Gå til innhold

Montere 318is motor og godkjenne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg prøver igjen, bare litt mer direkte spørsmål. Vil ikke ha svar om det er lønnsomt eller ikke :P Bare seriøse svar.

Hva er det jeg må skifte på min E30 316IA(M40) 90 mod coupe for å montere 318IS motor med manuell og få det godkjent?

Hele understellet eller bare deler av det?. Motoren vil bli kjøpt fra en E30, så lurer på da om det er plugg and play?

Jeg vil vite hver enkel del. Så viss noen har gjort dette før, tar jeg imot råd og tips.

Mvh

Kjellsen

Skrevet

318is har ventilerte frambremser, samt skivebremser bak.

316 har ofte trommel bremser bak, og uventilert foran er det.

Stabstag er det ikke bak på 316

Diff og drivaksler er likt

Motor fra e30 blir nok noe jobb, elnett, bunnpanne, motorfester.. mulig mer, folk snakker om forskjellig innsug (??)

Det finnes jo mange e36 318is motorer å få kjøpt..

Skrevet

Takk for svar :) jeg leste litt på nettet og sammenlignet bremser. Kom fram til det samme som du sier.

Mulig det blir nok bare å bruke 325 understell hele veien.

Okay, men gjør ikke noe om det blir litt jobb :)

Ja, men tenkte å ta fra en E30, da det ville nok være enklere angående montasje?

Skrevet

Eneste neste jeg lurer på er det elektriske. Jeg tar jo ut hjernen og kobler ifra alt fra bilens nett som har med automat og m40 motoren å gjøre.

Vil sine 318IS motornett kontakter være bolt on mot bilens ledningsnett? Jeg kommer til å kjøpe motor med nett ifra en E30.

Skrevet

Å? Ville da tro at det skulle være plugg and play når det er ifra samme type modell.

Men viss jeg slepper å trikse og mikse og trenger bare å montere kontaktene i hverandre. Er det bare topp :)

Men har du prøvd det her før siden du er så sikker på å ta ifra E36?

Skrevet

Min erfaring er at bruker du m42 fra e30 over i en facelift e30 som du har med m40 motor fra før, så er det plugnplay :) Som sagt må du bytte bremser foran og bak samt stabstag til tilsvarende 318is eller bedre, f.eks 325 som du sier. Da skal den godkjenninga gå glatt. Men søk på forhånd der du beskriver din bil med regnr og understellsnr og hvilke bil du ønsker og bruke motor understell osv fra. Sånn at da bygger du bilen i tråd men hva biltilsynet ønsker. Og er du kompis med biltilsynet, gjør som de ber om så er bilen godkjent ved første visningstime. Lykke til med prosjektet, e30 med is motor er kjempemorro uansett hva alle andre mener. Det er for all del ikke noe kruttbørse men en morro bil/motorkombo :)

Skrevet
Min erfaring er at bruker du m42 fra e30 over i en facelift e30 som du har med m40 motor fra før, så er det plugnplay :) Som sagt må du bytte bremser foran og bak samt stabstag til tilsvarende 318is eller bedre, f.eks 325 som du sier. Da skal den godkjenninga gå glatt. Men søk på forhånd der du beskriver din bil med regnr og understellsnr og hvilke bil du ønsker og bruke motor understell osv fra. Sånn at da bygger du bilen i tråd men hva biltilsynet ønsker. Og er du kompis med biltilsynet, gjør som de ber om så er bilen godkjent ved første visningstime. Lykke til med prosjektet, e30 med is motor er kjempemorro uansett hva alle andre mener. Det er for all del ikke noe kruttbørse men en morro bil/motorkombo :)

Dette er akkurat det jeg trengte av informasjon :) Takker så mye for at du tok deg tid til dette :)

Planen er M42 motor med 325 understell og få det i vognkort. Blir nok å hente litt krutt med separate spjellhus etc :)

Passer en 318IS mellomaksel på flensen til 325 diffen? Hvilken utveksling er standard på en 318IS? For det er jo det jeg må også tenke på angående godkjenning?

Takker så mye :) Det vil gå over tid, skal begynne med understellet.

Skrevet
Ikke helt sikker ang. flensen der. Utveksling spør de ikke om om du ikke nevner det. Bare hyggelig.

Den er grei. Okay, for tenkte 3.91:1 for morro og komfor i 5 gir.

• 2 weeks later...
Skrevet

Det er bolt on, du kobler bare på motorkontaktene, så må du laske som vanlig ved automatgir.

jeg og en kompis gjorde jobben på 2,5t ifjor.

Husk å få med eksosen fra 318is, det er den som kan skape hodebry for deg.

4.10 sperrediff bør du skaffe deg, det er den som er perfekt til 318is i e30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...