Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blanda motoren olje og kjølevæske, er det derfor du bytter toppakning?

Riv av toppakningen og ta et godt oversiktsbilde over den så ser du om den er oval.

Termostat og vannpumpe-skruer er såpass små at du bare strammer de fint til. Selvsagt er det et moment i rep boka, men det er ikke så prekært. Drar du for hardt så knekker dem, spesielt gamle og porøse skruer.

Skrevet

Fikk vann i olja men virker ikke som det gikk motsatt vei - altså ikke olje i vannet.

Har nå sent toppen til planing hos Larsen Bil i Tvedestrand, pluss de skal få ut de boltene som sitter fast.

Ja jeg er bekymret for det å knekke noen flere skruer så derfor jeg spurte om moment på de.

Skrevet

Sånn, da er toppen tilbake fra planing og rengjøring ansees som ferdig. Venter nå bare på nye bolter og muttere. Har i det hele tatt vært mye venting på deler, verktøy, hvordan gå videre fram osv. men læringskurven har vært bratt og forhåpentligvis gir det frukter. Hele operasjonen har så langt kostet 4000,- mot 15-18.000,- jeg fikk beskjed om at et verksted ville hatt.

wnddkr2vhczfw6oiseu8.jpg

Skrevet

Toppen har endel riller etter planingen, jeg kan kjenne de med neglene om jeg drar "mot" de. Er dette noe jeg bør bekymre meg over?

wr6b1qtqb2anlsibb86j.jpg

Skrevet

Sånn, da var alt satt sammen og foreløpig ser alt ut til å fungere fint.

Spørsmål ang. lufting. Jeg gjorde det slik:

Slo på tenning, varme på fullt, vifta på lavt. Åpnet lufteskrue og fylte til det kom vann uten bobler ut av luftehullet. Banket litt ekstra på slangene og fylte litt til for å være sikker. Stengteav lufteskruen og lukket påfyllingslokket. Bilen har stått plant hele tiden. Eller den var faktisk løftet på passasjerside etter jeg skrudde på oljeskruen.

Kan jeg være sikker på det ikke kommer luft i systemet igjen nå?

Skrevet
Sånn, da var alt satt sammen og foreløpig ser alt ut til å fungere fint.

Spørsmål ang. lufting. Jeg gjorde det slik:

Slo på tenning, varme på fullt, vifta på lavt. Åpnet lufteskrue og fylte til det kom vann uten bobler ut av luftehullet. Banket litt ekstra på slangene og fylte litt til for å være sikker. Stengteav lufteskruen og lukket påfyllingslokket. Bilen har stått plant hele tiden. Eller den var faktisk løftet på passasjerside etter jeg skrudde på oljeskruen.

Kan jeg være sikker på det ikke kommer luft i systemet igjen nå?

En kan aldri være sikker, så pass på tempen når du starter. Men desse motorene er ikke så vanskelig å lufte så du har nokk fått ut det meste

Skrevet

Kjenner noe svidd gummi-lukt når den er varmkjørt, men reimene virker ikke å være unormalt varme. Kan det være "innbrenning" av noen av de nye pakninger el.? F.eks varmeskjøld eller andre ting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...