wbiter Skrevet Desember 7, 2012 Skrevet Desember 7, 2012 Skal prøve å bytte toppakning selv, uten noen gang å ha gjort det før. Jeg ser de har på koed standard toppakning (1.74mm) og en 2.04mm - hviken skal jeg velge og hvorfor? Hva er et slipesett og hvorfor trenger jeg evt. det? Andre ting jeg bør bestille i samme slengen? Har sett etter en DIY for dette på forumet men kan ikke finne noen. Noen som kan anbefale en ekstern DIY som er grei å følge? Toppakninga røk etter jeg fikk luft i kjølesystemet. Greiest måte å lokalisere hvor det kan ha kommet fra?
a4driver Skrevet Desember 7, 2012 Skrevet Desember 7, 2012 Har gjort dette på en 316 e36 compact. Det er 2 tykkelser forde at noen topper må planes hvis de har blitt skeive. Hvis du ikke skal plane toppen, velges den tynne. Dette forde den andre skal kompensere for den aluminiumstykkelsen som fjernes ved planing. Slipesett er et navn på alle pakninger som trengs ved toppoverhaling. Jeg kjøpte dette, men byttet ikke noe annet enn topp pakning, og begge manifoldpaknininget, samt toppdekselpakning. Strekk boltene som holder toppen til blokka må også byttes da de kun skal strammes en gang. Gå på spaghetticoder.org så har du komplett orginal beskrivelse på jobben.
wbiter Skrevet Desember 7, 2012 Forfatter Skrevet Desember 7, 2012 Ok, men er toppakning (den tykke da regner jeg med) inkludert i et slipesett? Hva annet er i et slipesett?
a4driver Skrevet Desember 7, 2012 Skrevet Desember 7, 2012 Den var med i det settet jeg kjøpte. Den tynneste. Jeg hadde lekk mellom en oljekanal og kjølevæskekanal. Slapp planing da det ikke var noen skjevheter. Vær obs på at det kan være sprekker i aluen i toppen også. Dette får du ikke sjekket uten en egen trykktest jigg, og kan være usynlig for det blotte øyet.
wbiter Skrevet Desember 7, 2012 Forfatter Skrevet Desember 7, 2012 Mao er det bedre å få kjøpt seg en ny motor?
Odd-M Skrevet Desember 7, 2012 Skrevet Desember 7, 2012 Du vet aldri tilstanden på en brukt motor. Kan jo være like ikke den som din.
wbiter Skrevet Mai 23, 2013 Forfatter Skrevet Mai 23, 2013 Har nå startet på toppakningsbytte og er kommet så langt: Innsuget skal av nå men i mellomtiden lurer jeg på kammen og hvilken posisjon den skal være i når jeg løsner den. Det er en pil på tannhjulet, som sett her: Planen er å holde kjeden stram hele tiden så det eneste jeg trenger å holde styr på er kjedet og tannhjulet. Men når jeg gjør det sånn, er det fortsatt viktig at den står i en spesiell posisjon? Det burde jo være enkelt å montere den igjen i samme posisjon etter toppakningsbytte.
Odd-M Skrevet Mai 23, 2013 Skrevet Mai 23, 2013 Skal du få det optimalt bør det justeres. Som du ser er drevet vribart. Jeg fulgte imidlertid din metode på en M50 en gang og det gikk fint. Lagde meg egne merker på tannhjul og kjede, monterte tannhjul så nøyaktig som jeg klarte på øyemål. Men vær helt sikker på at kjedet er stramt hele tiden. Kjekt å ha noen til å hjelpe seg her med å holde/løfte.
propan Skrevet Mai 23, 2013 Skrevet Mai 23, 2013 Imorgen reiser du til en sjappe alà mekonomen,bilekstra etc og kjøper deg en Haynes bok som er til din bil. Det hjelper deg stort sett med alt om du er usikker på ting. Det du har startet på er ikke rakett forskning,men tunga rett i munn kan være lurt innimellom. Du bør sette motor i tdc eller ød eller "0" som det heter. Dvs øvre dødpunkt på syl nr 1. Det er nok merker på veiv og kamhjul. Men uansett- kjøp haynes bok.
wbiter Skrevet Mai 24, 2013 Forfatter Skrevet Mai 24, 2013 Ok, denne kan vel fungere istedenfor en Haynes bok, som jeg ikke har mulighet til å kjøpe siden bilen står. http://www.tooled-up.com/artwork/ProdPDF/VS118.pdf
wbiter Skrevet Mai 27, 2013 Forfatter Skrevet Mai 27, 2013 Disse skal jo ha spesielverktøy, men går det med vanlig torx pipenøkkel? Spesialverktøy vil ta meg lang tid å skaffe og selv torx vil ta noen dager å skaffe så er det andre måter å skru disse opp med? F.eks med en 3/8" pipe, eller er ikke det å anbefale?
oddis Skrevet Mai 27, 2013 Skrevet Mai 27, 2013 Spesialverktøy er kun en måte å skrive at du må bruke idiotsikkert utstyr, fordi den er lagd for mekanikerne på BMW - som ikke har råd til å fucke opp. Kjøp deg torx verktøy på Biltema eller vanlig bilrekvisita butikk.
wbiter Skrevet Mai 31, 2013 Forfatter Skrevet Mai 31, 2013 Sånn, da er toppen av og sånn så det ut da jeg tok den av. Jeg har ikke sett noen sprekker på pakningen eller toppen, men ser den siste (innerste) sylinderen hadde atskillig mer sot enn de andre. Litt lett rengjøring, mer etter hvert. Hva jeg lurer på er dette med planing - hvor stor er sjansen for at jeg faktisk MÅ plane den og finnes det noen måter å sjekke dette selv? Et annet problem jeg støtte på var boltene til utstøtingen, den ene bolten knakk, igjen den innerste (større varme?), men hva er beste måte å få den ut på? Har boret et hull uten noen videre plan hehe. Tips til hvordan få den ut? Alle bolter skal ut og skiftes med nye og jeg ser ikke bort fra at flere vil knekke når de skal av.
Odd-M Skrevet Juni 2, 2013 Skrevet Juni 2, 2013 Søk på "grisepikk". Du kan evt. også forsøke å banke en torx inn i hullet.
wbiter Skrevet Juni 3, 2013 Forfatter Skrevet Juni 3, 2013 Ok, en torx er IKKE å anbefale, den knakk og jeg har nå et større problem. Fordi den har mye hardere metall er det ikke bare bare å borre den ut heller. :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå