Gå til innhold

Sveise helbur, noen som har en DIY?

ZhilleN
 Share

Anbefalte innlegg

Skal sveise helbur i min E36 Coupe, og sliter litt med og finne ut hva man skal begynne med og avslutte med, vet at Finess.se har en, men denne er på svensk og litt vrien og forstå, hvis noen kan fortelle meg punkt for punkt hadde dette vært kjempeflott, tenkte jeg skulle fått sveisa til helga.

Takk for seriøse svar!

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skal ikke ha noen lisens, bilen skal brukes til iskjøring, har kjøpt bilcrossbur.

Bare jeg får greie på step for step hva jeg begynner med osv, den B stolpe bøylen skal settes i, og begynne bakfra, det stod også noe om at jeg måtte vippe dette fremover for og få sveiset frontpartiet, har ikke bygd bur før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gjøre det etter NBF sine regler med en gang, er veldig mye lettere enn det ser ut til ved første øyekast.

Det er også utprøvd og sikkert.

Jeg hadde ikke latt en bil med helbur og ishjul sluppet gjennom teknisk uten at det var bygd etter NBF sine regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er svensk, og buret for jeg uansett ikke godkjent da det er til folkrace

Gidder ikke dette tulle her, STENG TRÅD!!!

tull og tull. de fleste seriøse folk bygger så de vet det kan godkjennes netopp fordi det er sikkert. har sett så mye jalla bur oppigjennom som rett og slett er lisfarlig pga dem sku bare kaste sammen no uten og tenke seg om. Hvorfor finne opp hjulet på nytt når andre har gjort det før? Med den superseriøse holdinga du viser her er det hvertfall ikke rart folk ikke gidder og hjelpe deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere svarer jo ikke akkurat på det jeg spør om, er bare snakking om godkjenning, og når jeg sier at jeg ikke skal godkjenne dette buret i denne bilen, er det vel ikke noe vits og nevne godkjenning? Jeg spurte etter fremgangsmåten, og ja jeg har tenkt til og gjøre dette ordentlig, ikke noe jall, men har fått svar på nettopp dette av en annen bruker her inne.

Og Dirty, hva er det som er så latterlig? Jeg spurte etter hjelp, ikke om godkjenning, men ja jeg vet det er lurt og godkjenne, men jeg skal IKKE godkjenne denne med bur da den brukes kun på en isbane som vi brøyter selv på svenskesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er svensk, og buret for jeg uansett ikke godkjent da det er til folkrace

Gidder ikke dette tulle her, STENG TRÅD!!!

tull og tull. de fleste seriøse folk bygger så de vet det kan godkjennes netopp fordi det er sikkert. har sett så mye jalla bur oppigjennom som rett og slett er lisfarlig pga dem sku bare kaste sammen no uten og tenke seg om. Hvorfor finne opp hjulet på nytt når andre har gjort det før? Med den superseriøse holdinga du viser her er det hvertfall ikke rart folk ikke gidder og hjelpe deg.

mvh

Ja sant nok, men som jeg har skrevet tidligere i tråden, den skal brukes på en isbane vi brøyter selv, dette er kun for slædding og ha det moro, er ikke et veldig ekstremt bygg akkurat, skal heller ikke brukes på Gatebil e.l

Buret er pga. en liten sikkerhet, og ja vi gjør dette ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å hjelpe deg litt:)

Begynn med å finne plassering på hovedbøylen, sett inn en stol og finn ut hvordan du skal sitte i bilen og plasser så hovedbøylen noen cm bak toppen på stolen:)

Når den er på plass så skal fremoverstreverne (de som går langs A-stolpen) tilpasses. Her er det viktig at du sliper til enden på røret sånn at det passer perfekt på hovedbøylen. Fremoverstreveren skal ligge helt jevnt med A-stolpen, så her er det lurt å måle 2 ganger sånn at du ikke kapper for mye av på enden som skal festes i gulvet, for det er ikke lov å skøyte bur.

Sett så på plass den bøylen som er mellom fremoverstreverne.

Når dette er gjort så kan du ta en hullsag som er like tykk som buret og bore hull akkurat der som hovedbøylen og framoverstreverne treffer gulvet. Da kan du senke buret ned og få helsveist det hele veien rundt.

Du hever så buret opp igjen og sveiser på plass først en 3mm plate som skal helsveises over hullet, platen skal vel være 14kvd cm om jeg ikke tar helt feil. Punktsveis så enda en 3mm plate på der igjen og helsveis den på bur:) Husk 3stk 8mm bolter i alle platene.

Til slutt er det skråstagene som går bakover. Sett de et par cm ned på hovedbøylen, da kommer du greit til å sveise. Her må du huske å gjøre d samme med doblingsplate og plate på buret.

Skråstagene skal festes i hjulkassene:)

Til slutt er det staget mellom skråstagene og den bøylen som går skrått ved førerdøren.

Jeg skal si meg enig med de andre her, det er lurt å ta en titt i NBF boken, der står alt du trenger å vite. Man skal ikke slurve med sikkerheten!

Håper du forsto noe av dette, jeg er ikke så flink forklare ting på skriv.

Eirik Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for godt utfyllende svar!

Ja jeg er helt enig i dette, og det er derfor jeg spør etter fremgangsmåten, har ordentlig med utstyr og er klar over at sikkerheten trer fremst i køen, det er også nettopp derfor jeg vil ha inn et bur.

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...