Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ett lite problem med min E46 bmw 316i 1,9l.

er mye bunn slam på peile pinnen men det har bare kommet lite granne i på fyllings lokket til oljen,

antyder på at toppakningen er gåen. men det ser ut som om den lekker mye olje fra de to ventilene rett over vifte reimen på fram siden av motor blokken, har kjøpt inn nye pakninger til de ventilene for og bare ta det billigste først men vist ikke det går er det noen som har en video eller bilder som viser hvordan man skifter toppakning ?

hvor lenge kan man kjøre med gåen toppakning før motoren blir ødelagt?

det er en 02 mod og er gått 137000km vist det har noe og si.

takk for nyttige svar.

Skrevet

ja er egentlig bare til og fra jobb i det siste. nei kjøle vannet står på max og det har det gjort siden eg kjøpte den og trosje det er noe trykk vet ikke helt hvordan eg sjekker om det er det?

ja det sånn hvit sjokk olje på en måte. med det er bare på peile pinnen, så det var pitte pitte litt på oljelokket etter jeg hadde kjørt en liten lang tur.

men det på peile pinnen kommer det bare mere og mere av...

Skrevet
ja er egentlig bare til og fra jobb i det siste. nei kjøle vannet står på max og det har det gjort siden eg kjøpte den og trosje det er noe trykk vet ikke helt hvordan eg sjekker om det er det?

ja det sånn hvit sjokk olje på en måte. med det er bare på peile pinnen, så det var pitte pitte litt på oljelokket etter jeg hadde kjørt en liten lang tur.

men det på peile pinnen kommer det bare mere og mere av...

Sjekk om kjølealangene er harde, er dem det er det trykk i kjølesystemet ditt. Men blir bilen varm, altså på det røde?,. Hvis du kjører rundt med gåen oppvåkning så vil du ødelegge toppen. Den bøyer jeg eller sprekker.

Skrevet

hvis toppen din er gåen tegn og se etter.

kjøleveske blir borte.

ryker veldig av bilen din.

bilen kan gå fort varm når du starter den.

det du kan gjøre er og dra på biltema og kjøpe deg en trykktester. den skrur du ned der hvor pluggen sitter. så tester du 1 og 1 selynder :P hvis det er veldig stort avvik på 1 eller flere så er det nok toppen som er gåen

Skrevet
ja er egentlig bare til og fra jobb i det siste. nei kjøle vannet står på max og det har det gjort siden eg kjøpte den

Tjah.. Har du 10 mil en vei til jobb, så er jo ikke det småkjøring..

Seriøst.. Kjør bilen en lang tur i ny og ne så blir det broblemet mindre/borte.

Regner med at det er helt øverst på peilepinnen du har denne gugga.

Ser olja fin ut sånn ellers på pinnen, så ikke bekymre deg for dette.

Skrevet

Stikk innom et verksted å be dem ta en co2 måling på kjølevæska di.. billig og grei måte å se om toppakninga er gåen

Enig med Balder, har selv en 03 316i med ca 1 1/2 mil vei til jobb og da viste det litt på peilepinnen pga småkjøringen, husker ikke om jeg såg noe på påfyllingslokket..

kjedelig at den rakk så vidt å bli driftsvarm før jeg stoppet den... ikke gunstig å holde på slik.. Drus på en skikkelig god langtur så forsvinner det nok :-)

Skrevet

seriøst? trenger ikke skremme Joakim slik.

Det du opplever er helt normalt ved småkjøring, spessielt i kulde.

Det som skjer er at det kondenserer i topplokket i veivhusventilasjonen.

Dette kan legge seg som en gul/hvit litt seig "gugge" rundt/i oljepåfyllingslokket, samme på peilepinnen over oljenivå (gjerne mot toppen av pinnen).

Hvis ikke du mister kjølevæske kan jeg tilnærmet garantere at det er dette som skjer. Du behøver ikke å bekymre deg før olja blir gul/hvit.

Det blir ikke borte av seg selv med èn langtur, det må mange langturer/oljeskift til.

Dama sin A3 1.6i hadde mye av denne gugga, jeg bekymret meg frem til jeg fant ut hva det var. Den ble kjørt 50 000km før vi solgte den uten noen problemer.

Så, slapp helt av og god jul!

Skrevet

Bytt olje og kjølevæske, se om det kommer tilbake. Greit med nye væsker uansett, da det er slitedeler.

MÅ ikke ha eksos i kjølevannet selv om pakningen er gåen. Kommer helt an på hvor den er ryki. Kan feks være mellom oljekanal og kjølekanal osv.

• 2 weeks later...
Skrevet

Foreslår at du kun bytter olje før du gjør noe mer.. Når du tapper på bunnpluggen så kan du se etter om det kommer mye hvit gugge først...

Dette er noe som er helt vanlig..

Mister du ikke kjøleveske og motoren ikke går varm så er det ingen fare..

Tørk vekk guggen på oljelokket og kjør deg en god tur etterpå så ser du om det kommer på nytt i den nye oljen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...