Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 Hei. Min E38 havarerte i dag. Kanskje noen vet hvorfor? Startet som normalt (kaldstart i Oslo). Etter ca 0,6 km oppdager jeg at tykk blårøyk henger etter bilen. Får slengt den inn på en bensinstasjon hvor jeg umiddelbart skrur av motoren. Registrerer at motoren ikke låt unormalt, og temp. hadde ikke steget unormalt mye (rett over blå sone). Trekker ut peilepinnen og hører en markant surklelyd. Denne var påfallende, og selvfølgelig helt unormal. For øvrig bra med olje på motoren. Etter dette startet ikke motoren etter et forsøk, og jeg forsøkte ikke igjen. Hva tror dere dette kan være? Jeg antar veivhusventilasjon... veldig spent på hva dere tror! Cheers!
Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Ingen som har lure forslag her? Kjørt nesten 10.000 km uten problemer. Ikke noe olje rundt topplokkspakning heller (sjekker jevnlig)
SweetBMW Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 Vil teppe veivhusvent ja, pleier fryse over når det er dødkaldt ute. Spesielt om du ikke har de isolerte slangene og den dårlige CPV ventilen.
Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Løsningen er å bytte CPV og slanger?
Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Fikk bilen tauet til et verksted, men det er kanskje en grei jobb å ta selv?
SweetBMW Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 Nja, trangt og komme til på M52 motorn, så jeg ville bare latt sjappa gjøra det.
Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Vil en slik veivhusventilasjon kunne tette seg sånn over natten? Er som nevnt tidligere helt tørr rundt motor, og har ikke brukt noe olje. Har heller ikke vært noe blå eksos før i dag. Eventuelt andre teorier? Noen som forresten har en liste over komponenter som må byttes i forbindelse med bytte av veivhusventilasjon? (noe som mangler fra vedlagt bilde?)
LarsBMW Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 Var ikke så veldig kaldt i dag. Kan være en stempelring som har knekt også. Siden det skjedde så plutselig.
Hakon Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Enig at det ikke var påfallende kaldt i natt, men bilen har stått ute den siste uken... Du tenker det er mer sannsynlig enn tett veivhusventilasjon?
Hakon Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Skrevet Desember 14, 2012 Har nå hentet bilen på verksted, og alt virker å være i orden. Feilen kom av tett veivhusventilasjon, slik hovedhypotesen var. Det oppstod et vakum som trakk ca. 3 liter motorolje inn i sylinderne, så det var mye jobb å få i orden. Fikk byttet plugger, olje og alt av deler til veivhusventilasjonen. Arbeidet ble utført hos Oppsal Bilservice, og jeg er svært tilfreds med deres innsats. Kan absolutt anbefale dette verkstedet, ikke bare pga en fornuftig pris, men også fordi de er veldig hyggelige, (noe jeg absolutt ikke kan si om Autopower)
Azeton Skrevet Desember 14, 2012 Skrevet Desember 14, 2012 Kan jeg spørre hva du betalte for arbeidet?
gullsakar Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Tør jeg også spørre om pris? Må få utført denne jobben på min også. Utenom olje i sylinderene.
LarsBMW Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Du har hatt kjempeflaks som ikke fikk hydrolock..
Hakon Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Ja, hadde nok veldig flaks. Jeg var ikke klar over at en relativt enkel mekanisme kunne føre til slik en fatal feil. Aldri hørt om noe slikt tidligere.. Har kjørt ca 100 mil siden dette skjedde og bilen oppfører seg eksemplarisk.. Litt blårøyk i begynnelsen, men virker som det har forsvunnet... ingen lukt fra eksosen heller... Betalte 10.900 kr ink. plugger, ny olje, motorrens osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå