Håkon E39 Skrevet Desember 22, 2012 Share Skrevet Desember 22, 2012 Hei, trenger hjelp!! har hatt en vanlig 520I i litt over en månde. det som er problemet er girkassen, det virker som at girkassen ikke er helt med, når jeg bremser hardt og skal gi på igjen, så er det åpentrom fra jeg bremser til jeg gir på, når jeg gir på så "dunker" den avgårde, utrolig irriterende på så fin bil! på forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Desember 22, 2012 Share Skrevet Desember 22, 2012 Litt usikker på hva du mener,men hvis det dunker når du er av og på gassen kan det være hardykopplingen på mellomakselen som er utslitt. Om du har automat eller manuellkasse burde du skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2012 Ok, er automat. den girer fint når den girer ned og opp selv, men det er fra jeg stopper brått til jeg gir på. vurderer å levere inn bilen til BMW verkstedet sånn at de kan få byttet olje takk for svaret:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2012 Men, kan girkassen gå istykker hvis jeg kjører me dette?, er selvsagt forsiktig når jeg tar laus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum 310 Skrevet Desember 22, 2012 Share Skrevet Desember 22, 2012 Har akkurat samme problem på min 96 520i. Ved enkelte nedbremsinger "frigirer" kassa for så å "hoppe" i gir igjen. Har et håp om at det er dritt i olja, slik at kassa ikke får opp oljetrykket med en gang. Har kjøpt ny olje og filter, blir bytting så fort jeg får lånt meg bukk. Skal gi deg informasjon om resultat når olja er skiftet. Burde egentlig flushe, men i første omgang blir det kun oljeskift m/rensing av bunnpanne og filterskift. Relativt dyr olje, så jeg prøver dette først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2012 det er bra det ikke er bare min kasse, virker som om det er slakke i hardykoblinga, håper det er oljeskift som skal til, girkassene er F... ikke billige, har vært supert om du har kunnet informert meg om hvordan resultatet vart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Desember 23, 2012 Share Skrevet Desember 23, 2012 Jeg har ikke peil på automatkasser,men hvis du legger deg under og river litt i mellomakselen vil du nok kjenne om hardykoblingen er sliten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum 310 Skrevet Desember 23, 2012 Share Skrevet Desember 23, 2012 Jeg kan skrive under på at det ikke skyldes hardykoblingen. Kanskje litt men ikke så mye. Hos meg i alle fall. Jeg merker tydelig at kassen hopper ut av gir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2012 Ok, takk for svarene, men hva tror du det eksakt kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Desember 23, 2012 Share Skrevet Desember 23, 2012 Grunnen til at bilen går i "fri" ved nedbremsing er pga lavt oljenivå i de føeste tilfeller. Grunnen til dette er: automatgiroljen ligger i bunnpannen på automatkassen, oljepickupen er bak på kassen, når du bremser "strømmer" oljen fremover og pumpen som tar opp oljen vil ikke få tilgang på olje, da mister man oljetrykket i kassen frem til oljen flommer tilbake til pickupen og den får sugd inn olje. Påfylling av olje til rett nivå er anbefalt. I noen tilfeller kan det skyldes andre ting, men i 90% av tilfellene er dette synderen. De med manuell, sjekk hardykoblingen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2012 Takk for svaret, det lettet meg skikkelig, kjøpte bilen for en måneds tid siden, kjenner ikke bilen helt enda... vet du eksakt hva det koster å bytte olje å filter? på bmw verkstedet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum 310 Skrevet Desember 23, 2012 Share Skrevet Desember 23, 2012 På BMW verksted er nok dette en relativt dyr operasjon, men det er ikke så vanskelig å gjøre selv. Ligger DIY på forumet. Men man må ha pumpe (biltema) og helst tilgang på løftebukk. Tidsbruk ca 1,5-2 timer mener jeg å ha lest. Jeg bestilte olje og filter gjennom en bekjent som har gode rabatter på MECA, betalte ca 1600kr for olje, filter og ny pakning. Som sagt, jeg skal gi beskjed etter jeg har prøvd å bytte olje og filter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet Desember 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2012 Ja, jeg vet det kommer til å koste, men jeg har aldri gjort det før å har ikke penger til overhaling av kasse eller ny kasse. Skofter jeg olje hos BMW så har jeg det sort på hvit at det har blitt skiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum 310 Skrevet Januar 11, 2013 Share Skrevet Januar 11, 2013 Skiftet olje og filter på kassa mi onsdag. Nå er problemet med at den hopper ut av gir borte og den girer penere samt mindre sluring. Varsellampen for girkassen lyste også de siste dagene hos meg, men nå er den også borte. Anbefaler deg å få flushet systemet så fort som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon E39 Skrevet April 8, 2013 Forfatter Share Skrevet April 8, 2013 Har flushet automaten og byttet oljefilter hos BMW i Trondheim, automatkassen vart som gulle god. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå