Gå til innhold

**UPDATE** Tykk blårøyk - E38 M52TU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min E38 havarerte i dag. Kanskje noen vet hvorfor?

Startet som normalt (kaldstart i Oslo). Etter ca 0,6 km oppdager jeg at tykk blårøyk henger etter bilen.

Får slengt den inn på en bensinstasjon hvor jeg umiddelbart skrur av motoren.

Registrerer at motoren ikke låt unormalt, og temp. hadde ikke steget unormalt mye (rett over blå sone).

Trekker ut peilepinnen og hører en markant surklelyd. Denne var påfallende, og selvfølgelig helt unormal.

For øvrig bra med olje på motoren.

Etter dette startet ikke motoren etter et forsøk, og jeg forsøkte ikke igjen.

Hva tror dere dette kan være?

Jeg antar veivhusventilasjon... veldig spent på hva dere tror!

Cheers!

Skrevet

Vil teppe veivhusvent ja, pleier fryse over når det er dødkaldt ute. Spesielt om du ikke har de isolerte slangene og den dårlige CPV ventilen.

Skrevet

Vil en slik veivhusventilasjon kunne tette seg sånn over natten? Er som nevnt tidligere helt tørr rundt motor, og har ikke brukt noe olje. Har heller ikke vært noe blå eksos før i dag.

Eventuelt andre teorier?

Noen som forresten har en liste over komponenter som må byttes i forbindelse med bytte av veivhusventilasjon?

(noe som mangler fra vedlagt bilde?)

19643.gif

Skrevet

Enig at det ikke var påfallende kaldt i natt, men bilen har stått ute den siste uken...

Du tenker det er mer sannsynlig enn tett veivhusventilasjon?

Skrevet

Har nå hentet bilen på verksted, og alt virker å være i orden.

Feilen kom av tett veivhusventilasjon, slik hovedhypotesen var.

Det oppstod et vakum som trakk ca. 3 liter motorolje inn i sylinderne, så det var mye jobb å få i orden.

Fikk byttet plugger, olje og alt av deler til veivhusventilasjonen.

Arbeidet ble utført hos Oppsal Bilservice, og jeg er svært tilfreds med deres innsats.

Kan absolutt anbefale dette verkstedet, ikke bare pga en fornuftig pris, men også fordi de er veldig hyggelige, (noe jeg absolutt ikke kan si om Autopower)

• 1 month later...
Skrevet

Ja, hadde nok veldig flaks. Jeg var ikke klar over at en relativt enkel mekanisme kunne føre til slik en fatal feil.

Aldri hørt om noe slikt tidligere..

Har kjørt ca 100 mil siden dette skjedde og bilen oppfører seg eksemplarisk.. Litt blårøyk i begynnelsen, men virker som det har forsvunnet... ingen lukt fra eksosen heller...

Betalte 10.900 kr ink. plugger, ny olje, motorrens osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...