bilen ikkje var heilt som den skulle. Den virket mye mer stiver enn dei pleier å være, den spretter og hopper for den minste lille ujevnheter i veibanen. Og i dag når jeg skulle kjøre hjem fra jobb var det på samme måte. Jeg gikk ut av bilen for å sjekke litt framme og der ser jeg at det er stor forskjell på høgden mellom toppen av hjulet og hjulbuen mellom sidene framme. På høgre side framme klarer jeg så vidt å få inn handen over hjulet og på den andre siden klarer jeg å komme fint til med hånden. Bilen min er en BMW E39 1999MOD 528IA. Problemet kom når det ble kaldt, her er det ca -10 grader. Kan demperen være gåen.? mvh Erling Eikeland
Odd-M Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Demperen kan være sprengt eller fjære kan være knekt. Evt. begge deler. Jekk opp og sjekk fjæra først, men skader helt sikkert ikke med nye dempere uansett.
glue Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 har liknende symptomer bak på min, er 99% sikker på at det er demperen min som er sprengt. er -18 her nå. jekket opp bilen, og det virket som om dekket hang fast, måtte skyve ned dekket får å få det helt ned. selv om det hang i friluft. var mye olje rundt om demperen min også. Sjekk for oljespill rundt demperen. kan også trykke ned på framskjærmen å se om bilen vugger mye etterpå
oakland Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Demperen kan være sprengt eller fjære kan være knekt. Evt. begge deler. Jekk opp og sjekk fjæra først, men skader helt sikkert ikke med nye dempere uansett. Ja nye depmere kan bilen uansett ha godt av. Kan det ha ein sammenheng at demperen ble defekt når det ble kaldt.? Det kan virke som jeg skriver at bilen ikkje tar i mot noe form for slag og ujenheter i veibana den bare "hopper". Og som sagt det er meget lavt mellom hjulet og hjulbuen. Når jeg ser under bilen fremme går der ein ledning inn på ein "nivåsensor" kan denne ha noen defekter kanskje ? http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... nnoWebRef= nr 1 på bildet.
oakland Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Linken virket ikkje men under service/deler og forstilling deretter delekatalog ETK 31 og biler nr 4 fra venstre - høgre kan man se nvåsensoren.
Odd-M Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Nivåsensoren er til høydejustering på lykt. Har ingen innvirking på demping. Demperen din er garantert sprengt.
oakland Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Nivåsensoren er til høydejustering på lykt. Har ingen innvirking på demping. Demperen din er garantert sprengt.[/qu ote] Mulig jeg spør litt dumt nå men hvorfor i alle verden navn sitter sesnoren til justering av lys under bilen ?
Odd-M Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Hvordan skal den ellers registrere hvor høy/lav bilen er for å justere lykt? Det er slik på alle biler med nivåregulering av lykter.
oakland Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Aha okay så bilen justere lysene automatisk. Lærte jeg noe nytt i dag også, nei men da er det vel bare å bestille ein ny demper. Takk for alle svar så lant hvertfall
TeslaCoil Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Bytt nå begge demperne, så får du noenlunde lik slitasje! Hehe. Kan sikkert bytte topplagerne også, hvis de har noen år på baken. Dette velger du selvsagt selv, men jeg ville hvert fall byttet begge dempere.
Odd-M Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Man SKAL bytte disse parvis. Få med nytt tårnlager/topplager i samme slengen, pluss støvkapper om de er slitt. Anbefaler også bytte av det gummimellomlegget mellom fjærskål og fjær hvis det er oljesøl fra demper her.
tomasb Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Frossen demper. Ikkje helt uvanligt på denne årstiden....som andre sier, må bytte begge dempere.
oakland Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Det med at demperen er frossen er jo bare på denne årstiden men vil ikkje dette gå over da når det blir mildnere i været. ? Har ikkje så lyst å begynne å skru bil i -10 , -11 grader.
eriksen76 Skrevet Desember 6, 2012 Skrevet Desember 6, 2012 Det med at demperen er frossen er jo bare på denne årstiden men vil ikkje dette gå over da når det blir mildnere i været. ? Har ikkje så lyst å begynne å skru bil i -10 , -11 grader. Har skjedd akkurat samme med min bake, satt bilen på tining til det "ordnet seg" så var ikke bilen stiv lengre, MEN det løste ikke akkurat noe særlig, føles som jeg rir hest på ujevne veier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå