Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

sliter en del for tiden med at bilen drikker MYE kjøleveske.

har slitt tidligere med at bilen har gått varm på tomgang men probleme ble løst med å skifte termostat hus, termostat og vannpumpe.

har drokke ca rett under 1/2 liter i måneden hele sommeren så det har egentlig ikke vært et stort problem men nå drikker den 1/3 liter om dagen!

kom plutselig med vinteren så lurer felt på om det er radiatoren til varmeapparatet, har ikke kommet noe damp eller vondt lukt i bilen så jeg er ikke 100% sikker på dette. (må vel ut med hele dashborde for å skifte/ sjekke denne?)

tenker litt på toppakningen også, ryker mye ut av eksosen men har sett værre fra andre bilen som nesten ikke drikker kjøleveske, veldig fin hvit tett damp.

ligger heller ikke noe kjøleveske under bilen så har ingen anelse hvor den tar veien, så før jeg reiser på bilxtra og kjøper den dyreste radiator tetten så lurer jeg felt på deres meninger om hva probleme kan være?

takker MYE på forrhånd for raske svar :D

Skrevet

høres ut som du er den heldige lottovinneren med røken toppakning :S :P men kan for all del være noe annet :)

men du ser ingen tegn til lekasje fra radiator ? vannpumpe, termostathus å radiator? når bilen er tørr å står på tomgang eller no?

kan være sprekk i ekspansjonstank, har vært borti at tanken sprekker i kulda. men skal ikke si det sikkert, jeg bare slenger ut muligheter:) hvordan er det me olje i vann eller vann i olja?

Skrevet

Ikke uvanlig at exp.tanken kan sprekke, og da gjerne helt nede ved der den presses på radiatoren eller at oringen der morkner.

Når kulda kommer krymper både plast og metall og dermed så får du større lekkasje enn om sommeren når det er varmt.

Har selv vært borti noen tilfeller at exp.tanken har sprekt og at man ikke ser dette før man løsner tanken fra radiatoren og gjennomlyser tanken nøye.

Du behøver ikke å se noen dam under bilen da kjølevesken kan fordampe eller dryppe mens du kjører.

Skrevet

takk for kjappe svar!

ikke noe olje i vanne eller vann i olja heldigvis, ingen tegn til lekasje fra noen av de plassene, er trykk i kjølesysteme rett etter jeg setter bilen ifra meg men ikke noe tegn til eksos/røyk ut av påfyllings lokke så er vel normalt?

håper så inderlig mye at det ikke er toppakningen, hvis det er tilfelle, lønner det seg å "overhale" motoren i samme slengen? den har vel gått en goe 270000 drikker en del olje også, så tenkte på honing og skifting av stempelringer, eller lekker disse motorene sjelden igjennom disse (er vel en veldig stor jobb også)? har hørt at det er for det meste ventil tetningene?

men skal leve lenge på at det er ekspansjons tanken som lekker, ikke noe tegn til at det kommer derfra men må vel ut med radiatoren for å se det som du sier, vet dere om det er mye styr å få ut radiatoren til varmeregistere eller må jeg ut med hele dashborde for å sjekke dette? eller hvor vanne tar veien hvis det er denne som lekker?

sliter veldig med å få onkli varm loft i varmeapparate også, vet ikke om detta har en sammenheng? står den på tomgang så blir det kaldt men lurer på om dette er fordi bilen går tom for vann

Skrevet

Lekker varmeregisteret vil du kjenne en rar og søtlig lukt inne i bilen når varmen står på fullt. Det vil sansynligvis også dugge svært mye på vinduene. Så mye som din bruker så skal det da være flytende vann fremme i dørken.

Overhaling blir neppe aktuelt hvis du ikke skrur selv. Tidkrevende og dyrt. Bytte av toppakning alene vil et verksted ta 10-15 timer for.

Skrevet

Lukter ikke noe i kupeen så da er det vel ikke den

Setter aldri bilen på verksted. Gjør alt selv såklart, skiftet toppakning på e34 jeg hadde en gang i tiden og det gikk ganske greit, men er det mulig å bare trykkteste vannsystemet for å finne en defekt topppakning eller måle kjølevesken for eksos eller noe lignende? Får kanskje ikke noe greit verktøy fra biltema som passer på en e39 til å måle dette?

Skrevet

Trykktest kjølesystemet og se om trykket faller og du ser noen lekkasjer. Ser du ingenting ta en co test av kjølevæskedampen. Evnt. Komptest og sjekk stempeltopper gjennom plugghull om noen er vasket rene. Med så stort forbruk bør det være en eller flere rene stempeltopper.

Se nøye etter sprekker i topp og blokk om du tar av topplokket.

Skrevet

Har sett ekspansjonstanker som har sprukket på baksiden (mot radiator). Dette vil ikke synes før exp.tank demonteres. På min hadde nippel til avlufting sprukket, slik at det lakk ut mot radiatoren. dette syntes heller ikke før demontering.

Lekker det inn i bilen hadde du sikkert kjent fugt under gulvmattene på en av sidene.

Skrevet

Som S.Hafsno skriver og jeg skrev litt over her, sjekk exp.tanken din, da gjerne neders og inn mot radiatoren, ikke uvanlig at det danner seg sprekker her som du ikke klarer å se med det blotte øye, før du demonterer exp.tanken fra radiatoren.

Hvorfor du henger deg opp i varmeregistret ditt er for meg uforstålig, hadde du hatt lekkasje der ville du kjent det på lukten inni bilen, vinduene ville da trolig også mest sannsynlig dugget, og gulvet ville vært vått under hanskerommet.

Du trenger ikke å skru ut radiatoren for å sjekke exp.tanken, du må bare skru av festeanordningen på epx.tanken og dra denne rett opp.

Sjekk da også o-ringen at denne er ok og husk å smør denne inn godt når du skal montere dette sammen igjen.

jb5g9ai2mbcrlabmzs6q.gif

Skrevet

Setter en hundring på at det er radiator/ekspansjonstank. Har hatt dette problemet med (nå høres det mange ut) alle de e39 jeg har hatt. Det sprekker helt snart , så ikke vent. Koster ca.2000 for ny radiator med ferdig montert ekspansjonstank.

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...